M
mrsnhp: [citat] Intressant! Vad är fördelen med det välvda taket jämfört med klassiskt sadeltak?
2 svar · 875 läst
mexitegel
mexitegel: Är det inte väldigt besvärligt att dra in så tycker jag nästan det är en självklarhet. Utöver två sorters vatten har vi 3 dubbeluttag samt strömbrytare och takuttag för att kunna hänga en taklampa(kristallkrona var väl planen) inne, på utsidan är det är det fasadbelysning. Har även eluttag vid odlingslådorna och fast monterad transformator för de tröttsamma mördarsniglarna.
8 svar · 1,2k läst
·
Danneesp
Danneesp: Hej! Jag tänte bygga ett växthus av gamla fönster. Fönstren är 140mm tjocka så kommer regla upp med 45x145. Det kommer bli ca 4m x 3,5m. Men jag är osäker på hur jag ska lägga grunden, det kommer stå mot en vägg och fästas på en kortsida i väggen. Min tanke är att gräva ut för ramen och lägga ett lager lecablock under jord så överkant kommer precis över marknivå och sedan
0 svar · 632 läst
H
HemmaByggareTudor: Först och främst skall växthuset användas av oss som ett uterum när solen ligger på och utomhustemperaturen inte riktigt når upp till 20 grader eller mer. Vi tänker även odla i stora krukor med fat under men produktiviteten är inte så viktig och det spelar ingen roll att växthuset inte är isolerat under. Syftet är att njuta av solen på vår och höst och ha det lite mysigt med
0 svar · 785 läst
·
R
Ripley: Hej Jag sitter och planerar årets växthus och för några år sedan hade jag en god tomat Bloody Butcher men jag tänkte förstås inte på att spara frön. Nu när jag letar på internet verkar de smått omöjliga att hitta. Några har haft men de är listade som utsålda överallt . Finns det någon här som har odlat Bloody butcher och som har frön över? I så fall köper jag de gärna.
0 svar · 833 läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Ute på landet kan man vanligen utan bygglov uppföra små byggnader för bostadskomplement i omedelbar närhet av sitt bostadshus utan att nyttja attefalls- eller friggebodsreglerna för bygglovsundantag. Ofta krävs inte ens bygganmälan. Men det finns bedömningsfrågor här, t ex antal och avstånd till grannar. Kommunens medarberare kan assistera med info i det enskilda fallet på nån
3 svar · 2,2k läst
netwolf
netwolf: Många örtodlingssatser med automatisk bevattning florerar nu, men huga vad dyra de är. Borde man inte kunna svänga ihop ett sådant själv? Kravet är ju eg bara automatisk bevattning, då belysning lätt kan skötas av timer. Nåt sånt jag tänkte på är Auk. Kanske nån har en ritning/byggsats att tipsa om?
0 svar · 2,1k läst
·
hahalj
hahalj: Är det någon här som har satt nån utebelysning på gaveln på sitt tunnelväxthus? Hur löste ni monteringen?
0 svar · 2,4k läst
Oldboy
Oldboy: Bor i Skåne, om än inte vid kusten eller på ngn slätt, men det blåser ju en del ändå. Vårt hemmabygge är på ca 12 m2, och har vanlig trapetsplast på taket. Har två takluckor, ca 50x100 cm, som sköts av vanliga vaxfyllda(?) öppnare. Dock valde jag de mest robusta. Luckorna placerades på den sida av taket som mestadels är läsidan, just för att minimera risken att de blåser
4 svar · 8,4k läst
·
H
hapazard: [citat] Väljer man gamla nanmnsorter (ej F1) är faktiskt tomater sortstabila då de främst självpolinerar.
8 svar · 1,8k läst
Gradmark
Gradmark: Tack för hjälpen, nu sitter de på plats! Även om diagonalstaven sitter än värre på mitt växthus. Den ligger an och trycker mot cylindern när fönstret är stängt. Som konstaterat tidigare: en inte helt lyckad kombo av växthus och fönsteröppnare. Återigen tack för hjälpen! Allt gott!
4 svar · 3,4k läst
·
Okarlsson
Okarlsson: Blir lite kallare på hösten och våren
1 svar · 1,7k läst
Fede85
Fede85: [citat] Följer med intresse. Exakt samma här förutom att jag inte har gjutit några plintar än. Jag tänker på en altan däck övanför
1 svar · 1,9k läst
T
tergo: man kan ju reklamera om det är nytt
3 svar · 2,3k läst
·
W
widdde: [citat] Hej! Tack så mycket! Ursäkta sent svar, Än så länge verkar allt fungera bra :)
34 svar · 13,9k läst
·
P
plan-g: Instämmer i ovanstående inlägg. Hur står sig era växthus?
146 svar · 217,3k läst
·
PNO
PNO: PEM-slang på vägg är inte så snyggt. Gå över till stålrör nere marken istället. Se gammalt inlägg: https://www.byggahus.se/forum/threads/vatten-vaexthus-loesningar.382097/#post-3784016 Kräver dock att du kan tömma slangen ner under stålrörets nivå på vintern. PEM fryser sällan sönder, men det gör metallrör och kopplingar.
6 svar · 2,1k läst
·
DennisCA
DennisCA: Sambon har beställt ett växthus på 9,5m2 nu också, så det blir tyvärr jag som ska bygga det. Undrar hur man slipper lättast undan med grunden. Platsen det ska stå är inte helt jämn gräsmatta så tyvärr känns det lite som man måste gräva.
11 svar · 25,4k läst
·
D
Daniel 109: Det kan nog vara både kreosot och arsenik i dem. Bra för att de inte ska ruttna, men inte helt nyttigt att få i sig. Mina har ingen behandling alls, men kommer således inte att hålla alls lika länge.
12 svar · 2,0k läst
·
R
Riola: [citat] Aah okej, visa gärna med bild sedan då ni är klar med det. Vår mur är för övrigt ca: 85 cm hög
15 svar · 8,4k läst
·
K
kjell.v: Hej, Vi bygger ett lite större växthus av trä och har funderingar kring takstolarna. Växthuset ska vara 8,5 x 5 meter, och taket kommer troligtvis vara av växthusplast eller kanalplast (möjligtvis glas). Vi vill ha markkontakt för odlingen, så vi har ingen betongplatta eller liknande. Det ligger i en sluttning, så i nedre delen av sluttningen har vi satt gabioner fyllda med sten från
0 svar · 1,7k läst
·
Tor-Erik Holmström
Tor-Erik Holmström: [citat] Kråkor har ertappats i grannens lökland och knipsat av blasten.
2 svar · 5,5k läst
·
D
dundergnu: [bild] Det odlas i krukor. Är friggebodstorlek och byggt efter egen servettritning…
2 svar · 1,9k läst
·
S
Solskensbonden: [citat] tack för svar! Nej egentligen har vi bara jättestora sorkar på åkern men inga i trädgården, men vi har mkt aspträd runt omkring som kanske kan leta sig in med rötter. Jättefint bygge du gjort! Vi har berg och sen grus och vinter/höst mkt vatten i markerna så vi har medvetet gjort en rejäl dränering runt allt. Hoppas det ska räcka.
4 svar · 2,4k läst
·
P
Pligg85: Köp stort. Man bygger växthus när intresset går uppåt. Vi byggde 18 kvadrat förra året och håller på med bänkar till årets nybyggda på 30 kvadrat. Utöver detta är huset fullt. Frugan påtalade att det behövs inget nytt växthus 2024 men vad vet hon... Första var ett lite finare med stenläggning och spottar och lite känsla nerlagt. Byggde fristående pumphus med nav för vatten,
21 svar · 5,1k läst
·
F
fredand44: Hej Tackar för svaret, tyvärr hjälpte inte rengöringen. Men det lär ju alltid vara bra med rena kontakter och så kunde vi ju utesluta den felkällan. MEN vi köpte ett helt nytt batteri, voila, sim sala bim, nu funkar allt. Gumman är glad igen. Så felet var vårat 9 volts batteri som legat i obruten förpackning, förmodligen över tre månader.
2 svar · 1,6k läst
·
M
Malmgren: Nu är växthuset färdigt! Det slutade med att jag bad lokala plåtslagaren klippa till ett par plåtar i lämplig bredd (typ långa remsor egentligen) som jag fick ner ett par centimeter under markhöjd och in bakom en liten klack som är på undersidan av sockeln. Kostade bara ett par hundralappar och blev riktigt bra! [bild]
6 svar · 2,8k läst
·
S
SMÖH: Hej, Vi befinner oss i växthusdjungeln och tänkte att någon kanske kan komma med lite tips och synpunkter. Har tittat på lite olika men nu snöat in på Willab och Skånska byggvaror. Om man jämför Green room classic (Willab) och Oas master (SB) skiljer det dryga 20.000 där Willab är det dyrare. Har läst gamla trådar om att kvaliteten för SB är sådär men tänkte att det kanske har
0 svar · 1,4k läst
F
Fru_T: Är det någon som har monterat ihop på egen hand och kan tala om ifall det är krångligt etc? Hur har ni gjort med sockeln- gjutit fast i plattan eller skruvat fast i plattan? Tar tacksamt emot tips och råd från er som vet
0 svar · 2,1k läst
A
AndersS: När du fyllt växthuset och det växt upp kommer du inte att lägga märke till det. Låt det vara och lägg nu fokus på växandet:D Plantera gärna växter utvändigt och mjuka upp de hårda linjerna runt växthuset, både mark och byggnad. Jag lägger mera märke till grunden runt:cool:
6 svar · 1,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.