Visst är dagens träfönster impregnerade etc, men förr så snickrade man i utvalt virke...

Så dagens träfönster är med andra ord sämre än dom var tidigare?

Inte nödvändigtvis. Det finns en hel massa forskning på fönster, detaljutformning etc. I många fall får även fönstren oförskyllt skulden för fel i monteringen, exempelvis då man på 70-talet murade in fönster direkt i betongväggar, eller då man målat med täckande färg så att fönstren ej kunde andas.

Vi bytte fönster i våras från trä till Tanums alu fönster. Har väl inte fått någon erfarenhet då dem är nya men vi är jätte nöjda och det blev inte särskilt dyrt heller. Vi valde fönster med u-värde på 1,2 och får därför 10.000 kr tillbaka från Göran Persson. Det kostade 5.000 mer än u-1,4 och därför tjänade vi ju på det. Jag tycker dock att det känns svalare inne i rummen när solen står på. Mitt tips är att köpa alu fönster, även när man pratat med andra som har lång erfarenhet fick vi det tipset. Det går att få aluminiumen i många olika färger så du kan ju ta något som passar färg på hus eller dyl.
Fredrik

Jomen .. om valet är att det kostar 30.000 mer att få alu fönster mot trä så är jag nog tveksam om det är värt det, vi valde inte det då vi tyckte det var för dyrt för att få alu på utsidan.

Finns det nackdelar med aluminium utom priset?

Vi har precis köpt ett hus vid havet. Det satt träfönster från 1992 mot havssidan. Samtliga helt ruttna nertill. Grannen har aluminiumfönster från mitten nittiotalet från Westcoast Windows. Ser ut som nya! Vit utsida med tjock aluminium som går in en bra bit i karmen = vattnet tränger ej in i tträt, värt att tänka på). Insidan är trä. Visst kostar det men om de ser nya ut efter 9 år och mina är ruttna efter 12 år (obs de är ommålade flera gånger) så är valet lätt. Nu sitter det fönster från Westcoast Windows där istället.

Anders

Hej.

Jag har precis byggt nytt hus och jagade fönster som skulle vara så underhållsfria som möjligt och till bra pris. Alla fönster som var al-klädda såg konstiga ut och gav ett stelt uttryck på huset. Dessutom var de svindyra. Jag fick ett pris från Elit på 75000 + moms. Dock skall tilläggas att jag har 13 fönster + en alltandörr och ett halvrunt fönster som är 3 m långt. Jag föll till sist för plastfönster från tyskland via en svensk leverantör. Priset 54000 inkl moms och alla tillbehör så som handtag, lås, fastsättningsbeslag, skruv, täckplugg mm. Dessa fönster är även godkända ur försäkringssynpunkt och enligt den nya energiklassen <U1,2 och jag valde allmogeutseende. Det går inte att se att de är i plast annat än på mycket mycket nära håll.

Varför skulle alufönster vara fulare? Jag tycker de är råfräcka. Vi har Velfac i sommarstugan, samtliga i trä var urusla. Det blev väsentligt lägre elkostnader efter att vi bytte och ett helt annat klimat.

När vi nu skall bygga hus blir det alu. Kanske inte Velfac men det finns motsvarande. När man lägger ned så mycket pengar på bra fönster kan man lika gärna satsa på design och det finns många tuffa.

Jo .. men olika typer av fönster passar till olika stilar av hus.

Självfallet! :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.