KnockOnWood KnockOnWood skrev:
För att gå lite vid sidan om ämnet (men bara lite):
Vad jag förstår behövs näring, vatten, (sol)ljus och värme för att det skall växa bra.
Men kommersiellt tillför man ju också CO2, koldioxid, livets gas :)
Och förr satte man ofta in en eldstad i växthuset, inte framförallt för värmen, utan för att öka koldioxidhalten så det skulle växa bra. Förbränningsgasen leddes alltså inte ut genom en skorsten.
Blir lite som att prata med blommorna inne på fönsterbrädan :)

Någon som provat detta i sina hobbyväxthus?
Jo i staterna brukar vissa bygga in en rocket stove och jag har funderat på att göra densamma men tvivlar på att försäkring täcker då..

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
För att gå lite vid sidan om ämnet (men bara lite):
Vad jag förstår behövs näring, vatten, (sol)ljus och värme för att det skall växa bra.
Men kommersiellt tillför man ju också CO2, koldioxid, livets gas :)
Och förr satte man ofta in en eldstad i växthuset, inte framförallt för värmen, utan för att öka koldioxidhalten så det skulle växa bra. Förbränningsgasen leddes alltså inte ut genom en skorsten.
Blir lite som att prata med blommorna inne på fönsterbrädan :)

Någon som provat detta i sina hobbyväxthus?
Det låter ju lite läskigt, framförallt för att man också genererar en del kolmonooxid (dödens gas...) vid förbränning. Dessutom måste man i så fall ha nästan hermetiskt tillslutet i sitt växthus för att koldioxiden verkligen ska hinna upptas och inte ventileras bort.
Men med det sagt så är det faktiskt vanligt att man använder Co2-injektion i akvarier för att stimulera växterna. Det man gör då att att man blandar jäst, vatten och socker i en dunk och låter den koldioxid som uppkommer gå ner i vattnet med en slang. Det finns ju inget som hindrar att man kan göra samma sak i ett växthus (och biprodukten i dunkarna kan man ju säkert också använda till något ;) )

Det är nog enklare och billigare att elda lite björkved.
Och kolmonoxid bildas inte om det är bra tillgång till syre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.