Växthus
mrjim: Det har varit lite velande fram och tillbaka, men landade till slut i att gräva ur 50 cm, sen en markduk. Fyllt upp med 10 cm kross, lagt dit cellplast och sedan fyllt på med mer kross. Kommer gjuta en armerad ram som jag fäster växthuset stålsockel i. Förväntar mig tyvärr sättningar, men hoppas det inte blir enorma.
kebab: Tackar. Enligt Wikipedia: Solen producerar UV-strålning av alla våglängder. UVC och den största delen av UVB-strålningen absorberas av ozonlagret. Vanligt glas, exempelvis fönsterglas, är transparent för UVA, men släpper inte igenom kortare våglängder såsom UVB och UVC Men jag kör nog på film iallafall. Känns säkrare. Tackar 13th Marine; Nej, har inte gjort nån byggtråd....
snoddas2: Jag gjorde ganska exakt så med ett växthus av samma typ. Använde 6st färdiga 500mm plintar och tryckt virke. Det har stått pall fyra-fem år i alla fall.
Ullafolk: [citat] Jag har också haft den tanken, även det låter klokt. Tack för ditt tips!
Björn Håkansson: Gör en återkoppling på tråden. Jag gjorde bort mig och köpte ett växthus via containerrally...betalade och väntade på leverans. När jag hörde av mig så fick jag inget svar. Helt plötsligt efter nästan 2 månader kom en avi på växthuset. Tyvärr så var jag bortrest så när jag väl hade lyckats få tag i DHL så hade det gått i retur. Efter många försök och tjafs att jag
Oldboy: I vårt växthus om ca 2,10 x 5,50 med sadeltak skarvade jag nockbalken (45 x 195) på mitten. Växthuset delades av där med en "dörröppning" som är bärande på samma sätt som gavlarna. Dvs en stående stolpe på var sida om mittgången och en tvärbalk mellan stolparnas infästningspunkter på takbjälkarna, samt tvärslåar till hammarbanden och snedstöttor för att kunna ta upp
mgranbom: Det hela beror väl på hur mycket snö och hur blöt den var. Vi har ett växthus från Skånska byggvaror som klarat flera vintrar i norra Sverige med bara någon sprucken ruta men då täcker vi det med en presenning och ser till att sopa av snön då och då om det bygger på för mycket. /M
RealElwood: [citat] Tack för info, hittade en annan sida än den jag köpt kanaplasten på där ljusgenomsläpp angavs. Den jag har har en ljusgenomsläpp på 32-50% och den klara varianten har 79% så det verkar som om det är bättre att skaffa klar/plexi om man ändå ska lägga ner tiden.
gweru: Häftig användning av en lada. tar ni bort taket kan ni behöva lägga in några diagonalsträvor, ljusinsläppet kommer att ge en helt annan miljö. för trevnaden kan ni behöva ta bort del av någon vägg vi jag tro.
que: Taket är det som blir mest besvärligt med 6 kantigt, men du kan ju titta på detta och deras byggbeskrivning. https://www.byggmax.se/paviljong-alice-p6809522 För grunden så bör det räcka med 6 betongplintar och att du bygger upp den med tryckimpregnerat. Ska du mest ha den som paviljong så hade jag nog byggt ett trädäck, du kan låta golvet vila på reglar som ligger på betongplattor,
Mangan84: Har liknande i trädgårdslandet som äter upp allt som har kontakt med jorden. Jordgubbar, potatis och morötter. Mycket intresserad av motmedel så man kan odla nåt där. Har bara själv fått höra att det är tusenfotingslarver.
Cheesen: [citat] Det beror på vart i Sverige du bor. I Lappland går det. Mera tveksam till om det funkar i Bohuslän.
Oldboy: Det fungerar. Du använder med fördel grovt virke till stommen för tyngd och stabilitet. Trots det är växthus lätta konstruktioner, och särskilt om det är plast istf glas. Så några betongplintar nergrävda ordentligt behövs som draggankare.
Henrik_U: [citat] Jag köpte "glashållare" på http://www.tradgardsteknik.se
stomneby: https://de.aliexpress.com/item/Free-shipment-60PCS-cooling-fine-fog-with-filter-slip-lock-mist-nozzle-and-6mm-fitting/32611130046.html
mawno: Vi har Gardenas system och är mycket nöjda. Gardenas micro drip system kostar 700 spänn inklusive bevattningsdator och allt annat man behöver. Har svårt att se att det finns pengar att tjäna på ett eget hemmabygge om man inte har ett mycket stort växthus.
Oldboy: Använd lättbetongen ni har över. Det kommer att fungera bra.
Bjurran: Ser att du inte fått något svar här ännu. Om du inte löst problemet, kontakta Willab Garden https://www.willabgarden.se/ och se om de säljer sådana löst. Borde inte vara något problem för dem. Vad jag ser på bilderna liknar ditt växthus det jag har från dem med liknande plastdetaljer. De har varit snabba och hjälpsamma när jag kontaktat dem förr om lite problem jag hade med mina
cosmic: Visst skulle frostsäkert tegel ha löst detta. Växthusmuren är redan murad. Med vanligt massivt tegel - vilket fungerar helt OK om teglet har ett visst avstånd till mark (gjuten sula går upp minst 10 cm ovanför mark här), samt dropplist mellan syll och teglets överkant. Och vi ville ha gammalt tegel med mer patina än nytillverkat. Men med jordbäddar i växthuset så behöver både
Abies koreana: Rädisor är kortdagsväxter vilket innebär att de skall sås så tidigt som möjligt på våren, annars går de i blom och utvecklar inga rotknölar. De skall inte heller ha överdrivet med gödsel. Inget du kan göra mera för dina sådder. Så nytt i höst när dagarna blir kortare.
steve5432: Hej! Har skaffat ett växthus från Skånska (Juliana, Halls) med tillhörande VEntomax taköppnare. Har installerat enligt beskrivning men blir inte klok på hur jag ska ställa in temperaturen. Grundinställningen är ju att det ska vara lika mycket gänga uppe som nere, om man tittar framifrån och cylindern pekar ner mot marken. Börjar jag skruva så rör blir det antingen mer eller mindre
maah: Det börjar hända grejer här! :D Tomatplantor och sockerärtor från frö. Kryddorna har dock inte kommit upp än. [bild] [bild]
Torgil: Men vad är skillnaden mellan härdat och lamellglas när det gäller isolering? Ska själv byta ut polykarbonatskivor i taket på växthuset för att få in ljus och kunna se himlen och stjärnorna. Storleken är 70 x 100 eller 155 (cm) och tjocklek 6mm. [bild] (har också skrivit i tråd om Akrylplast kontra härdat glas)
Micke_Göteborg: Tack, jag la in inlägget under fel rubrik först.
KnockOnWood: Det är nog enklare och billigare att elda lite björkved. Och kolmonoxid bildas inte om det är bra tillgång till syre.
Mrs AnnaCarin: [bild] [bild] [bild] Hej! Vi har ett hemmabyggt växthus med plexiglas och stålbalkar, rätt så stort. Dock finns det inga vädringsluckor och det blir därmed kolossalt varmt då solen står på hela dagarna. Hur skulle ni gjort förvar bygga egna luckor? Bifogar lite foton. Tack för tips!!!