Växthus
Micke BRF: Hej. Helt novis på området... Så hoppas på lite tips som kan leda mig i bra riktning. Jag vill bygga ett uterum på prickad mark, nära grannen. Så har förstått att jag via friggebod/attefallsreglerna får bygga 15kvm anslutet till huset, om grannen säger OK. Det ska byggas på ett område som har halvdan sol och en hel del fallande löv och skräp från grannen Tänker mig helst en
13th Marine: Hmm, vill man låta jorden ha kontakt med vatten eller att rötterna söker sig ner genom lecan för att hitta vatten? Är det det första så borde jord i en strumpa av fiberduk som sedan går ner i rören funka.
BirgitS: I krukor så blir det stora temperaturväxlingar jämfört med nere i jorden och det mår de inte bra av, men det är inte heller bra med 10 plusgrader i en rätt mörk källare. Växter i krukor som man vinterförvarar utomhus brukar man försöka isolera (löv, tidningar, frigolit etc.) så att det blir en jämnare temperatur i krukorna. När jorden är frusen går det förstås inte att vattna
gnsmk: [citat] mitt växthus är hemmagjort. Så det finns glipor naturligt :p men ska testa med att öppna dörren lite osv.
gnsmk: [citat] Yes. Tänkte mest så att man inte tar kål på den första året.
Berraropnäs: Har byggt ett som tänkt kombinerat gästhus sommar/ växtförvaring vinter. Funderar hur man håller luftfuktigheten i schack för att slippa mögelbildning. Huset 15 kvm, är isolerat, 40 mm kanaplasttak, 3 glas fönster för ljusinsläpp. Temperaturen bör ligga 6- 12° C för växttrivsel. Märker att luftfuktigheten åtminstone nu på hösten har en tendens att stiga uppåt 75 % relativt.
KnockOnWood: Ni har det bra ni (eller har ni egna brunnar?)! Här är det bevattningsförbud sedan försommaren, så det gäller att springa med hinkar och vattenkannor.
Maveric77: Tack @Dalbotös ! Måtten är ca 7,5 x 3,5 meter.
corre: Du kan också montera glaspartierna som tänkt, och lägga en regnskyddande plåt på utsidan så vatten inte står samlat på en plan yta. Alt putsa ett fall på den exponerande delen.
lubbe75: Kardborreband kanske är en bra idé. Det skulle jag kunna sy fast på båda bitarna och komma åt med en handsymaskin. Undrar om de klarar så grova material bara.
PNO: Det är lite olika på olika modeller om de är avsedda att fästas i enstaka punkter, typ plintar, eller om de ska stå på en sockel av till exempel lecablock eller skruvas fast i ett tralldäck eller liknande. Den förra modellen har kraftigare balk nertill medans den senare har en klenare profil. Jag valde modellen för sockel då den förstärkta typen var betydligt dyrare. När jag jobbade
Oldboy: Frigoliten kan du använda som markisolering för att behålla värmen i grunden inne i växthuset. Dvs du ställer den utanför grunden så djupt du orkar gräva (60-70 cm). Ska du ha ett uppvärmt växthus/orangeri/uterum så kan det vara ett annat läge, men för ett vanligt kallväxthus är det utmärkt. Normalt gjuter man en armerad sula att mura en grund ifrån. Om man frångår det så
sir_daniel: En modern cirk pump drar inte många W/H annars kan du sätta en solcellsdriven historia med batteribackup. Alt skippa batteri då kommer den börja snurra när solen lyser (samt då när vattnet värms)
snoddas2: Jag har ett junior 10m2 med stålsockel, det är lika brett, men har en sektion mindre på längden. Jag kan mäta bredden på sockeln i helgen om du är hjälpt av det. (Om jag hade byggt i dag och gjutit en stabil ram hade jag helt hoppat över sockeln, det blir en ganska rejäl "tröskel" som hade varit skönt att slippa.)
weyk: Vi har en lite knepig tomt i ett område där husen står väldigt tätt. Vår södergavel är bara 7,5 m från tomtgräns och grannens norrgavel är barq ca 4 m från gränsen. Vi vill ju spklart använda vår södersida till ngt vettigt men för att få lite avkildhet behövs ett insynsskydd mot grannen. Först tänkte jag plank men sen slog det mig att vi kanske skulle kunna bygga ett växthus
Andreas75: Hej. Jag vet inte om det går att få tag på Maxi-serien någon annan stans än willab garden. Men juliana serien som de också säljer finns att köpa över webben på ett flertal olika ställen, och då är det 20-30% billigare. Det enda (tror jag) man går miste om då är Willabs garanti, men tänkte mig själv klara mig utan den.
gunric: Det kanske är så att plantorna klarar sig, känner mest för att dra på hängslena också. Förvisso stiger värme men i det här fallet tänker jag mest att få till ett mikroklimat under duken, inte att värma plantorna eller jorden :-)
klaskarlsson: Jag tänker såhär: *Plasten är till för att skydda så att fukt inte tränger in och kondenserar inuti isoleringen *Man måste se till att alltid ha varmare (fuktig) luft på insidan, blir det kallare på insidan kan man få en reverserad kondensation (tex på våren). *Jag antar att ytterväggen till huset är intakt (inkl ev plast osv) - annars skall man ju bygga som huset är byggt helt
gnsmk: Jag har gjort mur för växthus och vill ha en rustik yta. Tänkte endast slamma ytan och borsta. Räcker det ? Eller kommer det spricka lätt ?
s97danl: Det går bra om däcket klarar av extravikten. Du måste förankra växthuset på trädäcket på något sätt endå. Brukar fungera med vinkeljärn. Ditt trädäck måste också vara plant. Kolla först med långpasset så det inte är lagt med fall för då kan du få världens problem när du ska glasa.
corre: Du kan ju skruva en list ovanpå plasten, då låser det bra och går att demontera relativt enkelt och helt. Vissa bygglador har tunna tryckta lister i lager, då slipper du såga upp en regel också.
Oldboy: Nu har du säkert redan utformning och storlek klart, och det är förmodligen styrt av huset det ska dockas till mm, men ändå ett par tips ytterligare: 1) Bygg stort. Ju större volym desto mindre häftiga temperaturfluktuationer vid normalt svenskt väder (halvklart). 2) Bygg med brant taklutning (45°) så slipper du bekymmer med snö (=gå ut och skotta taket när det snöar). 3) Bygg
Pikkenix: Hej, hoppas få input av någon som kanske har kunskap om mark eller erfarnehet av samma situation som jag. Har tänkt köpa växthus (ca. 10 kvm). Har jordvämeslingor nedgrävda över hela tomten som är underdimensionerade så får relativt stora rörelser i marken över ett år (skapas "diken" i gräsmattan där slingorna går under några år). Växthuset måste placeras över slingorna och
Prettywoman: Har en tanke kring hur jag ska göra grundarbetet till vårt växthus. Det kommer mäta ca 15 kvadratmeter. Har förstås i ett första skede tänkt murad grund. Blir ett hiskelit grävande..puh. Detta föranleder andra tankar som jag skulle uppskatta era synpunkter kring: Min idé är då att anlägga växthuset direkt på cementplattor och därefter förankra ramen med armeringsjärn nerslagna
KristinaRT: Om du inte har någon skugga utanför växthuset måste du absolut skaffa skugga inne! Antingen genom att kalka taket eller sätta upp någon form av skuggväv/gardin! Oavsett om du har ventilation som fungerar räcker inte det när solen står på. Jag har köpt billiga vita gardiner på IKEA och hängt upp i plastad spiral i taket. Det ger inte jättemycket skugga, men det dämpar
osiris: Här kan man se lite hur det blev även om det är en massa sågspån på stenarna från bordsbygget [bild]
Oldboy: Nockbalken är till för att skapa ett helt fritt utrymme. Det kräver dock att du får tag i en >7 m lång tryckt balk i lämplig dimension. Alternativt att en bärande "vägg" görs i mitten ca så kan nockbalken skarvas. En bärande "vägg" stagar också upp konstruktionen i sidled på mitten. Med takstolar kan du ersätta den nedre tvärbalken med wire. Wiren tar upp de normala draglasterna
kebab: Säkert bra att hyvla bågarna plana först (så det är 90 graders vinkel alltså). Själv ska jag göra nåt i denna stilen: https://www.byggahus.se/forum/vaxthus/189904-bygga-vaxthus-i-lark-6.html Har fått tag i 140 glasrutor som ska användas...
yonna: Det låter som en bra ide att lämna utrymme mellan häcken och växthuset när du nu tydligen kan det. Oxeln kan du inte hålla lika smal som tex boken men klarar du 1 1/2 meter utrymme kommer häcken vara fin. Det är viktigt att klippa den regelbundet. Oxeln är idag ganska "omodern" så det är roligt att du behåller den.