hobbs
hobbs: [citat] Ja, det blir rätt rejält när (om?!) det blir klart. Förhoppningsvis får vi satt resten av fönstrena till våren och sedan får vi se när taket blir bytt till något genomskinligt.
3 svar · 3,0k läst
·
L
Lilllen: Om du inte redan har fönstren, blir det nog allra billigast att bygga ett tunnelväxthus och dra plast över: https://www.tunnelvaxthus.se/butiken/vaexthusplast-och-odlingsvaevar
1 svar · 1,9k läst
O
opolofsson: Hej Daniel, Väldigt snyggt!!. Hur blev resultatet? Är du fortfarande nöjd? Hur löste du tätning för takluckorna? Är det byggt i limträ. /Patrik
7 svar · 6,2k läst
·
Tomas Sundin1
Tomas Sundin1: Vi har precis köpt ett tunnelväxthus med kanalplast, 3X10 m. Nu undrar jag hur jag gör grundläggningen. Marken är svagt lutande och består av ett lager matjord och därunder mjäla. Jag vill få upp växthuset med åtminstone 30 centimeter. Så här har jag tänkt. Schakta bort matjorden, lägga markduk, markisolering 70 mm, singelbädd,, lecabalkar med armering emellan de två varven,
0 svar · 1,7k läst
Bacon123
Bacon123: En bekant berättade att wilab alltid har 20% på växthus i februari
1 svar · 1,9k läst
J
Jonas786: Det har vi gjort på tomaterna. Zucchinins blommor är ju lite bökigare. De är ju rätt stängda men jag får prova det
2 svar · 1,8k läst
Oldboy
Oldboy: Nej, nej, nej! Aldrig markisolering i ouppvärmda hus. Särskilt inte i små växthus. Marken fungerar som temperaturutjämnare och ger ett bättre/hälsosammare inneklimat. Små växthus får ändå allt för häftiga temperaturomsvängningar av sol/moln. Inga växter är vana vid det eller uppskattar det. Marken är kall på våren, men vårsolen ger häftiga temperaturer i växthuset så
14 svar · 6,0k läst
smh
smh: Tjusigt!
3 svar · 5,0k läst
·
M
Mach77777: Jag har en del av tomten som har varit en dunge av al, som jag tagit ner. Har tänkt sätt dit ett tunnelväxthus. På stället växer nu direkt massor nya rotskott från al. Att ta bort alla rötter är svårt då jag inte kommer åt med grävmaskin. Jag funderar på att täcka allt med markduk och fylla på med grus och odlingslådor. Min fråga är hur det kommer fungera med mask. Jag antar
0 svar · 2,0k läst
D
Drburr: Skulle gissa på att bruket torkat förlänge på lagningen och för lite vatten när du skurat ihop det. Ju fuktigare yta när man skurar desto ljusare blir det. Brukar ha en lite större blommspruta med mig när jag lappar puts. Sen blir det nästan alltid nyansskillnad när man lagar puts, är lika mycket tur som erfarenhet att få det jämnt i färgen. Och samma tillverkare av bruket då,
6 svar · 2,8k läst
·
F
Fixarjon: Hej! Ska bygga växthus och kommit över relativt stora glasskivor. De är 210*110 cm och 4 st. Dessa sitter idag på en MDF ram men den tas bort. Tanken var att fälla in dessa i i ett beftinligt förråd. växla av väggen och få ett par rejäla bärande stolpar mellan. Men hur fäster man dem på ett bra sätt? Någon som gjort liknande lösning med endast glas och inte gamla fönster
0 svar · 2,7k läst
P
pppp123: Har tittat lite på samma modell, så undrar om det löste sig och hur kvaliteten känns i övrigt på växthuset?
5 svar · 5,6k läst
·
U
Urbanksd: Hej Nu har det äntligen kommit! Till och med glasen var med trots att det var aviserat dessa var testade. Jag har byggt en mur som jag fyllt med grus och skall nu börja att lägga ut bottenprofilerna. Jag har flyttat dörren till långsidan men det står ingenstans i beskrivningen hur det skall gå till att montera dessa och på vilken sida de skall sitta. Tacksam om någon har tips,
0 svar · 4,1k läst
·
L
Limesmak: Tar gärna upp denna tråd igen! Någon mer som vill dela med sig av sina lösningar?
8 svar · 9,6k läst
·
T
TH885: [citat] Klassas som staketdruva eller Baltisk sort. Denna kan du ha på friland, jag har flera i Zon 4. Du klipper ner den rejält i December och trimmar lätt på sommaren för att få fram klasarna och hindra skotten från att fortsätta växa. Hade jag varit dig nu så hade jag låtit den vara över sommaren, klipp sen ner den i December. Roten lever då det kommer skott och den är väldigt
6 svar · 3,0k läst
·
Hep
Hep: Rörig ska de stå på sista raden. RörLig ska den verkligen inte vara.
8 svar · 3,7k läst
·
M
marcusjj: Här kommer en bild på hur jag gjorde för någon dag sedan (y) Beulco pem koppling, ventilfäste och tappkran
8 svar · 9,4k läst
·
D
Dublin: Det enklaste är att öka bredden på skåran i ena ändan på stoplarna med en 6,5 mm borr så kan du leda in skruvarna den vägen. Annars finns det mycket växthustillbehör på amazon.de, kanske går det att hitta där?
2 svar · 3,0k läst
J
jonas41: Jag har precis fått ett växthus som saknar några delar. Jag chansar och ser om någon här vet vad det är för märke på det. Det måste vara av äldre modell då nästan inget verkar ha den typen av hörnbeslag idag. Vitavia har svarat att det inte är deras.
0 svar · 1,8k läst
·
P
Peter_1974: Har lite funderingar kring min grund. Det är 6 st betong plintar som jag ska gjuta. Hålen är borrade (70 cm) med gjutrör (15 cm diameter) och jag håller på med makadam lagret för det ska vara plattor i huset. Nu har det regnat i 2-3 dagar och då såg jag att grundvattennivån var betydligt högre i 2 rör (i ena hörnet) än övriga 4, ca 40 cm. Kommer jag få problem när det är blir
0 svar · 2,0k läst
Monica_E1
Monica_E1: [citat] Hur har det gått? Är du nöjd med ditt glasklara tak? Vilket köpte du?
2 svar · 13,8k läst
K
Kallebo: Kan du inte publicera en bild på arkitektritningarna, det låter ju väldigt fint! Vi håller på att planera för ett litet växthus av gamla fönster och skulle behöva all inspiration vi kan få :)
1 svar · 3,2k läst
D
Dublin: Jag tänker mer på min egen vanliga otur, tänker att jag säkert kommer att lyckas trycka in nåt i en glasruta eller att gräsklipparen lyckas skicka iväg nån liten sten eller nåt annat och då känns det skönt med härdat glas.
2 svar · 3,2k läst
K
Karinm-lou: Någon som vet om det finns att köpa färdiga plåtar till en murgrund för ett växthus?
0 svar · 2,4k läst
·
V
volvo51: Det är nog inte fel på växthuset. Men det är för litet,bör vara minst 10kvm annars blir det för varmt.
1 svar · 1,8k läst
Petteri Koste
Petteri Koste: [citat] gjorde en ram och lyfte i dem svart tejp som funkar bra för fånga insekter mellan kasetterna. Lite plast i botten som de står på härdade 2 glas.
13 svar · 6,8k läst
·
T
Tintin Tuva: Hej har köpt ett växthus som heter växa ett i trä Har fått hjälp med att resa stommen av en snickare har en monteringsanvisning men är inte helt pedagogisk allt är märkt med i anvisningen alltså beskrivningen men inga delar är uppmärkta så man får mäta sig fram. Undrar om någon kan ge mig lite monteringstips ska nu montera glasen och har inte hjälp av snickaren nu. Är hyfsat
0 svar · 1,2k läst
Snigla
Snigla: @Jonobe
26 svar · 15,9k läst
·
K
kizzy: Jag har letat runt men inte funnit något svar. Jag väntar på leverans av mitt växthus och har två frågor. 1. Jag ska fästa mitt växthus med sockeln som jag köpt till och d gjuta fast den med hjälp av de fästanordningarna som medföljer. Till min fråga. Säg att växthuset gjuts i de fyra hörnen. Vad ska jag ha mellan hörnen? Ska jag bara skyffla ner jord för syns skull? Räcker
0 svar · 1,4k läst
kmartinb
kmartinb: Jag är ute efter ett par rejäla drivhus i svart aluminiumram och riktigt glas i till odlingslådor av måtten hel pallkrage. (Jag håller på att bygga odlingsbänkar som är så rejäla så de kommer gissningsvis hålla i kanske 40 år, så jag vill att drivhusen håller lika länge) Jag har hittat dessa båda som är nästan perfekta:
0 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.