Tejpen används för man inte ha fäste på tre punkter sida-mitten-sida då är fogen som starkast i mitten och kommer därför släppa först i sidan (Ganska vanligt i badrum där man inte använder tejp). Aluminium rör sig ca 1.3 mm i 50 grader plus och vi lever i Sverige där det kan vara 30-40 minus och då kommer få en rörelse på ca 2-3mm per meter aluminum runt årstiderna. Därför rekommenderar jag större fog bredd
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
E Exxi skrev:
Tejpen används för man inte ha fäste på tre punkter sida-mitten-sida då är fogen som starkast i mitten och kommer därför släppa först i sidan (Ganska vanligt i badrum där man inte använder tejp). Aluminium rör sig ca 1.3 mm i 50 grader plus och vi lever i Sverige där det kan vara 30-40 minus och då kommer få en rörelse på ca 2-3mm per meter aluminum runt årstiderna. Därför rekommenderar jag större fog bredd
Tack! Du kan det här!
Tror du att det är stor skillnad mellan Sika och Tec7.
 
Aldrig använt tec7 men många kilometer bostik men borde finnas folk här på forumet som har erfarenheter av tec7
 
E Exxi skrev:
Aldrig använt tec7 men många kilometer bostik men borde finnas folk här på forumet som har erfarenheter av tec7
Jag menade Bostik (inte Sika)
Det känns som att Tec7 är lättare att lägga än Bostik, och att den även fäster om underlaget är fuktigt...
 

Bästa svaret

Fuktiga fäst ytor är akilleshälen för alla fogmatrial sen finns det säkert produkter som är bättre eller sämre men skulle aldrig chansa det ska vara torrt och rent. Rödsprit på aluminiumet och primer på stenarna och bra mängd massa så sitter fogen längre än växthuset klarar av. Sen om något märke är lättare eller svårare att lägga kanske något men inga konstigheter börja på dom ställena där den syns som minst så hinner du lära dig påvägen. Tejpa så du får raka kanter om du är orolig
 
  • Gilla
TBH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.