T
Thomas_Blekinge: Du får vad du betalar för. Eftersom jag bor vid kusten lade jag värde och pengar på att skaffa ett växthus som är vindklassat. Det finns inlägg här där folk har blivit av med sina rutor gång på gång.
1 svar · 1,3k läst
M
Mattikoleman: Tack alla för svaren, det stämmer , finns ungefär 260 aluminiumskit, men bara 30 gör sitt jobb i skenor och profiler. Företaget har inga rostfria skruvar och att köpa eget kostar mycket. Planerar använda skiftnyckel, jag gick rådet och hoppas att det inte kollapsar om 2 år:)
5 svar · 1,3k läst
·
S
seerikand: Hej, vi är relativt nytillträdda i vårt hus och har idag ett växthus, "klassisk modell" med aluminiumramar och glasrutor för odling av växter/grönsaker etc. Vi skulle vilja flytta växthuset till en annan del av tomten som är sluttande och min tanke är att bygga en grund av leca-block eller motsvarande. Kom gärna med förslag på materialval - vi kommer dock försöka hålla nere
0 svar · 1,5k läst
·
Andreas Berggren
Andreas Berggren: [citat] Tack för svar! Har också hört vart 3-4:de skift så får köra på det. Är det hela skiftet eller bara i hörnen? Den regel som går mellan hammarbandet och knocken, den som glaset kommer vila på. Tolkar det som att den inte behöver vara i limträ vilket var det jag misstänkte. Ja det saknas pelare, har inte ritat in det men tanken är att sätta dit några grova, kvadratiska,
2 svar · 1,9k läst
·
Tomture61
Tomture61: Köpte ett tunellväxthus https://plastikati.lv/en/products/greenhouses/greenhouses-klasika-lithuania/greenhouse-klasika De har butiken i Litauen , 200 Euro för frakten till Sverige . Instruktioner och uppmärkning av delarna :rolleyes: Man får ägna ngr dagar för att lista ut hur det skall monteras :dizzy: Inga ståldelar har tex instr åt vilket håll de skall bo på .
7 svar · 5,1k läst
Davidbagare
Davidbagare: Svårt att se precis vilken profil du har, men kika på denna länken: https://www.glasgiganten.se/gummilister-och-packningar/300-kilpackning-i-gummi-foer-8-12mm-glas-rg-521.html
1 svar · 1,7k läst
·
Oldboy
Oldboy: Automatiska lucköppnare är perfekt! Har två robusta sådana i vårt växthus, och de har fungerat perfekt sedan 2010 eller 2011, (vilket år det nu var växthuset blev klart). För att det ska fungera bra så måste det ju finnas lika mkt öppning för tilluft i växthuset, annars blir ventilationen inte så effektiv. Då kommer öppnarna att sitta i draget inifrån växthuset, dvs den varma
1 svar · 1,2k läst
A
AG A: [citat] Ja, det är helt rätt. Däremot ska varje hål vara ca en halvmeter i diameter i botten. Detta för att kunna fyllla med sand och grus, som dränering åt varje plint. Dräneringen måste alltså vara större än själva plinten. Du bör ha en plint minst varannan meter. Men det beror på hur kraftig balk du har på/mellan plintarna. I ditt fall blir det väl lagom med 1,5m mellan varje
3 svar · 1,2k läst
T
tpsoft: [citat] Jag tycker att det fungerar bra. Nu är det ju inte så mycket vatten inne i växthuset men det som kom innan växthuset kom på plats var det inga problem med.
3 svar · 3,2k läst
·
Bruiser
Bruiser: Förutsättningar: Ett helt vanligt relativt nytt växthus från dussintillverkare, glasrutor, alukarm och glidskena ovantill, styrskena i botten. Jag undrar om någon har erfarenhet av att byta hängning till vanlig, och vad man bör tänka på, det är ju en viss tyngd i bladen så tveksamt om karmarna håller sig raka i längden. Är det ens rimligt att fortsätta i den här tankebanan, någon
0 svar · 1,0k läst
S
Sash: Har köpt ett träväxthus 3,6 x 2,4 m och undrar lite hur man ska bygga grunden. Tänker 4 betongplintar, 1 till varje hörn för att hålla fast växthuset. Och sedan markduk, makadam, sättsand och markplattor! Hur många decimeter makadam krävs (mot tjälen)? Räcker det med 4 plintar eller behövs fler?
0 svar · 1,5k läst
T
tasman: Ok, känns som jag vågar chansa på glas. Tror jag :) Tack!
24 svar · 18,7k läst
·
A
ajn82: Man får väl även betänka att under vinterhalvåret så kommer väggen inuti växthuset att få ett mycket gynnsammare klimat, torrt och så fort solen ligger på förhållandevis varm och därmed lågt RH. Så torkar ut väldigt bra under vintern, vilket i någon utsträckning nog hjälper till att motverka den ökade fuktbelastningen på sommarhalvåret.
25 svar · 4,9k läst
·
Joakim_Lind
Joakim_Lind: [citat] Nej, det kan det inte.
10 svar · 1,6k läst
7
75agda: [citat] Min plan är att behålla jordgolvet inne i växthuset och bara gjuta en ram att ställa sockeln på. [citat]
2 svar · 1,8k läst
P
Putte 9497: [citat] 4 mm känns klent. 10 mm ska jag ha på mitt bygge
1 svar · 1,0k läst
D
drh1909: Hej, Jag är sugen på ett väggväxthus av liten modell från någon av varuhusen men har en fundering kring hur jag ska lösa det med husets sockel som sticker ut 3-4cm från resten av väggen från marknivå till ca 60 cm höjd över marken. Putsad, slät fasad. Inget problem att fästa distanser av trä runt om, men 1. det blir inte snyggt, 2. hur ska vattnet i så fall rinna av
0 svar · 785 läst
·
M
Mickebandsåg: Någon som vet vart man hittar denna gummi list? [bild] Tyvärr väldigt svår att ta kort på men det är en U-list som är 3x3.5mm 3mm över ryggen och 3.5mm djup som skall sitta på en 1mm alukant för att kanalplasten skall sitta klokt och inte skallra Saknar ca 50m för att få ihop växthuset
0 svar · 1,4k läst
·
T
Tornugglan: Tack, ska kolla upp det :)
2 svar · 1,0k läst
M
Malmgren: [citat] Ah! Insåg nu att lokala uthyrningsfirman har för en femhundring per dygn. Förmodligen bra mycket bättre än Biltemas, här har jag nog lösningen. En minigrävare för 1500 per dygn har de också, tror jag är i hamn nu!
22 svar · 4,8k läst
O
ombyggare: [citat] Åh uppdatera gärna med hur det går. Jag har kommit så passa långt att jag insett att jag behöver hitta någon som kan hjälpa mig… Projektet är uppskjutet till efter sommaren. Lycka till med ditt.
4 svar · 2,2k läst
·
M
mrsnhp: [citat] Om inte trädäcket är tätt kommer det att blåsa in i växthuset underifrån, vilket är väldigt dåligt. Se mitt inlägg ovan, det räckte att takluckan slöt lite dåligt för att en hård vind skulle ta sig in och blåsa loss en skiva inifrån.
8 svar · 2,8k läst
J
jonaserik: En träram liknade pallkragar ( on du inte köper pallktagar , lite dyar bara ) en markduk i botten som skydd för att jorden inte ska försvinna. Insidans kanter läs med en matta , tex , platonmatta eller liknande för skydd mot väta, den ska vara hela vägen ner och gå ut ca 5 cm vid botten. Då kommer lådorna att hålla i många år.
3 svar · 3,3k läst
·
J
jonaserik: Mura med Lecablock , putsa in/utsida. En sula måste till under Lecan ca 30 cm under mark Golvet görs med en duk närmast jorden och ovanpå ett lager 10-15 cm makadam 8/16 sen en dok och ovanpå ett lager 5 cm med vanlig sand. Då kan du välja att ha det så eller lägga plattor. Ev odlingslådor ställes direkt på sanden och det dräneras bra.
1 svar · 2,4k läst
S
Staffan-N: Willab garden, classicum, skånska byggvaror är renommerade och har växthus i fler prisklasser...
7 svar · 2,2k läst
R
robinjoensuu: Nej, det var mest menat som ett skämt. Den lär bli kvar där den är. Ett möjligt alternativ kan vara att mura upp en grund med murblock till strax under hällens överkant och sedan fylla upp med jord, makadam eller liknande. Delar av stenen blir ett lite ojämnt golv i växthuset och det enda som skulle krävas för att återställa är att ta bort bruket från stenens yta. Större delen av
20 svar · 9,6k läst
·
K
Kuitunen: Hej! Jag har planer på att bygga ett växthus men behöver lite hjälp när det kommer till att fundera över växthusets placering samt det mest strategiska sättet att utföra markarbetet. Jag har använt varenda konstnärlig ådra jag har i min arma kropp för att skissa upp ungefär hur vad jag har tänkt. Formen med de rosa bokstäverna är det tänkta växthuset som då skulle hamna med
0 svar · 1,6k läst
·
Jiji
Jiji: [citat] Väldigt fina proportioner. Vad är det för mått?
7 svar · 3,7k läst
·
A
Anneli Eriksson1: Hej på er,finns det någon där ute som har valt polykarbonat rutor till sitt växthus,jag har stora problem med att få dom att sitta kvar,har satt dit många fler klips än vad man skulle,men det har inte hjälpt,rutorna bågnar värre än någonsin nu när det är kallt och det händer även att dom lossnar helt,mvh, Anneli
0 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.