D
Draven: tackar..
5 svar · 3,6k läst
M
martar: Hej Etsat glas ger samma utseende som blästrat (frostat) glas. Men vad är det för fel på råglas? Vi ville också ha blästrat glas men leverantören missförstod oss (eller nåt) och vi fick cotswold som är ett råglas som liknar rinnande vatten. Vi var litet sura först men tänker inte på det nu. Det ser faktiskt bra ut och ger insynsskydd. /Martar
4 svar · 5,2k läst
D
Draven: Japp!! bra tips..
0 svar · 1,7k läst
KarlXII
KarlXII: Jag tror inte det skiljer sig så himla mycket på konstruktion förutom att det är bättre u-värde på fasta partier än öppningbara. Det är på glasytorna det görs upp. Skulle tro att man kan beställa olika typer av glas inom ramen för fönstertillverkarnas leverantörer. Köper man av ett mindre snickeri kan man säkert välja glasleverantör också. Vi lät göra våra fasta partier
8 svar · 6,8k läst
Fasting65
Fasting65: Lådan byggs med fördel av MDF-board som sedan målas vitt. Annars tar man vitlaminerade hyllplan som köps på byggvaruhuset a´la Silvan/Bauhaus. Problemet är att lamineringen gärna spricker när man sågar.
4 svar · 3,3k läst
A
Anna-Karin: Tack så mycket. Hann dock skrämma upp grannen som jag fått tipset av. Att måla snyggt var inte helt lätt men det var ännu svårare att försöka maskera och inte måla listen. Ytterligare tips angående målning på insidan. Vi ska lasera med panellack vilket ånyo var himla svårt att få snyggt mot gummilisten. Att maskera kladdade bara till det ännu värre. Stadig hand och frimålning
2 svar · 5,5k läst
J
Jocke_A: Silvan säljer Allmogefönster.Det är samma kvalite på fönstrena.Spelar ingen roll om man väljer Sp eller Mockfjärds eller .......... Att det är en prisskillnad mellan olika handlare handlar nog mer om inköpspriser och hur många % påslag dom har.
7 svar · 3,9k läst
S
Sveddbror: Tack för tipset Charlie! Jag har sökt runt bland det flesta fönstertillverkare och har konstaterat att tillverkning på beställning är lösningen. Som information kan jag nämna att jag kommer att beställa fönster av en lokal snickare. Priset kommer hamna på c:a 1000 kr + moms/ fönster (öppningsbara 12X12 inklusive spröjs exklusive glas). Fördelen med att låta tillverka fönster är
1 svar · 8,4k läst
F
Framerate: Ska man ha spröjsar i aluminium och dessutom har lite specialformat på vissa fönster (runda?), så kostar aluminium multum. Fönsterblecken under våra originalmålade tjugo år gamla fönster är i avsevärt sämre skick än träet, så jag förbehåller mig rätten att vara fortsatt skeptisk till huruvida det är så makalöst bra med alu i förhållande till priset.
10 svar · 5,2k läst
KarlXII
KarlXII: Jag tror att det kan bli kanonläckert. Tyvärr har jag inget att bidra med. Det är förresten inte centrumslutaren du är ute efter - det är bländarkonstruktionen. Slutaren är bara en plåt som åker förbi bländaröppningen. Jag har kikat efter nån ritning, men hittar tyvärr inget på nätet...
3 svar · 3,6k läst
K
Kajjenne: Hej! Har nya Gia-fönster (från Borlänge-trakten) sedan ca 1,5 år i hela kåken. Före sommaren råkade jag se att på 3 av 5 likadana fönster hade högra hörnets färg spruckit! Ringde direkt till firman för att bestämma dag då de skulle komma och byta ut fönstren eftersom det skulle gå på garantin som det så fint hette när vi gjorde beställningen... Sommaren gick (semester och
0 svar · 3,3k läst
L
LilleJag: Jag har satt upp Amorf Ruta på fönstret rakt bakom min toalett. Synd att plasten bara finns i en storlek - 50x150 cm (och mitt fönster är så klart 62 cm brett). Jag skar ut remsor på 24x62 cm och satte dem omlott på ytter- och innerfönstret (i utrymmet mellan glasen), med lite överlappning. Det blev en rätt skön djupeffekt (tycker jag, men jag har inte visat fönstret för någon
7 svar · 9,1k läst
KarlXII
KarlXII: Läcker både fönsterdörrarna OCH dreh-kipp fönstren? Jag får nog instämma lite i vad Tanumsnubben sa till dig: Har du inget fönsterbleck ovan partiet så sätt dit det om du inte har riktigt biffiga taköverhäng på de delarna av fasaden. Vatten kryper lätt in bakom det yttre fönsterfodret och fortsätter inåt. Det KAN ju iofs läcka mellan karm och dörr i överkant också - och då
1 svar · 5,5k läst
V
vonSassen: ::) Jag har en massa tokiga idéer för mitt hus... vågar inte nämna det ens för mina vänner! Låter oss hoppas att jag glömmer dom fortare än kvickt! Kan i alla fall gotta mig i den tipsade hemsidan så länge! Helena med Nationalschabraket
4 svar · 3,4k läst
T
tiggre: en tjuv vill ha det enkelt, så de tar aldrig fönstervägen... varför riskera skada sig på glas eller dra igång ett larm då grannen har en fin balkongdörr att gå ut/in genom...
5 svar · 2,7k läst
Immobil
Immobil: [citat] ...för det är ett jättebra tips! :D
7 svar · 7,1k läst
T
TsThorsell: Du måste växla av lasten i väggen innanför teglet och sedan växla av teglet separat med tex L-stål om det skall vara tegel ovanför fönstret.
1 svar · 2,5k läst
R
rofr: Woosh! Det diffade rätt så mycket! Jag drog den felaktiga slutsatsen att skillnaden skulle vara om inte försumbar i vart fall liten, det är ju inte så många timmar per år som det är varmare ute än inne... Gradtimmar baserat på årsmedel:  365,04 * 24 * (20 - 6,6) = 174 343  (20 grader inne, 6,6 medel i Stockholm) och enligt tabellen ovan:  110 500 Det är rätt stor skillnad, beror
2 svar · 12,0k läst
B
brevik: Svante: 12 fönster och 4 fönsterdörrar varav en dubbeldörr. Priset behåller jag för mig själv :) Göran: Tivii fönster?? Det låter inte så seriöst ???. Mockfjärd samarbetar mycket med Svenska fönster vilket är en av de största fönstertillverkarna i Sverige. Jag är inte direkt oroligt att det ska bli några problem och kravet var att de sköter all montering, nedtagning av gamla
3 svar · 2,7k läst
ylven
ylven: Antingen kan man tillverka en ny ram att sätta på insidan av karmen så att det blir sas "lösa innanfönster" som var vanligt innan de kopplade fönstrena gjorde entré, eller så kan man tillverka ett kopplat fönster där du använder det gamla fönstret, då måste iof fönsterkarmen modifieras.
1 svar · 3,9k läst
Immobil
Immobil: [citat] :D Flott som ögat!! :D
12 svar · 9,8k läst
H
Henrik1: [citat] När du har postat 50 inlägg.
13 svar · 2,1k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Det är mycket varierande har jag sett. Rent tekniskt skulle nog de flesta enplanshus klara sig utan överbleck på långsidorna (liksom övervåningens fönster på tvåplanshus). Vi funderade lite kring det här men valde till slut att sätta överbleck på alla fönster, men då mest av estetiska skäl. Vi har byggt entrédelen som en liten utbyggnad på framsidan, med fönster både vid sidan
1 svar · 3,6k läst
L
Lalle: [citat] ´ Japp, det är den.
8 svar · 3,0k läst
T
Tesa: Tack! :) Har mailat dig!
4 svar · 3,2k läst
Matti
Matti: det är plåten under blecket han menar (ljus, delvis täckt av faner...)  ;)
3 svar · 1,7k läst
M
Mjölnaren: Här är ett tips: http://www.skbv.se/index.cfm Sökte begagnat på http://www.blocket.se Jönköping: http://www2.blocket.se/view/2878629.htm?l=0&c=1&city=0 Har en bekant som hittade 2 år gamla markiser för 20% av nypriset på blocket   :) Sparande nästan 4.000:- för två timmars bliresa vid hämtandet. Bra timpenning!
3 svar · 3,6k läst
G
Grunt: [citat] Jag har också pratat med en säljare, och enligt honom så är det inte så stora problem med imma som det kan verka ibland. Om fönstret immar så immar det i så fall bara längs kanterna, och inte över hela fönstret. Kanske någon som har fönster med så låga u-värden kan bringa lite klarhet? Sen beror det säkert också på var man bor , exempelvis om man har torr eller fuktig
6 svar · 5,8k läst
V
VeronikaP: [citat]
5 svar · 7,1k läst
V
5 svar · 7,1k läst
Immobil
Immobil: [citat] :o Intressant, de köper fönster från bl.a. Mockfjärdsfönster. ;)
3 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.