kalleanka70
kalleanka70: Självfallet! :D
25 svar · 7,6k läst
L
Lycko: Hej Blev lite intresserad av diskussionen. Vi har precis byggt ett nytt eksjöhus kvadraten där blecket ligger bakom fönsterfodret och jag kan säga det är inte lätt att måla där bakom. Man är lite rädd för mögelrisk där eller är jag helt ute och svänger? Jag trodde att man satte blecken ALLTID ovanför men det stämmer tydligen inte då... är mina farhågor helt felaktiga då?
7 svar · 4,0k läst
M
muppen: Billigt är inte alltid bra, grannens pajade efter 2 år... ???
0 svar · 4,6k läst
M
muppen: [citat] Tack för tipset! GS :)
11 svar · 5,9k läst
K
kinnhov: Jag letar efter vikdörrar som kan ersätta altandörr och del av vägg i husfasden. Har hittat ett företag, men vill gärna ha några att jämföra med. Är det någon som har erfarenheter av vikdörrar.
0 svar · 3,5k läst
V
VeronikaP: Tack så mycket för svaret!
1 svar · 1,8k läst
yonna
yonna: OK - tack!
1 svar · 3,0k läst
yonna
1 svar · 3,0k läst
yonna
yonna: Tack, Christina, men jag märker att färgen definitivt inte är vattenlöslig ... tappade penseln från andra våningen & det blev fläck på tegelmuren >:( >:( >:( ... (målade innanfönster). Nå, ingen skada skedd ... stått & vinglat på en högstege & tvättat tegelfasaden med lacknafta. Fick bort eländet ::)- Väntar mer än 2 dar & hoppas kittet inte skrynklar
22 svar · 6,8k läst
J
joco2: Hej, nej det är inte ljudisolering som är det primära (tror jag, om det inte är för fåglarna) finns ingen väg nära. ;D Frågan är om man ska prova en vinter utan och se om det blir någon skillnad på kwh användningen? /J
2 svar · 2,5k läst
TLovskog
TLovskog: Tjena, Jag hörde mitt namn nämnas ... Det du söker är elektrokromatiska fönsterrutor. Det finns ett par tre olika tekniker, men det som ser bäst ut just nu är "Suspended Particle Device" typen. Dessa går mellan 0.5% ljusgenomsläpp (svart) till 70% ljusgenomsläpp. Slår om på 0.5s och drivs med 80V AC, 5W/m2. Märk alltså att du förlorar lite av det möjliga ljusgenomsläppet. Det är
4 svar · 3,5k läst
A
AndersG: Fönsterteknik från Byggförlaget. ISBN 91-85194-64-6 Bara så att ni vet.
0 svar · 1,7k läst
K
Knudi: Ja när man ser hur resten av huset är underhållet så förvånar det inte ett dugg.
1 svar · 2,7k läst
K
Knudi: Jag är fortfarande osäker på hur jag ska göra, men i funderingstider så fortsätter jag sakta fixa mina nuvarande fönster. Det blir ju trots allt billigare för stunden ;D
16 svar · 4,6k läst
S
Schwingen: Precis ;) RM fönstren är fina. Vi valde kopplade fönster med energiglas till vårt hus, givetvis med spröjs i både inner och ytterbåge. helruta invändigt ser väldigt konstigt ut, enligt min mening i alla fall.....Vi köpte även entre och altandörr samtidigt, då vi ville att glasning och brösthöjd på dörrarna skulle stämma överens med fönstren. Altandörren blev visst 2,40 hög
3 svar · 6,5k läst
N
norrlandshus_sthlm: [citat] eller plastspröjs monterade med plastpluppar likt elitfönster... inget silikonklet ..tas bort vid fönstertvätt och lättmonterat
7 svar · 7,6k läst
A
AndersG: Jag nämner inga namn. Vill ej chikanera dem eftersom jag annars är nöjd med deras arbete, men jag skall nog ta upp saken till diskussion med dem och med kvalitetsansvarige.
24 svar · 11,3k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Well, det är ett bra sätt att vakna på.... just idag skulle vi till några kompisar norr om stan och gräva tillbaka jord efter dränering så det var läge att gå upp tidigt... ;)
2 svar · 4,4k läst
Matti
Matti: Energiglaset skall sitta i den inre bågen. Läs mer på Konsumentverket http://www.energi.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1198&lngArticleId=2342 och Energimyndigheten: http://www.stem.se/web/biblshop.nsf/FilAtkomst/ET6_04W.pdf/$FILE/ET6_04W.pdf?OpenElement (pdf) Jag hade flera länkar men hittar inte dem..
12 svar · 8,3k läst
U
Ulrik: Håller på att ta in offert på att byta fönstren i vårt hus. Totalt 11 fönster. Standardmått, vita med aluminium på utsidan. En firma kommer att offerera fönster från Lenhovdafönster i Småland: http://www.lenhovdafonster.se/ Jag har aldrig hört talas om dem. Deras fönstr ser väl ut som fönster brukar, typ. Dock har dom högre U-värde än Elitfönster som jag tittat på tidigare.
0 svar · 1,5k läst
MathiasS
MathiasS: Äasch det är redan klart! Pratade med en plåtgubbes brorsa (jag mötte lassie!) och det är bara att skarva på. Jag stack den ena i den andra och tätade med lämplig gucka. Det blir bra.
7 svar · 27,3k läst
G
galitolo: Stor TACK. /Galina
3 svar · 4,9k läst
P
pluppan: jag skulle nog stoppa in en helt ny altandörr vänd dig till fönsterförsäljarna lycka till
1 svar · 3,6k läst
Immobil
Immobil: [citat] :o Avslöjad, jag såg nog fogsvansen på byggnadsställningen! ;) ;D
5 svar · 8,7k läst
S
snickargubbe: I sovrummet på övervåningen skall jag sätta in ett par franska dörrar (glasade dörrar) som skall öppnas inåt. Utanför dörrarna skall jag sätta upp ett "räcke" i gjutjärn eller liknande. Har någon tips om vilka tillverkare man kan vända sig till?
0 svar · 5,5k läst
N
norrlandshus_sthlm: gammalt vint och snett ... ger mervärde
5 svar · 10,9k läst
Immobil
Immobil: Dethär kanske: http://www.dromfonstret.se/ ???
0 svar · 2,4k läst
J
Joe_Strummer: Du behöver förbättra värmen eller ventilationen eller förmodligen en kombination av bägge delarna. Alternativt byta ut fönstren/glasen till bättre isolerande för att inte det inre glaset ska bli så kallt. I huvudsak är problemet att det inre glaset är så kallt att det inte orkar bära den fukt som finns i inneluften. . En trippel isolerruta utan gas eller energibeläggning har en
11 svar · 5,4k läst
P
pandy: Jo den gör ju det, så jag lägger inte ner så mycket energi på springan mellan fönstret och karmen. Är springan mindre än en millileter lämnar jag det. Det tillkommer även isolering utanpå så det borde räcka. //Anders
4 svar · 6,6k läst
Fasting65
Fasting65: Vi köpte våra specialtillverkade från Specialsnickeriet på Gotland. http://www.specialsnickeriet.net/ Det finns rätt många snickeriet som inte gör annat än fönster och dörrar enligt kunders önskemål. Fönstrena blev marginellt dyrare än standardmått. Nu har vi fönster som är EXAKT likadana som de befintligta. Jimmy fick t.o.m göra ett nytt frässtål för att matcha våra
2 svar · 2,2k läst
N
norrlandshus_sthlm: [citat]
1 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.