Växthus
nypon: Du ska inte ha jord, det bär inget vidare. Det fina här är ju att underarbetet redan är klart. Du behöver endast jämna av och fylla på med material till den höjd du önskar. Du ska heller inte använda singel för det har inget finmaterial. Ska du höja minimalt räcker det att lägga på stenmjöl direkt, dra av med en balk/bräda och lägg sedan stenen. Packa gärna med en
Farfalle: Det brukar ju sägas att långsidan ska vara åt söder men det gör ingen egentlig skillnad om det är lång- eller kortsidan. Att däremot mura norrsidan är förträffligt som tidigare nämnts. När vi väl får igång vårt andra växthusbygge kommer vi mura en lång- och kortsida och ett snedtak i vit kanalplast för att minska värmeförluster och undvika brännskador på växterna. Vill du
Danp: Vanliga glasrutor släpper väl bara genom UV-A men inte UV-B, så växterna borde ju då klara sig med UV-A och då få smak, så det är kanske endast UV-B som filtreras i kanalplasttaken, men då borde ju inte andra leverantörer säga att frukterna blir smaklösa såvida inte deras tak filtrerar bort både UV-A och UV-B? Tja, vad ska man göra? Rutorna är redan inköpta, bara frågan vilket
Oldboy: Smart! Inglasat uterum el växthus är ju samma sak. Bara att ett traditionellt växthus, (enligt min smak), är oändligt mycket snyggare, och indikerar en lite grönare inriktning på tillvaron där ute. Det fina med växthus i direkt anslutning till huset är ju att man kan gå direkt ut i växthuset utan ytterkläder. Särskilt uppskattat när det regnar och blåser. Man har också enkel
Bertram: Vid något varmare temperaturer tog jag tag i att sätta silikon i de små glappen mellan rutorna i taket. Sen har jag väntat på regn en månads tid och nu äntligen kom det. Allt verkar funka och växthuset är torrt :-) Jag återkommer med lite bilder när jag fixat till det lite. Nu är jag bara halvvägs med bäddarna och bubbelplasten är uppsatt så det ser skit ut inne.
amatörsmurf: Det blev ju fint, men för 80 000kr hade du kunnat klicka in på något av premium växthustillverkarnas hemsidor, sedan bläddrat dig till premiumavdelningen där, och sedan valt ett väldigt stort och fint växthus, kanske tom tropikutrustat eller med säkerhetsglas etc... Dessutom mindre jobb, gissa vad jag hade gjort Eftersom du huserar på dessa sidor så antar jag att du skulle gjort precis
TantBlåGrå: Planerar att bygga ett tunnelväxthus till våren. Det kommer vara en liggandes halv cylinder till formen och ha måtten 6x3 meter. En träram kommer vara basen för allt och byggplast har jag tänkt att använda för att täcka skapelsen med. Mitt dilemma nu är att jag inte riktigt vet vilket material som det bågformade "taket" ska vara av. Min initiala tanke var att använda pvc-rör som jag
frimson: Aah, skulle det räcka? En sträva i de yttersta "facken" alltså. Ser ju riktigt fint ut. Tack för det tipset! Det kör jag på. (Glasen i gavlarna är bara stiftade och kittade. Därför tror jag inte det går utan någon form av snedsträva.)
larron: Hej Skånelängan. Är själv i byggartagen och undrar om du kan lägga upp en bild på plattjärnens fästning! Hälsningar!
morrcan: Vi har växthuset helt i klarglas. Det funkar fint, men man lär ge skugga till växterna när det bränner på som värst. Det går ju att lägga till saker som skuggar, om man inte har ett träd som ger lite skugga de varmaste timmarna så kan man hänga upp väv/gardiner/persienner eller kalka. Då kan man ju välja, och jag håller med din fru om att det är trevligt att kunna se ut ur
The Tor: Mailade Gardena och de rekommenderade Vattentimer T 1030 card. Den kan jobba helt utan vattentryck men går tyvärr på batteri.
Nyfniken: Vår 3 år gamla droppslang har spruckit på ett ställe där den ligger nära ytan. Vi har den lite fjälliga varianten utan direkta hål.
trojlee: Har hittat ett litet fint drivhus för balkong/altan från nelson garden (vitt) men jag hittar ingen som säljer eller pris. Skulle vilja ha ett litet sådant på altanen mot husväggen. Någon som vet var det kan finnas? / M
smurfen72: Hittade inget bra svar tidigare i tråden gjorde du ?
Marlen Eskilsson: Vi besökte tjejerna trädgårdsbutiken Flädie, som gav tips på växter som trivs i växthuset och hur du planterar dem på ett bra sätt. De ger också tips på inredning av växthus inkl solskydd. http://www.byggahus.se/tomt/inreda-plantera-vaxthus
carra: Har just köpt ett växthus, Ett begagnat tillverkat av Hobbyväxthus. 6 mm kanalplast o vanlig aluminium. Det här är vårt 5 eller 6:e växthus..... Före detta hade vi ett växthus med 4 mm kanalplast och en ynklig aluminium stomme. Så ynklig att den inte tålde normal snöbeläggning utan rasade ihop.... Kanalplasten, 4 mm, hade jag lika gärna kunnat byta ut mot "gladpack" ni vet den där
cem77: Det är en automatisk droppbevattning. http://www.willabgarden.se/produkt/hydromat-termo-droppbevattning/1910-863
Oldboy: Och du bör absolut måla ett första färglager innan du sätter in rutorna. Det minskar risken för röta och att kittet torkar och lossnar i förtid.
Huzzbutt: Den uppenbara volymskillnaden är det som främst skiljer dem åt. Ju större kruka eller bänk desto enklare att reglera vattenmängden. Det är dock en fråga om bekvämlighet snarare än avkastning, ett tag. Med odlingsbänkensvolym så får du en bättre rotutveckling, det blir därtill enklare eftersom bänken är stabil att driva plantorna högt. Mitt tips är, förutsatt du odlar från
Oldboy: Singel är ju väldränerande och bra. Det brukar bli en del jordspill i ett växthus. Med tiden (lång) kan det bli jordigt i singeln, men det bör gå att hålla snyggt med hjälp av krattning så att jorden ramlar ner. Det blir nog bra som ni tänkt göra. Vita hinkar gör att rötterna inte blir så varma, så det är rätt tänkt, sedan om det i praktiken har någon betydelse är kanske mer
jackt: Golvspån är nog inte så bra utomhus. Skulle lägga (och har lagt) vanliga brädor. Om man hittar hyvlade 22x95, 25x120 eller liknande. Här finns bilder på när jag gjorde det i ett växthus. http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/209139-vaxthusbygge-aldre-projekt.html#post1688488
j-o75: En liten mur kanske? Den håller ju värmen på nätterna!
j-o75: Ja, konsten måste ju vara att få hela byggnaden så stabil så att den inte svajar nämnvärt under vinterstormarna! Jag har nu gjort ganska stora hål till fönster och testar sedan med trekantslist med en list. då kan ju konstruktionen röra sig lite utan att spräcka rutorna.
Bertram: I höstas fick jag upp en stomme för mitt hemmakonstruerade växthus, och jag har redan ett gäng 602x578x4 (mm) rutor som ska bli tak. Jag har takstolar med mellanrum på ca 610 mm mellan vilka jag tänkt montera rutorna. Första tanken var att sätta trälister längs takstolarna och kitta rutorna på dessa, men nu har jag kommit på andra tankar och funderar på L-lister i aluminium. Frågan
j-o75: Satte upp ett par billiga lysrör och en låda för förodling! Får se om det fungerar i garaget.
dsub: Tanken är att mura alla vägar av leca. Kommer att ha fönster på hela södersidan samt halv väster- och östersidan. På norr sidan hela väggen i leca. De delar där det inte finns fönster kommer jag att lägga på ett lager cellplast och sedan fasad av trä. Detta för att få så mycket passivhus effekt av väggarna som möjligt och för att få stabilare temperatur i orageriet. Taket