Växthus
Oldboy: Dimension beror på storlek på växthuset, taklutning och konstruktion (självbärande takstolar eller nockbalk).
Eklunda: lite sent svar kanske. Jag har 32 mm kanalplast på mitt växthustak. Det har hållit för två orkaner och ett oräkneligt antal stormar. Hur har du satt fast ditt tak???
Eklunda: Kanalplast har jag i taket (32 mm). Växthuset är på 22 m2 och klimatet blir utmärkt. Förlorar lite ljus men eftersom jag inte är proffsodlare gör det ingenting - några tomater färre per planta går att leva med. Bygget kan du se på detta forum under "vårt växthusbygge 2014".
Drosen: Ja det var en bättre ide och man kan blanda betongen själv.
majkball: Tack för ditt svar. Det blir två varv med armering emellan. Problemet är att dessa små leca block inte har någon urgröpning/fack för armering. Kan man ändå armera i fogen? Antingen kör jag två varv med små leca block enligt metoden ovan med armering i fogen (kanske bygga fogen lite högre om det blir trångt). Eller så lägger jag de små leca blocken liggande, och köper till
MissAnpassad: Min erfarenhet är att det bara kommer in rotogräs i växthus där man odlar direkt i marken. Jag skulle sätta golv där också och odla i krukor istället.
Oldboy: Kör 3 lager/omgångar med roslagsmahogny istf plast så står sig lådan lite längre.
Oldboy: Och ja, växthus behöver förankras för att inte blåsa iväg.
Oldboy: Bra jord på släp är att föredra. Förutsatt att det är bra jord. Det enda är väl att man får räkna med ett visst ogräsrensande med "lösjord". Men å andra sidan innehåller sådan jord ordentligt med nyttigheter och ger bättre skörd. Vår erfarenhet är att vår feta lerjord ger märkbart bättre resultat än påsjord vad gäller tomatskörd, och smak och kvalitet/näringsinnehåll
Kirderf85: Tack, växthuset var borta med en fin 2-3 dm djup rektangulär grop. Men hatthyllan och skostället var kvar :D
Niq: Nu vet jag inte om just ditt växthus men dom som jag har varit i kontakt med så sitter glasen lösa för att växthuset rör sig ganska mycket när det blåser eller när det blir varmt och kallt.
ac1976: 600-700kr för pallbenen känns lite dyrt.... Får leta vidare.
tommib: Välkommen till forumet! Att gjuta på berg behöver inte vara något problem. Bygg formen så tätt du kan mot berget och gjut med lite tjockare betong. Det kommer inte flyta ut genom små sprickor. I värsta fall kan du lägga ett lager ännu tjockare betong precis i kanten men risken är då att detta spricker och spjälkas loss från resten i framtiden. Plattan ska givetvis sprickarmeras.
fusion: Här är en leverantör som man tydligen skall undvika..... http://www.blocket.se/kronoberg/Vaxthus_65740566.htm?ca=5
Maveric77: Hej alla! Jag håller på att bygga ett orangeri/drivhus. Orangeri på så sätt att det är riktigt tak (råspont och papp) och delvis murade väggar, men det kommer inte att vara uppvärmt på vintern. Alltså kan man nog mer klassa det som ett drivhus? Det fanns en grund där sen tidigare, så det är gjutet betonggolv, och väggarna är uppmurade med lecablock ca 50 cm upp. Ovanför detta har
JKrister: Får jag fråga kring storleken på ladan. Jag skulle bygga ett antal rader beroende på ladans storlek. Där odlingsbäddarna var upphöjda ca 50cm och sen ha singel eller plattor så brett att det ryms 1,5skottkärra mellan odlingsbäddarna. Automatisk bevattning känns som en självklarhet.
AndersPS: Inser att det får bli ett projekt en liten bit in i framtiden, men siktar nog på en mer "traditionell" lösning. Rören kanske hamnar utomhus dock!
HeleneP: Ursäkta sen återkoppling. Jag har nu bestämt mig för att INTE ha glastak, det får bli tegel precis som på resten av huset. När jag tänker realistiskt på det hela så lär det bli ljust nog med mycket glas i gaveln och fönster/dörrar på sidorna. Just nu lutar det åt att köpa en byggsats-stomme till ett attefallshus och plupp så är det klart på ingen tid alls för lite pengar! Bra
Tornhill 2: Aldrig sett eller hört talas om. Gillade det här bäst: http://suntopinflatables.en.alibaba.com/productshowimg/530824082-213243640/inflatable_house_tent_party_tent_and_bar_tent_with_best_quality_and_good_price.html?fid=541457021 Undrar vad som skulle hänt om man haft fest i det en regnig svensk midsommar :-)) / Fredrik
Niq: Det beror ju på hur stora glas du ska ha. Ska du ha många små går det bra med 3-4 mm vanligt float glas. Ska du ha stora glas som det kan komma stora bitar ifrån som kan ramla ner och skada någon så måste du ha härdat eller laminerat så det inte blir några stora fallande bitar. Till tak skulle jag rekommendera härdat eller laminerat glas eller plast så man inte får en massa vassa
Kentaclinta78: Hejsan ! Vill bygga växthus som rubriken lyder till billigt pris men helt funktionellt så bra som möjligt för växterna och att stå emot väder och vind. Och det finns ju hundrtals varianter där ute på nätet och är osäker på kvaliten på ritningen och har inte gjort det förr förutom vid byggsats glas eller plexy och en sån här:
sy97jgu: Jag tänker lösa det genom att mura mina 4 lager med lättbetong 4x20 cm = 80 och sedan lägga syllpapp plus en 3 cm impregnerad syll för att få rätt höjd. alternativet är förstås att hugga 3 cm vid dörrpartiet, men det leder till att jag måste gjuta igen. --> http://villaparadis1.blogspot.se/2015/05/stodsockeln-gjuten.html
snoddas2: Wexthuset har en lite annorlunda modell. http://www.wexthuset.com/vaxthus-minidrivhus-odlingslador/terassvaxthus/vaxthus-sunbubble-large-p1 3790:- är väl klart överkomligt för 11 m2. Har ingen aning om hur kvalitet och funktion är, men det ser ju lite kul ut. [bild]
: alltid bra med mera trätjära, finns som sätter plast i kragen istället
The Tor: Det måste finnas olika varianter av manualen för den vi fick med (och den jag länkade till i mitt förra inlägg) är i princip omöjlig att inte förstå. Ser att jag lade upp lite bilder på vår hus-blogg: http://bergabo.blogspot.se/2012/05/vaxthuset-pa-plats.html Jag minns faktiskt inte hur man fäste själva huset i ramen men stabilt blev det tydligen får vårt hus har klarat av flera
Eklunda: Kan nu meddela att vädringsluckan fungerar utmärkt! De 5 parallella öppnarna hanterar den 5 meter långa luckan utmärkt! Kan nu återgå till nästa projekt - jordkällaren - utan grubblerier om fysikens naturlagar i det stora hål som nu finns på tomten - utan fortsätta grävandet!
eddy: Hej jag är i startgroparna av att bygga ett växthus/uterum av egna glasrutor som ska stå på en mur av lecablock. Men behöver tips när det kommer till grundarbetet. Jag har tänkt gräva ur 30cm å fylla med makadam 8/16 (padda ihop) för att sedan mura upp med Leca block men nu funderar jag på att det kanske skulle vara bra att lägga med cellplast för att dels förhindra tjälen &