Växthus
Kalasclas: Det kommer iallafall vara 2 vuxna + ett barn, men det ska vara smidigt att vara 4 vuxna runt bordet, men det stora problemet är nog ett bord som inte bli klumpigt men som samtidigt går att äta vid.... Kanske försöka hitta något klaffbord (heter det så?) med 2 klaffar som man enkelt fäller upp och ner, då får man ju möjligheten att ha större bord, mellan och pyttelitet.... Tack för
welph: Nej, jag beställde Gardena-grejor ifrån rubart.de istället häromdagen.
saturnus: [citat] det beror kanske på, hur "original" Du önskar ditt växthus, men när det gäller dörrgångjärn, så finns det långa gångjärn hos alla byggshoppar, svårare han det nog vara med gångjärn till lufterna och armarna till dessa. Men du får kolla på Blocket, eller kanske leta upp någon gammal handelsträdgård, som är på väg mot graven. När det gäller fukt, så är det som
osboda: Köp från Skånska Byggvaror, det gjorde vi och där fick vi toppservice!
welph: Tänkte fråga angående att man rekommenderar att spola systemet med saltsyra(HCL) på hösten när man plockar ner den. Är det nån av er som har denna idag som gör detta? Och även, är det ett bra system? Det nedsatta priset verkar upphöra den 31 maj.
Benny_o_Lina: Sådärja.. Nu har gurkorna fått flytta ut i växthuset sedan nån vecka tillbaka. Gräslök, persilja, dill, rädisor, morötter, jordgubbar och bönor är planterade i dom nybyggda planteringslådorna utanför växthuset.. Ska slänga in en bild på lådorna sen.. blev ganska nöjd för att vara byggda av gammalt spillvirke och kostade inte mer än en ask skruv :) och ett par timmars arbete.
joflopp: Smidigast är att sätta en flänskoppling, men de som finns för PEM tenderar till att kosta en slant och verkar inte finnas i mindre dimensioner än för 40 mm PEM. Alternativet är en rak koppling med gänga och sedan plocka ihop till en fläns med passande mutter och tätmassa.
Benny_o_Lina: Jag har också gurka från frö. Sådde 17/3 och dom är 10-15 cm nu.. Har utvecklat några riktiga blad på var planta 4-5 blad ungefär. Nån planta har tillomed börjat utveckla "luftrötter" eller vad man nu ska kalla dom dära tentaklerna som den snurrar runt saker för att hålla sig uppe med sen. Jag sådde i små svarta förkultiveringskrukor och planterade om dom när dom började
saturnus: [citat] Kanalplast blir nog bra, men det finns anledning att jobba lite med det projektet, så skivorna inte skadas om de skall på och av, eller kanske blåsten får tag på dem. gör en ram till dom i 45X45 ca, och fräs ett spår så att plastens kanter skyddas. Annar har bubbelplast använts flitigt på växhusen, till olika ändamål, denna bubbelplast hade ganska store bubblor, ca 25mm i
Stew: Hittade 10mm för ett bra pris på bygghemma: http://www.bygghemma.se/utomhus/tak/kanalplasttak/kanalplast-10-mm/kanalplast-halle-isolux-10-mm-klar/p-171622-171624 Kanalplast Halle Isolux 10 mm 2500x1050mm 689 riksdaler. Känns aningens för billig nästan. Undrar om jag sett fel? Mvh Stefan
Marlen Eskilsson: Här har jag också skrivit ner lite tips när du ska välja växthus https://www.byggahus.se/tomt/bygga-vaxthus Jag var också orolig för hur det skulle bli när man åker bort, men det visade sig inte vara några problem. Har man vatten utdraget till växthuset så är det enkelt att sätta upp ett bevattningssystem för några hundralappar.
Aniska: Jag vill gjuta en sockel till ett växthus. Någon som har tips på hur tjockt det ska vara, tips på hur man får till en bra form samt andra tips? Hur fäster man fönsterkarmarna i betongen på bästa sätt? Om gör man om man vill använda sten från tomten? Är det mkt mer jobb än att göra en form och köpa 3 kubik från lastbil? Jag har tänkt att göra det på just under 15 kvadrat, ca 3
Mr Mago: Hej Lawrence jag vet inte, men jag skulle provat att ta bort hälften av grenarna så vet du vilket som fungerade bäst, med eller utan grenar, rapportera sen framåt sommaren hur det gick skulle gjärna vilja veta. MrMago
Stenper: Det är en mycket bra ide tycker jag! Kommer att bygga ett växthus på detta sättet så snart jag får tid. Vet inte om det var den här websidan som Helene tänkte på http://people.umass.edu/caffery/greenhouse/index.html men det är i alla fall den som inspirerat mig! Det finns ritningar på allt där och fläktarna till värmemagasinet är viktiga tror jag. MVH /Stenper
Marlen Eskilsson: Verkar inte som att jag får någon påminnelse vid svar i den här tråden, därav det sena svaret! Laab gai är en varm superstark thailändsk sallad som väl kan göras på lite olika sätt, men huvudingredienserna är finhackad kyckling, rödlök, massor av chili och färska kryddor som koriander och mynta. Jag har lite hatkärlek till rätten, men sedan jag började äta den gick det inte
AXS: En frostvakt, lite isolering på delar av taket/väggarna borde göra att det blir kanon. Kanske öppna dörren lite in till huset om det finns och ni har billig uppvärmning där.
saturnus: Jo, det finnr 100 tals olika modeller pa vaxthusen genom aren, de mer lyxigare, som finns i bl a England och pa nagon botanisk tradgard har hemma, tillverkadet i jarnprofiler. Forr var de mera vanliga husen mindre, 5.25 meter har varit den vanligaste bredden pa vara vaxthus, och langden 50 meter, 10 hus ( ett block) blev da ca ett tunnland stort. En annan stil var att mura upp grunden, till ca 1
Stig-Göran: Tack! det känns bättre när fler haft samma problem.... / S-G
lgf02001: Jag har en vinranka i växthuset sen flera år tillbaka. Det är tegelgolv i växthuset och vi sparade ett hörn i golvet "tegelfritt". Den ytan är inte så stor, som ett A5 papper kanske. Där är vinrankan planterad. Tror nog att den nu har rötter som sträcker sig både utanför växthuset och under själva tegelgolvet. Den vattnas sällan men växer mkt bra ändå. Tror nog att den tar
Benny_o_Lina: Glöm inte bilder och en tråd här i forumet!! :)
gbak: Ja vi gillar Corvetter! Tyvärr så är ju "bara" en av bilarna min, det råkade vara en kompis som kom förbi en solig dag, men visst matchar färgen bra :)
storkarp: Jag skulle inte köpa den bästa jorden för rabattodling. I krukor och exklusiva palntor kör jag jorde nför 70 kr säcken men i rabatt är det mest prisvärda jorden från tippen 25 kr/säck eller superbillig ko på säck 20 kr/säck. 2000 liter är inte så mycket. jag brukar ta ca 15 säckar i bagaget på vägen hem från jobb så det blir sällan några stora transportkostnader,
Immobil: Kolla med någon som säljer inglasade uterum. De brukar ha liknande lister till sina dörrar.
Benny_o_Lina: [citat] Skuggningen kan säkert hjälpa till att hålla ner tempen lite.. men som du säger så får den antagligen sitta på utsidan då.. Sitter den på insidan så har ju redan värmen så att säga kommit in.. Annars är det nog mest för att plantorna inte ska brännas. Vet ej riktigt hur det blir med kanalplast. Har dock sett många med kanalplast som ändå skuggar sina växthus på
Aliasdavidoff: Där jag köpte mitt växthus kostar 6 millimeters kanalplast 200 kr/kvm (dyrt!), men då får man den skuren till valfri storlek. Och köper man mycket, kan man ju alltid pruta 30%. :-)
gbak: Jepp! Självklart kommer en tråd om växthuset! Har börjat lite smått med inköp av krukor till uteplatsen, och funderar som bäst på vad vi skall fylla dem med....bambu/syrener/clematis/spirea/rosor...... Jag ändrar mig varje dag när jag kommer på någon ny växt som jag bara måste ha!