undine
undine: [citat] Inte alltid. Mitt växthus är bara nedsatt med några tältpinnar i gräsmattan och det klarade ändå de två hårda stormarna med Klass-3-varning som var i nu för några månader sedan :D Inte för att jag vet hur men tydligen kan det stå rätt bra ändå :)
6 svar · 7,0k läst
L
Lars K: Mycket fiberduk blir det. Jag skulle lägga fiberduk på leran och sen fylla upp med fyllnadsgrus, bärlager och stenmjöl. Till ett växthus räcker det gott med 5 cm tjocka markstenar. Fiberduken i botten hindrar att gruset med tiden trycks ner i leran. Om du vill isolera mot markkylan så räcker det gott med vanlig frigolit, behöver inte vara isodrän, lägg den då under stenmjölet och
2 svar · 8,9k läst
Korvgubbe
Korvgubbe: Jag hade återfyllt med grus, merkostnaden är försumbar i sammanhanget likaså arbetet. Betydligt roligare att ha köpt grus i onödan än att få problem längre fram.
5 svar · 11,2k läst
K
Kovikshamn: Prova Bygglovsguiden http://guide.bygglovsguiden.se/fo_frameset.aspx?community=57 Så kanske du får ett klart svar. Länken är tagen från Kungälvs kommuns hemsida.
6 svar · 17,1k läst
L
Lolight: När jag byggde mitt växthus, så gjorde jag så att jag kollade i trädgården precis, var jag ville ha huset, samt hur stor markyta det skulle stå på. Sedan kollade jag måtten på de olika växthusen och köpte ett som var i den storleken. Det blev bra tycker jag.
22 svar · 37,5k läst
·
W
Wiklanders: Tack Stefan! Då kör vi på den vita :)
2 svar · 8,3k läst
G
gunric: Kors i taket, idag hittade vi ett par friska skott strax ovanför ympen. Tack för era svar!
10 svar · 10,7k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Så ska jag göra, tack för tipset :)
16 svar · 36,8k läst
·
B
billy_baver: Ett enkelt litet växthus kan klara sig utan murad grund. Men väljer man att mura eller gjuta bör man anpassa grundläggningen efter traktens tjäldjup.
3 svar · 12,4k läst
A
asaleo: Dubbla glas kan inte stänga ute någon solvärme in till växthuset. Om du tänker använda växthuset den kalla årstiden skulle jag behålla isoleringen. Man vill ju starta så tidigt som möjligt i växthus. Uppvärmningen blir dyr med oisolerade rutor. Kanalplast är ju bra då. Dubbla glasrutor liknar ju detta. Hälsningar
2 svar · 10,7k läst
H
Hus-kvarna: Ska bygga ett växthus som ska stå på 50 cm hög, murad mur. Marken är lerjord oc´h det känns som att man kan gräva hur mycket som helst men ändå få sättningar. Är det säkrast att gräva ut 40-50 cm. Lägga nån dränering, fylla med 0-35 och sen bgga en form och armera och gjuta en 15 cm tjock platta och mura på den? Om det blir sättningar så blir det väl som mest illa att
0 svar · 7,5k läst
D
dsub: När jag fått till mitt växthus/cigarrrum skall jag ha en kristallkrona i taket. Kanske finns några små nätta saker som man kan hänga i ett lite mindre växthus. Dimmbart för extra mys. Annars kan du satsa på en ljuskrona med stearinljus elle ren fotogenlampa, så blir det ju lite värme på köpet, appropå värme, så tror jag ett värmeelement som du drar på 5 minuter i början när
7 svar · 12,3k läst
Skånelängan
Skånelängan: När jag byggde mitt växthus så köpte jag begagnade glas från ett nedmonterat växthus. De kostade 5 kr/st om jag minns rätt. De är 480x600 mm som jag tror är en rätt vanlig storlek.
3 svar · 19,1k läst
M
Marbx: Vi bor i ett pärlsponthus från förra sekelskiftet och valde att sätta ett växthus nära huset istället för den vanliga snedlutan med alla nackdelar. Så därför går nog "uterummet" före växterna.Ett problem med uppvärmningen är ju också att de automatiska takluckorna öppnar sig så länge de sitter kvar. Växthuset är 6 meter långt så växterna får man nog ha i ena ändan och
3 svar · 13,2k läst
G
gunric: Uppvuxen i ett samhälle där större delen av bebyggd yta var växthus för professionell odling, var det alltid lika spännande på somrarna då "ånggubben" kom med sin ångmaskin och rör och hela trakten sveptes in i en söt luft från ångningen av rosbäddarna.
1 svar · 9,9k läst
Dalbotant
Dalbotant: Jepp, öka ventilationen. Tänk dig hur klimatet är i regnskogen, inte optimalt att odla tomater där. :)
2 svar · 10,8k läst
H
hempularen: Frågan är om det ens räcker med de där plattorna, se till att samtliga plattor är fästa i reglarna. Det handlar inte om att huset välter, det skall hindras från att flyga.
4 svar · 23,7k läst
·
H
henke_karlsson: Planen va ju att kitta fönstren också, men för tillfället är de bara fastspikade. Helt plötsligt kom massa andra projekt emellan... Men fasa de delar där det kan stå vatten borde ju vara en bra idé. Kan va ganska snyggt också
9 svar · 24,0k läst
·
D
Dr R: Jag har också samma mycket negativa erfarenhet av Rosenberg Wase. Har nu väntat två år på att vårt växthus ska bli klart. Tina Wase ljuger och förhalar precis på det sätt som beskrivs ovan i tråden. Blev mycket arg idag när jag fann denna tråd och inser att det är något de satt i system. Jag orkar inte gå igenom alla turer men detta har verkligen kostat oss massor med pengar, tid
98 svar · 63,7k läst
·
M
MayaLisa: Håller på att bygga ett växthus i lärk. Har behandlat det med järnvitrol med mycket lyckat resultat. När jag nu kommer till dörren som ska var tudelad om en stalldörr, typ, så skulle jag vilja ha järnbeslag; hörnjärn, handtag och hasp. [bild] Men hur funkar det om jag har järnvitriolat den innan? Om jag linoljebehandlar järnbeslagen i 80 grader, står järnet emot rosten då? Eller
0 svar · 7,8k läst
·
K
Kalasclas: Det kommer iallafall vara 2 vuxna + ett barn, men det ska vara smidigt att vara 4 vuxna runt bordet, men det stora problemet är nog ett bord som inte bli klumpigt men som samtidigt går att äta vid.... Kanske försöka hitta något klaffbord (heter det så?) med 2 klaffar som man enkelt fäller upp och ner, då får man ju möjligheten att ha större bord, mellan och pyttelitet.... Tack för
2 svar · 9,6k läst
W
welph: Nej, jag beställde Gardena-grejor ifrån rubart.de istället häromdagen.
5 svar · 12,3k läst
saturnus
saturnus: [citat] det beror kanske på, hur "original" Du önskar ditt växthus, men när det gäller dörrgångjärn, så finns det långa gångjärn hos alla byggshoppar, svårare han det nog vara med gångjärn till lufterna och armarna till dessa. Men du får kolla på Blocket, eller kanske leta upp någon gammal handelsträdgård, som är på väg mot graven. När det gäller fukt, så är det som
4 svar · 5,3k läst
O
osboda: Köp från Skånska Byggvaror, det gjorde vi och där fick vi toppservice!
4 svar · 10,4k läst
W
welph: Tänkte fråga angående att man rekommenderar att spola systemet med saltsyra(HCL) på hösten när man plockar ner den. Är det nån av er som har denna idag som gör detta? Och även, är det ett bra system? Det nedsatta priset verkar upphöra den 31 maj.
0 svar · 6,0k läst
Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: Sådärja.. Nu har gurkorna fått flytta ut i växthuset sedan nån vecka tillbaka. Gräslök, persilja, dill, rädisor, morötter, jordgubbar och bönor är planterade i dom nybyggda planteringslådorna utanför växthuset.. Ska slänga in en bild på lådorna sen.. blev ganska nöjd för att vara byggda av gammalt spillvirke och kostade inte mer än en ask skruv :) och ett par timmars arbete.
87 svar · 57,0k läst
·
joflopp
joflopp: Smidigast är att sätta en flänskoppling, men de som finns för PEM tenderar till att kosta en slant och verkar inte finnas i mindre dimensioner än för 40 mm PEM. Alternativet är en rak koppling med gänga och sedan plocka ihop till en fläns med passande mutter och tätmassa.
1 svar · 5,1k läst
Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: Jag har också gurka från frö. Sådde 17/3 och dom är 10-15 cm nu.. Har utvecklat några riktiga blad på var planta 4-5 blad ungefär. Nån planta har tillomed börjat utveckla "luftrötter" eller vad man nu ska kalla dom dära tentaklerna som den snurrar runt saker för att hålla sig uppe med sen. Jag sådde i små svarta förkultiveringskrukor och planterade om dom när dom började
4 svar · 3,8k läst
J
Jonbeee: Tackar! :)
17 svar · 12,5k läst
saturnus
saturnus: [citat] Kanalplast blir nog bra, men det finns anledning att jobba lite med det projektet, så skivorna inte skadas om de skall på och av, eller kanske blåsten får tag på dem. gör en ram till dom i 45X45 ca, och fräs ett spår så att plastens kanter skyddas. Annar har bubbelplast använts flitigt på växhusen, till olika ändamål, denna bubbelplast hade ganska store bubblor, ca 25mm i
5 svar · 9,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.