Ang. färgen:

Först impregnerande grundningsolja, sen grundfärg innan det torkat. På det två lager alkydoljefärg.
Det är möjligt att du inte ser nån skillnad nu, men om ett par år gör du det säkert. ;)

Jag vill nog slå ett slag för det traditionella kittet som är beprövat, miljövänligt och lätt att arbeta med. Bästa kittet får man från glasmästaren...

Tack ska ni ha för visat intresse. Nu när isen släpper ska dem i.................

Eld skrev:
Linoljekitt är mycket bättre att jobba med men nackdelen är att man måste vänta flera veckor innan man målar över det. Om man har för bråttom så blir kittfalsen skrynklig.
Om man målar med linoljefärg är det bara att måla över linoljekittet direkt. Det är bara om man ska använda alkydoljefärg som man måste vänta tills linoljekittet torkat.

kaffe_med_dopp skrev:
Om man målar med linoljefärg är det bara att måla över linoljekittet direkt. Det är bara om man ska använda alkydoljefärg som man måste vänta tills linoljekittet torkat.
Är du säker på det? Har hört att man skall vänta hur som helst.

Lyfter diskussionen.

Nu har jag kittat med samma produkt som tidigare: Åffa Termokitt. På burken står det att man efter 2 dagar kan övermåla med "lösningsmedelsspädbar färg och lasyr".

Dum fråga ( ???): Täcklasyr?

För det använde jag förra gången (har en skvätt kvar i burken ;) ) men då rynkade sig kittet.

Om din Täcklasyr är vattenspädbar så kanske det är förklaringen, byt till oljetäcklasyr som späds med lacknafta :D

Var det sån typ av lasyr(lösn. med. baserad) du använde förra svängen så har jag tyvärr inga fler idéer :-/

//Christina.

Tack, Christina, men jag märker att färgen definitivt inte är vattenlöslig ... tappade penseln från andra våningen & det blev fläck på tegelmuren >:( >:( >:( ... (målade innanfönster). Nå, ingen skada skedd ... stått & vinglat på en högstege & tvättat tegelfasaden med lacknafta. Fick bort eländet ::)-

Väntar mer än 2 dar & hoppas kittet inte skrynklar sej lika mycket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.