Fönster & Dörrar
byggimpert: [citat] Så sant, så sant....... men är det så bedrövligt så kan man ju lika gärna ta mindre fönster så man slipper se eländet ;D och kanske spara nån krona "på kuppen". //Christina.
Immobil: [citat] Det finns annat skurpulver än Tomik. Men det är klart, har du krökta fönster bör det nog gå bra med Tomik. Det gör ju rent "t.o.m. i kröken" ;D
Lycke: Tack båda två! Det var ju en helt annan sak: om man kan ta loss spröjsen så är den ju inte så tokig!
Immobil: Antar att du menar ett Dreh-kipp, som du ofta ser i Tyskland. Fördel: Du kan öppna det i ovankant för att vädra. Priset, i varje fall i Tyskland. Nackdel: Det öppnas inåt (sidohängt), vilket innebär att du måste plocka bort krukorna på fönsterbrädan och att fönstert trasslar in sig i gardinen. Står man ut med detta så är det inte så tokigt ;). Funderar faktiskt själv att köpa
MathiasS: [citat] Använde ni lyftkran för att få dessa på plats eller? Lyfte just ett 16x13 på plats och det var fasiken tungt att släpa från garaget och upp till rätt ställe. Vi var två personer skall tilläggas.
Hobbit: Tackar för svar Charlie, att lämna fönstren till en snickare för renovering låter absolut tänkbart. Kanske tom billigare än att köpa nya. Så pass daliga är de ju inte. Skulle däremot passa / dugga till garagen tills vidare. Frågan är bara hur länge de renoverade fönstren kommer att hålla. Det jag satte i köksväggen för två år sen har klarad sig utmärkt bra för att vara en
HansH: Ett alternativ skulle kunna vara att belägga fönstret med fotokromatisk plastfilm - borde gå att finna tycker man. Själv råkade jag av en slump upptäcka att en klar plast som jag framställt på jobbet mörknade ordentligt då man värmde den till 40-50 C för att åter ljusna då den svalnade, dvs en termokromatisk plast. Funderar på att bestyrka ett fönster i söderläge - bra
4integration: En något mer informativ länk: http://skatteverket.se/infotext/artiklar/skattered_miljo.html Verkar väl som de flesta fönstertillverkare ligger strax över 1.2, t.ex. 1.3. Har hittat följande: http://www.mockfjardsfonster.se/ Fyll gärna på med andra tillverkare som är intressanta i detta avseende (skattereduktion). Har plan att byta fönster i vårt hus från -73. // Joacim
Fasting65: [citat] Inte så konstigt att det är enklare att höja/sänka än att flytta i sidled. För er som byggt vet ju att ett fönster har två reglar på varsin sida om fönstret som begränsar sidoförflyttningar rätt rejält. [bild]
Immobil: När vi skulle beställa fönster och en fönsterdörr skickade vi ut 19 st. offertförfrågningar. Samtliga fönster + dörr är måttbeställda enl. våra önskemål. Fönsterna kan ses på: http://hem.passagen.se/gitzie/huset4.html . Av dessa 19 leverantörer fick vi inget svar ifrån 4 st. :o. En ville inte sälja till oss :o! Tre kunde ej tillverka våra mått. En lämnade en ofullständig
byggimpert: [citat] Du verkar ha gjort ett riktigt "kap" JLT :D Problemet med Rusta och liknande är annars att man bara hittar standardfärger(inget fel med det ;)), om man söker en särskild nyans eller mönster är det svårt att hitta, men är man lyckligt lottad och behöver typ rött/blått/grönt så passar det ju utmärkt att handla där till billig peng. Ett tips till är att välja så långt
JLT: Jag har monterat 2+1-fönster i mitt hus från 1932. U-värdet på dessa är enligt Elitfönster lägre än U-värdet på 3-glas isolerfönster. En annan fördel med 2+1 är att du kan ha persienner monterat mellan fönsterna, vilket man inte kan med 2-glas isolerfönster. Jag köpte mina fönster på en utförsäljning på en bygghandel. Nackdelen med det var att jag fick gå upp en storlek
JRG: E-posta till Tylö och kolla. De är alltid proffsiga och hjälpsamma. Meddela gärna svaret i denna tråd.
TomasB: Hallå alla, är det någon som har erfarenhet av energiglas? renoverar gamla fönster och ska sätta i energiglas i ytterkarmen. Har hört att det kan bli lite kondens på fönstrena under natten på utsidan bla. Finns det olika sorters energiglas? Har fått pris på ca 300 + moms Andra aspekter eller synpunkter? Tomas
cyanna: Pilligt....kanske. Men vilket nöje att sitta där och glo på dem nymålade fönsterkarmarna och skrytta lite med att man gjorde det själv..... Plus att det gick inte att få dem i 0502-R50B :P :P :P C.
grogg: Eftersom källaren är inredd, gillestuga m.m, så kan vi inte helt bortse från det estetiska. Ett inköpsställe någonstans mellan Sthlm och Gbg skulle vara lämpligt.
Daniel_Fkpg: Jag vet att det finns de som använder sk Fix-It, bygglim. Vår snickare använde kakelfix, bänkarna sitter som berget... Han lade emellan distanser för att få rätt höjd.
Nix: Utan att vi fördjupar oss: Vi säger samma sak, tror jag. Jag vill ha ett högt motstånd, du vill ha liten förmåga. Potejto, Potato... Och U-värdet skall vara lågt. Som jag skrev det påstår ju jag att U-värde skulle vara det samma som värmegenomgångsmotstånd, vilket ju inte är helt korrekt. U-värdet är värmegenomgångstalet (-koefficienten). Dvs konstruktionens förmåga att leda
General_Failure: [citat] Det kommer säkert att fungera jättebra om du inte ändrar något på huset. Skulle du däremot få för dig att isolera det, täta eller ändra ventilationen så ändrar du samtidigt förutsättningarna för hela huset och då kanske det är dags att tänka om.
galitolo: Det har pratats en del om säkra altandörrar. Vi ska snart beställa huset hos Kungshus och jag undrar om man inte kan redan i beställningen ändra"vanliga osäkra" dörrar mot de som är bättre. Är det dyrt ? Ni som vet, är det värd att fixa till dörrar efteråt? Vi ska ha en dörr på backsidan av huset från tvättstuga och sedan har vi två balkongdörrar på övrevåningen.
Totte_S: Vit eltape? ;D Satt faktiskt på vårt badrumsfönster när vi köpte huset, såg rätt ut på långt håll, typ 50m eller mer... ;)
Totte_S: Gjorde våra djupaste smygar (>120mm) med limfog, spikade fast med ett gäng rejäla 3" dyckert. Fönsterbänkar av noggrant utvald 2"*8" ;D Spikad med 4" . Gamla hus kräver rejäla doningar. Håller bra att sitta på, eller stå. ;) Med tanke på hur snett huset é överallt så hade det nog varit smidigare att skruva smygarna. Det är liksom enklare att passa in det snyggt om man kan ta
glader: ....på fönster som satts in efter 1/1-04. Vi har just satt in nya fönster i vårt utbygge och även bytt i det gamla huset. Vi frågade Elitfönster (som vi har köpt ifrån) om detta. (gällande att U-värdet på fönstren enligt förslaget måste vara max 1.2). Här kommer svaret: "Hej Våra 3-glas produkter har ett U-värde på 1,3, och detta gäller hela konstruktionen. När det gäller
joen1: Tack för svaren! Då är 2400kr billigt samt att jag får fönstret i Körsbärsträ samt k-värde 1,1
byggimpert: [citat] Kalle! Med risk för att verka ifrågasättande, vilket skulle vara mig helt främmande ;) är endast nyfiken!! Hur har du kommit fram till dessa värden??(ooops, hoppas det inte är något som är avhandlat på tekniksidorna nyligen ::) ;)) MVH/Christina.
que: Normalt är dock att ytterdörren ligger på den boende's ansvar och inte föreningen