Fönster & Dörrar
newport: Kan bara hålla med Trawolta, skattereduktion handlar bara om att fånga in dig i ett livslångt skattebetalande över dina energisparande åtgärder! Vem har tex. förstått vad enrgiskatteväxling är utom att ta ut högre skatt på biobränslen? blir andra energislag mindre taxerade? eller kanske uteblir tilltänkta skattehöjningar som vi inte visste om? Direkt el vill man också förbjuda,
daisie: Hej! Jag undrar ifall det är någon på det här forumet som har någon erfarenhet av vippfönster av fabrikaten ERA samt Lenhovda om det är bra eller dåliga fönster,önskar snabba svar Hej så länge.
trawolta: ...............Gäsp...va ahh är du klar. Var va vi. Javisstja låt de svenska tillverkarna få sig en näsbränna och rätta sig i ledet. Vi kan inte ha en marknad där vi köper in varor till lägre priser från västeuropa en vad vi kan tillverka lokalt med de logistikvinster som det innebär. Jag anser att vissa av de svenska tillverkarna i vissa fall är o intresserade trots relativt stora
para: Håller med om att ikeas mörkläggn-rullgardiner är bra (och billiga). Vi köpte en vit/ljus och trodde väl att det skulle funka sådär bra men det blir verkligen helt kolsvart i rummet även mitt på dagen när solen lyser ute. Materialet påminner lite om en filmduk.
Roger_B: Efter 8 veckors väntan på beställd fönsterdörr till den blivande franska balkongen så var det bara konstatera att brädgården hade beställt fel dörr (täckt istället för glasad nederdel) >:( >:( >:(. En ny fönsterdörr kan först levereras v34, dvs i mitten på augusti >:( :(. Någon som vet var man kan hitta en inåtgående fönsterdörr (10x21/13) med glasad nederdel
Nanoo: Ok, aceton låter som vägen att gå då tejpen verkar smetas ut bara. Tack för hjälpen! :)
ols: Tackar för förslagen! Hittade fina prisvärda fönsterbänkar i marmor hos http://www.perssonsten.se som man lägger på "smygen".
martinssons: Vi ska ha ett vanligt fönster i vår bastu, har inte fått några speciella direktiv, vitlackad insida, hoppas det håller, utseendet på fönstret har kanske med fasaden att göra, men vårt är 50x100 och öppningsbart!
AndersG: Det är väl litet vad jag funderat oxå? Någon annan som har funderingar?
Deo: Våran försäljare sa att det i princi pvar standard med pivot hängda fönster, därför hade han lagt in det redan från början i kalkylen, likaså andra dörrar mm...
MathiasS: [citat] om du surfar till www.lindab.se så hittar du någonstans en montageanvisning för deras takavvattningssystem. Där finns även skisser på fönsterbleck som jag tror hjälper dig på traven.
fia_mstd: Om du hade velat ha en VANLIG markis hade du kunnat FÅ en som vi har liggande och skräpar! :D Morsan min ha en gigantisk altan till sin lägenhet i Spanien. De var i början sol- och vindstyrda, men de gick sönder en efter en. Det bli en rejäl hävarm längst ut, och dessutom gillade inte motorerna att de gick av och på hela tiden. Och gjordes systemet "trögare" så reagerade det för
MathiasS: Oavsett hur du gör skall hålet för ditt fönster/dörr motsvara modulmåttet. För ett 8/13 fönster skall hålet således mäta 80cm, varken mer eller mindre. Det finns karmskruv som du använder för att dra ihop flera fönster, hur många styrs av hur väggen är konstruerad/konstrueras. Vid renoveringen här hemma har vi satt en 45mm regel mellan fönstren där dom sitter tätt
fia_mstd: [citat] Hmmm.... misstänkte detta.... Iofs är jag tveksam till om det är samma sorts fuktspärr i ett 70-talshus som vi nu står i begrepp att köpa, men annars låter alla funderingar precis osm de jag anat. Attans, det är ju så himla SNYGGT!!! Jajha, man kan inte få allt helt enkelt! Får väl dra kablar runt listerna istället! ;D
Immobil: Glöm varianten med att vända fönstern likaså att montera vridfönsterbeslag. Det kommer inte att funka! Det bästa är att köpa nya fönster, utåtgående eller vrid. Billigaste alternativet är naturligtvis att inte glömma och stänga fönsterna eller att inte öppna dom. ;)
Tommy_S: Man brukar göra en liten knäck på plåten - en s.k. ankant - mest för att göra den lite förstyvad. på det viset så bucklar den inte upp sig mellan skruv/spik/popnit. Tar du hjälp av en plåtis vet han hur det skall se ut.
Andreas8: köp markiser med motor :), annars så går det oftast att göra en genomföring i väggen istf karmen, köp en markis som är bredare än fönstret bara så bandet inte behöver "snedda" å mycket Mvh /Andreas
Kalsipper: Man tackar och bugar. Det blir faktiskt ännu finare med gardiner ;) Och tack Mathias för hjälpen (vad blev det för nytt jobb)?
M_guitars: Jag har tackat ja till offerten och fönsterrenoveringsfirman hämtar fönsterna i slutet av maj. Det kommer dock inte att göras någon åverkan på de äldsta delarna av fönstren, d.v.s ytterbågarna med blåst glas. Det är själva rutan i innerbågen som är ospröjsad och senare monterad som ska ersättas med isolerglas. De har kopplats på ytterbågarna när huset renoverades på 40-talet.
MathiasS: Näe nu e pengarna slut, det blir inga fler leksaker på ett bra tag.... :'( Alla dollars används nu till fasadbrädor, isolering, gv-plåtar, klinker, färg, blandare, toaletter, handfat....
JLT: Parasoll? Jag trodde frågan gällde MARKISER? ??? Tror inte på dig när du skriver att du fick betala lite extra hos en markisförsäljare. Skulle tro att priset där är mångdubbelt mot vad jag gav för mina, eller? ;) Iofs så köpte ju inte jag mina på Jysk, så jag kan inte utala mig om kvaliten på deras markiser. På Rusta är de dock OK. Tredje sommaren och väven har inte blekts och
Fredrik_Gronlund: Vi har köpt Tanums aluminium fönster och undrar hur vi skall göra med våra markiser. Huset består av puts (sto) och jag har ingen smyg jag kan borra tråden från markisen in till sovrummen. Kan man borra igenom fönstret eller måste jag gå ut för att hissa / sänka markisen? Tacksam för svar.
Vilma: Kompisen med fönsterbrädorna ringde idag, och naturligtvis frågade jag hur det ser ut under deras blomkrukor ;D De har haft fönsterbrädorna i 3 år, och de tyckte själv att de fortfarande var lika fina. Ingen synbar färgskillnad under krukorna. De oljar in dem en gång om året. Jag tror bara de har lagt in ekbrädor i vardagsrum och kök än så länge, och där kommer inte in så mycket