Växthus
Kallebo: [citat] Kan tyvärr meddela att det nog sket sig. Fyllde ett antal plastmjölkdunkar och placerade ut mellan plantorna och de första nätterna fungerade det ok, jag tömde ut det kalla vattnet på morgonen och kvällen och hällde i nytt. Kunde hålla strax under nollan, men sen sjönk temperaturen till hela otroliga -12 och då blev mjölkdunkarna som bollar av is. Fyllde även en 10 liters
animap: Intressant, jag gjorde exakt detta igår, ett växthus på 14 kvadratmeter, 300-400 kg glas. Jag tog loss överdelen, "locket" på din bild. Sen var de i mitt fall inte supertätt packade. Fanns åtminstone en centimeters spel vid sidan. Vi var två pers och lyfte upp ett glas i tagen och tog in för att förvara inför bygge i vår. En skiva på 1.8 * 0.75 meter väger ca 15 kilo.
Cff: Kanske kan ni frosta den/de rutor som stör grannen. Kanske helt enkelt genom att montera sån här film på utsidan (istället för på insidan som den egentligen är avsedd för): https://www.clasohlson.com/se/p/34-1432-1
MonkeyWiz: ...jag har fått en liten lutning på långsidan (4690mm) med 15mm. Kortsidorna är i våg. Måste jag sätta ramen 100% i våg? Ska gjuta imorgon [bild]
Tomasharrysson: Föstår, så det går bra att göra de då? Optimat hade ju varit att ha isolering under sulan.
ljoh: Hej! Jag lägger denna fråga i Växthusforumet, då det är vad som är mest relevant. Hoppas att det är okej :) Jag har sökt runt på forumet och fått ett litet hum om hur jag ska koppla ihop PEL/PEM med Gardena. Men jag skulle behöva era råd, eftersom det är viktigt att det blir rätt gjort (ska användas med bevattningspump på balkong tillsammans med reservoar). Jag har tänkt att
Johan Gunverth: Beroende på bestånsdelar får du angripa resterna på olika sätt. ”Skuggpasta” verkar ju rollas på i de flesta fall, så kalkslam eller något latexbundet kan ju vara troligt. Kalk: testa ättika, typ ogräsättika Latex: Etanol/T-sprit.
Stefan1972: Grejen med all förvirring är väl att de väl ? menar att allting ska ställas på rören. Vilket såklart inte är nödvändigt. Det gör man väl som man vill men den normala rutinen med gjutrör är ju som sagt att ingenting ska vila på rören. Det krånglar ju bara till det......
Riga: Hej. Köpt växthus ca 12 kvm glas. Kollat flera instruktionsfilmer och råd kring grunden. Vill kunna odla direkt i jorden med 20-30 cm lådor med öppen botten ovanpå. Växthussargen kan gjutas fast i hål. Frostfritt djup ? Det går inte i Norrbotten. Har jordvärmeslang på ca1,5 meter och en djävulsk massa sten, stora o små blandat med sand ovanpå det. Stor risk att stöta på sten där
Alexn72: [citat] Önskar att mina känsligaste plantor visste om detta ;) Poängen var att ett växthus med 3glas... ...avhärdning av plantor...
Laines: Med vårt växthus följde ett antal aluminiumstänger utan märkning eller plats i bruksanvisningen. Ska väl vara till sidor och ev takfönster men vi vet inte, och inte hur de ska monteras heller. Både sidor och tak? Hur? Nån som vet? [bild]
Thomas_Blekinge: Nej, jag vet inte heller. Enklast är att mäta glasytan, ta reda på glastjocklek och räkna ut detta. Man kan kanske även ringa till Willabs och begär ut fraktvikten. Glasytan borde vara 2x5x2 m (långsidor) plus 2x3x2.5 m (kortsidor) plus 15 m2 för taket (lite mer pga snedtaket. Dvs totalt 20 m2 + 15 m2 + 15x1.2 m2=53 m2 glas. Glas har en vikt av 2.5 kg per m2 och mm tjocklek. Så om du
4you: Projekterar nu ett orangeri som skall påbörjas efter semester till frun på 4 x 5,5 m. Då man själv inte har gröna fingrar och har funderingar på hur mycket ljusinsläpp behöver ett orangeri. Projektet innebär att en viss odling kontra myskvällar i projektet. Min fundering växlar mellan 90-100% ljusinsläpp alt. 50-70 %. Kommer att ha tillgång till 230v i anläggning så en viss
daugaard: Det bästa är nog att kapa trallen under väggen så det blir en glipa och vattnet inte kan rinna in. Men det kanske är svårt när växthuset redan står där.
Ida_s: [citat] Hej. Hur har du snickrat ihop golvbrädorna? Tänker mest i hörnen. Du kanske har nån bild?
TH885: Säljs av alla möjliga så kolla andra leverantörer. Men har fått bra omdöme vad jag läst.
apotekarnes: Snygga lådor! Själv lade jag ner idén med plåt och murade tegelbäddar istället. Mest för att jag hade en massa gammalt tegel liggande. Dessutom passar det mot tegelgolvet i växthuset.
lunnabo: Är det sand så är det ingen risk för tjälförskjutning.
Oldboy: [citat] Finns absolut ingen som helst anledning att gjuta en hel bottenplatta under ett växthus. Ska det vara en murad grund så går det att gjuta en armerad sula under muren, 30-50 cm bred.
holmberg87: Det beror nog på hur många varv du ska ha med leca. Jag läste lite hastigt och tänkte att det stog ett varv. Men ska du mura upp flera varv med lecablock bör du definitivt ha en gjuten sula undertill
z_bumbi: Vissa tillverkare av växthus har måttbeställning, jag gissar att det inte blir så mycket dyrare då de redan har kunskapen och bulkpris på material. Mura upp en (tjock) norrvägg om ni vill ha mellanting mellan orangeri och växthus.
z_bumbi: Fäst en plåtlist i rännan längst ut? Då slipper du bocka något och vattnet kommer längre från glaset.
T.Lindblad: [citat] Tror dom är uv- beständiga. Vi får väl se hur det går. Vill ju inte bli störd mitt i midsommarsnapsen
sinuslinus: [citat] Haha, såg att jag skrev fel. Bilden är från 12 april.
samlarpådetmesta: Det får bli tjänster och gentjänster helt enkelt :cool:
vvsaren: [citat] Har nu samma problem med plastlister som lossnar. Skrivit till bauhaus o vitavia ang detta
TypRätt: [citat] Problemet blir nog att med skenor på detta vis så kommer helheten dvs bottenplattan och växthuset att räknas som en gemensam konstruktion och då får ju inte plattan i botten heller vara närmare än 4.5m skapar du något som inte så uppenbart hör ihop (som tex stenplattor/betongplatta och ett växthus på hjul) kommer du undan detta. Då en platta på marken för sig själv inte