Växthus
Ville Itämaa: Har tänkt följande upplägg: 1. https://www.biltema.se/bat/battrailers/vinschar/vinsch-350-kg-2000060451 2. https://www.biltema.se/bat/battrailers/wire/vinschwire-20-m-2000059872 3. https://www.watski.se/enkelblock-rostfri-50-mm-11LwZ 4. 2x4 tum planka 5. 10st metallstolpar ca 20mm diam 6. Beslag för fäste mot taknock 7. 2st Hållare/skenor som fästes mot vägg (under nockbalken) för att
Magnus Schultzén: Sant. Men vill nog också ha nåt emellan dem för mera golv liknande stil. Tackar för tipset
Lilllen: För att jämna ut temp över dygnet under vår/höst så brukar ju endel ha en tunna med vatten eller liknande i växthuset. Det förlänger säkert endel, utan att behöva tillsätta energi.
Workingclasshero: Förankra regeln mycket väl. Ta loss dörr och dörrfoder. Montera dörrfodret längre ner. Bygg en tröskel. Slå in en bräda i glipan ovanför övre dörrfodret. Alternativt, låt dörren hänga kvar och förläng den nedåt. /W
OcceL: [citat] tack för svar! snyggt jobbat med ditt växthus försten :)
olofh: [citat] Tack, kändes dyr i förhållande till Rinkebyrör men håller antagligen längre än hela växthuset:-)
Aillepreachain: Hej! Jag har nyss fått ett växthus som legat ouppackat i en lada i ca 10 år, som jag nu ska försöka få ihop. Problemet är att det inte existerar några manualer, så jag tänkte kolla om någon här kanske har samma växthus? Modellen heter SNGH-AS 5 och är ett billigt kinaväxthus, men jag vet inte vem som varit/är återförsäljare i Sverige. Jag har hittat manualer på diverse språk
jonaserik: Håller troligtvis inte , konstruktionen är inte gjord för ytterligare belastning. Finns förmodlingen inga tvärstag över från sidorna och då åker väggarna ut. samt att det brukar vara klena delar i ett växthus, endast för att hålla glas/plast på plats.
tellberga: [citat] Jättebra kunskap!
ElleH: Hej! Har du gjort dina fönster? Ska precis göra samma sak och söker lite input :)
fribygg: [citat] Om du ska ha glas på behövs nog armering, vore det ett växthus i plast kunde du ju chansat på en ostabil grund.
@ndreas: Ett växthus för de som har riktigt gröna fingrar och som gillar en utmaning!
Plutus: Jag köpte ett billigt växthus och ställde det på timrade stockar, (ca 60 cm högre längst in och 20cm vid ingången) det blev en tröskel att kliva över, men högt i tak och bekväma odlingsbäddar med en nedsänk gång i mitten, jag är jättenöjd med den lösningen
13th Marine: Vår står på tryckimpregnerade reglar, men de hade gett med sig med tiden och växthuset bågnade synligt några centimeter på mitten.
Lunali: Har börjat bygga om ett gammalt garage till växthus och tänker sätta liggande råspont mellan fönstren. Har någon en bra idé vilken typ av färg som skulle hålla den värsta fukten borta från trät? Lunali
Mikethepike: [citat] Hittade spåren, tackar
TH885: Köp ogräs ättika häll i en tryckspruta. Spruta över algerna och låt det gå 2-3 dagar sen är det borta. Gör samma sak med trädäcket så blir du av med det där också. Minimal arbetsinsats maximal effekt.
RoAd: [citat] Ok, så du fotade det du INTE ville få tag på, utan att förklara det? Med andra ord hade jag inte alls rätt, men jag skyller det på din rätt usla trådstart :)
Edda: Hej! Har följande växthus på min altan, nu står det i hörnet och får knappt nån sol alls pga grannen skitit i att sköta sin trädgård och träd, buskar och andra helveten växer skuggar denna delen. Min plan var nu att flytta växthuset så att det står framför altandörren istället. Problemet är att det finns ett stuprör precis bredvid dörren. Min fråga är om nån har nåt tips
Alexn72: Lugn o fin nu. Vi väntar fortfarande på bild innan problemet kan lösas😉
gogul: Hej, vi ska skaffa växthus och med tanke på utrymmet där det kan stå måste det vara rätt litet och smalt. Jag vill ändå ha full ståhöjd. Har sett t.ex. Piccolo 4 som Wexthuset och Växthusbolaget säljer, men undrar om det finns några med runda tak i den storleksordningen. Det ska vara mindre än 2 m brett och runt 3-3,5 m långt. Tacksam om någon har förslag på tillverkare med bra
Henrikd75: [citat] Vi köpte återvunnet tegel som murades på sulan. Omöjligt annars. Sula krävs. Se hur det blev: https://www.instagram.com/arvegardens_vaxthus?igsh=Y29pY3p3YWlwcndq
ELantagonism: Tänker alltså ha växthuset enbart till odling sommartid
Maledictus: [citat] Jag gjorde en grund i betong och kunde då samtidigt även gjuta invändiga odlingslådor. Smidigt för mig som har problem med mördarsniglar. De har hittills inte lyckats ta sig in i växthuset.
nino: Tänkte bygga ett eget växthus bara snön försvinner Har fått fönster, 3 luft, som är kanske 180*130 bxh Blir 2 sånna på varje långsida med stolpe mellan, ett på gaveln, andra gaveln blir dörr och ev något fönster Tyvärr så har jag jordvärme så marken rör sig ganska mycket. Tanken är att bygga en stabil stomme med panel de första 60-80cm, sen gör man spår där fönstren
Chris61: [citat] [citat] Hej! Vi har byggt vårt eget växthus som du kan se i guiden ”Bygg ett växthus” . Vi valde att bygga själv dels för ekonomin och dels är man inte låst vid modeller, takresning och mått. Desto mindre växthus desto mindre besparing tror jag. Men absolut att man skall bygga och framförallt om man tycker det är ett kul projekt.