suck... göra rätt är overkill... sickna snubbar

1984 tyckte man att fuktspärr under klinker i badrum var "overkill" oxå
 
Japp, det stämmer.. Och problemet är naturligtvis att man som lekman har svårt att argumentera. Speciellt som jag annars är nöjd med snickarna.

Har du annars några synpunkter på min skiss ovan? Visst var det så du menade?
 
ja ungefär...

jag brukar montera överblecket över fodret bara.

då får du en allt i ett funktion och slipper dubbla språng i överkant på fönstret.

det var det jag menade med sågningen av springan enl. mitt svar förut.

om du gör som skissen får du ingen luftväxling över fönstret dessutom

och där blecket enl skissen sitter finns det ofta en spaltventil på fläktventilerade hus
 
Har ingen spaltventil så det är inget problem. Jag förstår hur du menar (din lösning) och den är säkert bättre (och nästan samma som jag föreslog för snickarna initialt), men det kan bli svårt att göra snyggt i efterhand.

Mitt förslag där man jobbar bakom övre fodret gör att man kan jobba friare och sedan dölja allt bakom foderbrädet. De dubbla sprången kan jag leva med. HAr deran testat med en liten vinken på ett fönster och det syns knappast. Ventilationen av panelen bör även räcka till då jag har 44mm spalt och utrymmet ovan fönstret är ju inte instängt från sidorna, men jag förstår vad du menar..

Här är det förslag som snickarna tyckte vara overkill:
Fonster3.jpg
 
men enligt ditt förslag nr1 så lägger sig vattnet från det nya blecket bakom övre fodret :-/ ...mindre lyckat kanske

skiss2 var jävligt likt vad jag menade ...
rätt sätt är lätt, lätt sätt är fel <--- overkill ...miffon
 
"men enligt ditt förslag nr1 så lägger sig vattnet från det nya blecket bakom övre fodret "

Nej, om du ser på skissen så har jag fräst ut nedre bakre kant på övre foder så det blir en spalt där, men det framgår inte så bra av bilden. Blir litet suddigt då man sparar ned som jpeg.
spalt.jpg
 
du är en finurlig herre

då har jag bestämt mig... för att du kan fortsätta på den inslagna vägen... jag tycker att det är tråkigt att inte snickaren lyssnade från början
 
Tack! Man är väl ingenjör (dock ej byggnads) Vi inväntar först ett lämpligt slagregn från väster för att se ifall ngt ändrat på det värsta fönstret som vi fräst.

Som jag sade tidigare så beror det ju litet på ifall vattnet kommer på usidan eller insidan av panelen. Det som talar för att det är kapillärsug utifrån är att problemet varierar och är värre på fönster med smal glipa.

Men som sagt var: Vi får se.
 
Hejsan Dalton, vad har du råkat på för snickare? Det är ju i principenl. den andra bilden som man ska göra, att man har ordentliga plåtbeslag ovanför fönstren är ju a och o. Man förkortar livslängden på föstrena radikalt om man inte gör det rätt.
Vi skall snart begära in offerter på en hög fönster, de gamla är ruttna, mycket pga dåliga bleck. Huset är från 47 och vissa fönster byttes på 80-90 talet men gubben som bytte dem fick aldrig upp alla bleck när han brädslog senast så de "nya" är lika dåliga som de gamla...  :(
 
Jag nämner inga namn. Vill ej chikanera dem eftersom jag annars är nöjd med deras arbete, men jag skall nog ta upp saken till diskussion med dem och med kvalitetsansvarige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.