dadid
dadid: Låter intressant. Dörrarna är fortfarande innåtgående? Är de lamellimmade? Bra trävirke? /Dadid
2 svar · 2,8k läst
S
synpunkter: Jag undrar om det är någon som har tips på byggfirma/hantverkare som har en dokumenterad erfarenhet av att installera Velux takfönster och som kan göra ett BRA JOBB? Byggplats Hägersten, Stockholm. Tips emottages tacksamt!
0 svar · 3,9k läst
E
El_-micke: kika här:http://www.fonsterdesign.se/sve/?l=1
1 svar · 8,3k läst
N
Niq: Sun guard är en bra film
3 svar · 3,8k läst
N
Niq: Om man skär med vasskniv längs med glaset så kan man skära isär ett isolerglas. Men man måste hålla kniven plant mot glaset och inte skära så djupt varje gång.Men det är glas och då finns det alltid en risk att det spricker.
7 svar · 5,9k läst
N
Niq: Om man kan lägga monomassa så skall det bli en helt perfekt fog utan att man behöver använda såpvatten eller andra hjälpmedel. Monomassa behöver inte heller målas om man inte vill. Och den går alldelels utmärkta att lägga över gammalt då den är gjord just för att man skall kunna kitta om sina fönster utan att behöva ta bort allt gammalt kitt. Kitt som sitter löst måste man ju
8 svar · 11,8k läst
Immobil
Immobil: [citat] Traryd är inte billigast men de är klart prisvärda. Kvalitén är OK, men kunde vara bättre. Våra fönster var iof special och det var flera tillverkare som inte kunde/ville göra våra fönster. Du kan se dom på vår hemsida: http://hem.passagen.se/gitzie/huset10.html ;) Det är fönsterna på första bilden som kommer från Traryd.
2 svar · 4,5k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Jo, så är det ju. Om fönstret på 1x7 meter ligger ner så innebär det ju att det antingen måste monteras i en gavel (förutsatt sadeltak, men det har väl alla? ;)) eller, om det monteras på långsidan, med en FLÄSKIG limträ/stålbalk som avväxling över. Även i en gavel skulle det bli bökigt eftersom gavelspetsen väger en hel del (väggens egentyngd, alltså).
7 svar · 4,2k läst
G
GlasKlar: [citat] Låter konstigt. Som tidigare sagts, ska inte is bildas på utsidan av ytterglaset såvida inte U-värdet understiger ca 1,0. Om kondens bildas på insidan är det helt enkelt en fråga om för dålig ventilation, och inte fönstrets fel.
9 svar · 3,1k läst
D
Demetra: Hej! Jag kan hjälpa dig. nataljalen@hotmail.com MVh.
1 svar · 3,0k läst
M
Mjölnaren: Har ett problem med att hitta fönster till vårt renoveringsobjekt. Vägg/fönster lutar innåt ca. 7 grader. De "större" tillverkarna vill inte fullt ut lämna några garantier :'( Hittade en sida från Morups Träindustri http://www.morupstra.se/ Citat från sidan: "Vi levererar fönster och dörrar precis efter kundens önskemål och specifikationer oavsett om det gäller vårt
0 svar · 4,5k läst
J
johannes100: :DHalloj! Kolla dromfonstret.se,där köpte jag mina grejer... Trevlig helg!
0 svar · 3,1k läst
S
Re:
swede: Hej Du måste ha spår så virket kan sjunka utan att krossa fönstret, samt ha några cm tillgodo på höjden mejla mig så kan jag skicka en bild Mvh ;D
2 svar · 1,2k läst
M
m1nn13: [citat] Åhhh... vad vänligt! :) Har du erfarenhet av fönster "hemifrån"??? Till att börja med: Har du några tips på fönstertillverkare? Kanske någon internetadress där man kan beställa en katalog??? Tack på förhand! :D M1nn13
3 svar · 5,7k läst
M
m1nn13: [citat] Har just beställt deras katalog!! Tack för tipset!! M1nn13
4 svar · 3,0k läst
A
AndersG: Tror tom att Clas Ohlsson har en, eller var det Biltema?
3 svar · 3,8k läst
P
PappasHammare: Gå till en färgbutik och fråga om självhäftande plastfilm för just badrumsfönster så vet dom nog vad du menar. Det brukar finnas olika motiv och färger Sen när du ska sätta på filmen på fönstret så spreja på lite handdiskmedel uppblandat med vatten. Detta gör att limmet inte fastnar på fönstret direkt. Ta den en handduk utan på filmen för att trycka ut vattnet/diskmedlet mot
1 svar · 6,1k läst
S
seclest: Jag målade våra brunlaserade fönster för två-tre år sedan. Först slipade jag med ett fint sandpapper, för att rugga ytan lite. Sedan grundmålade jag med oljebaserad grundfärg, som jag fått för mig fäster bättre (även om det bränner hjärnceller snabbare...). Sen på med fönsterfärg. Det sitter fortfarande utan problem. Fast det var ganska pilligt att måla, för det fanns en
1 svar · 6,3k läst
C
co: Någon som har erfarenhet från fönster från denna tillverkare?
0 svar · 3,1k läst
E
El_-micke: gå till en lokal sinckeriverkstad så fräser dom till nya på ett kick
1 svar · 4,0k läst
P
Pure: Du kanske vill söka på tyska/franska hemsidor också? Ty: Dacherker/Dachgaube/Zwerchhaus Fr: Lucarne/Mansarde Allt enligt "Arkitektur Termer" av Jan Torsten Ahlstrand Även han anför Dormer som den korrekta engelska beteckningen. En kupa utan fönster? Varför vill man ha det? :)
4 svar · 3,4k läst
MathiasS
MathiasS: Spelar det någon roll vad det kostar? Bovalls (http://www.bovalls.se/) gör helt fantastiska dörrar i teak och ek. Titta där. Blir du sugen och bor i stockholm kan du göra misstaget att åka till Fredells och känna och lukta på dörren också. Fast innan du gör det är det lika bra du besätmmer dig för att ytterdörren får kosta 25-30kSEK för du kommer inte vilja ha någon annan dörr
1 svar · 3,1k läst
G
General_Failure: Varför inte en snygg gardin som täcker nedre delen av fönstret och upp till hakan?
4 svar · 2,4k läst
M
muppen: otroligt då gissade jag rätt.Mina Tiviifönster är ok, men jag fattade ju inte att bidrag utgick, så nästa hus ska jag fixadet, och efter 1 år skiner kvistarna igenom färgen- så jag håller med kalledussin, köp omålade, och köp inte tiviifönster 8)
6 svar · 3,8k läst
L
leffly: precis som man gör till bilen med solfilm
3 svar · 2,0k läst
H
henrikandersson: Hej, Har börjat att ta bort tapeter i ett av sovrummen på ovanvåningen. När vi kom fram till en fönsterkupa så visade det sig att det fanns missfärgningar på gipsplattorna på vänster sida av kupan(inget på den högra sidan). Missfärgningarna luktade inte samt var helt torra. Kan detta möjligen vara en gammal skada och hur åtgärdar man detta enklast och smidigast? // Henrik
0 svar · 1,9k läst
M
Mikachu: shit... :o man kanske får måla på själv då ist.
4 svar · 4,1k läst
P
pleximaster: Tack för svaren! Jag anar att det är bäst att lämna dörren orörd och ha ett andra par dörrar. Jag hade hoppats på att någon hade ett kanon "recept" på isolera dörrarna på insidan. Jag får väl hänga om dörrarna och göra ett par innedörrar. Det verkar dock inte helt lätt att bygga ett set dörrar till och att hitta rätt kvalité på virket. Är det något man kan prova att göra
2 svar · 7,4k läst
M
muppen: om du läst lite tidigare och inte fallit i sömn än så är det BÅDE Tivii-ggr massor som klantat sig och byggfirman som nu gått i konkurs, tack och lov.Återstår tivii att slänga skit på, de verkar inte tröttna så fort, har fortfarande inte hört av ansvarig som lovat detta. :o :o :o
7 svar · 3,5k läst
J
johannes100: Hej!Är själv på jakt och tycker att Ekstrands.nu har bra grejer,kolla där.........
6 svar · 6,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.