El
Mats: Bob. De gick som tur var på Diesel och den var då billig. Idag så är den något dyrare om man nu inte kan få tag i sjödiesel som tydligen är skattefri eller känner nån som far till finland då och då... ;)
Erik_D: Halogenlampor blir helt fruktansvärt varma, inte att rekomendera i ett stall.
Roger_B: Här finns elmätare med pulsutgång: http://www.varmepumpsforum.com/vplogger.html (har ingen aning om de är bra eller dåliga...) På Värmepumpsforumet diskuteras även hur man kan använda Maxims DS2423 (pulsräknare för 1-wire interface) för att logga elförbrukning i datorn. /Roger
OlaF: [citat] Det är det säkert. Manualen kommer från en av "de stora" leverantörerna. Alltså de man ser på mässor och som ger svenska garantier och hela kittet. Inte någon av de små imortfirmorna (som förvisso kan vara nog så bra). Alltså tror jag inte att de har kunnat köra på en chansning i åratal utan det är någon anpassning av systemet som gjorts. Jag visade den mest för att visa
Jenny_U: Exactly, det var uttaget där kaffebryggare och vattenkokare (plus elvisp och brödrost och...) kommer vara inkopplat som vi delade på två för att inte riskera propparna!
olklove: jodå nu greppar jag det....håller på o utbildar mig till elektriker och ska precis börja trefaskursen nu snart så då lär jag få allt förklarat grundligt :) så nolledaren från centralen tar bara hand om "obalansströmmen"!? tack för hjälpen!
smogge: Elektriken e den människa i världen som är ibehov av slantar ....ge dom till honom/henne....
hal: I taket i vardagsrummet vill jag sätta upp strömskenor för spottar. Jag hade tänkt mig drygt 14 meter av en trekretsskena (1-fas), t ex Lumiance Microtrack 3. På den lokala lampaffären ville de ha 350 kr/m för enkretsvarianten vilket verkar vara hutlöst för en bit strängsprutad aluminium. Har någon tips på var man kan köpa sådana till humana priser?
smogge: Men det finns brandtekniker som jobbar med sånt hela dagarna dom kan ju ofta härleda eld orsaken nånstans...å man behöver inte va behörig för att se gul/grön fk i ett hus byggt ex.vis -68....
Erik_D: Pellefant: Om ja vore dig skulle ja använda det dyra till bil elen. Finns verkligen inget jävligare än bil el och då krävs det rätt grejer. Spännigarna i t.ex en lambdasond faller förmodligen helt inom din felmarginal på det billiga instrumentet. När det gäller bil el använder jag oscilloscope det ger exakta avläsningar samt även möjlighet att följa värden över tiden. Oslagbart
Erik_D: Ojoj räkna med dyrt om dom måste dra nya luftledningar flera mil.
smogge: den enda regel som finns är att golvvärme skall ha jordfels brytare...sen e det effekten å du som avgör..
smogge: Tanken med dessa rörutsläpp har antagligen varit att ha lamp uttag på vägen för dom sitter en bit upp kan man förmoda eller...?? Gör som ovan nämnde gjorde dra lite i fk:n så du vet vart dom tar vägen ...kanske du kan sätta dit ett lamp uttag å vipe har du lite bel...
Macce: Vad sägs om att använda trådlös brytare tillsammans med en plug-in mottagare med dimmerfunktion. Du borde kunna hitta någon lämplig kombination här. http://www.clasohlson.se/?AFP=store/main.asp&COSID=4EACE991B70142EBBDB3EB5F767423F8762462&CatPath=Eq0q112q115q808q553q590&CampPath=Eq0&NoCache=3/15/2005%2010:10:59%20PM&SelectedWAG=15134&IsCampaign=N Om designen av
pellefant: ja de är ju så jag alltid gjort, undrade bara om de där med låsningen...
smogge: [citat] ganska roligt faktiskt... ;D 1 1/2 plan hur många kvd e de ...? Om man säger 100 kvd omdragning plus komplettering 30-40 tusen 1/2 plan 10-15 av en firma kanske man inte e ute å cyklar... undervån alltid mer jobb oftast spis kyl micro tvätt mm därav dyrare undervån
zephir: [citat] Håller inte med. Jag har haft ett h-vete med kabel som fastnat i snabbanslutningarna. Personligen använder jag hellre skruvmejsel. Mitt råd, köp Elko. Zephir
MartinH: Om du har t.ex ett uppvärmt garage kan det vara det som spökar. Behöver inte vara relaterat till förbrukarna inne i bostadshuset. Men åtgärden är samma som herrar elektriker har berättat - gör om gör rätt ;)
Jante: [citat] Hmmm, joooo det har jag ju ??? ??? ??? Om vi kikar på ordningen från proppskåpet så är det motorskydd, kontaktor och motor... Nu är det alltså ett motorskydd med till och frånslag och inte ett kontaktor skydd... Kom inte å säg att jag missat något väldigt grundläggande :o (hehehee??)
pellefant: ta skriftlig offert så kan dom ju int salta räkningen utan att ha pratat me dej om kostnaden överstiger offerten med mer än 15%en
DragonLady: 975:- + 350:- = 1325:- :P För ett helt nytt telenummer med en tekniker som kommer ut o installerar. Den summan fick jag idag när jag ringde o beställde. Dom hade en 6 dagars väntetid.
smogge: [sup][/sup] Som en fingervisning; mina svärföräldrar installerade jordfelsbrytare, fick ny central samtidigt och omdraget det mesta av elen i ett 1½ plans på ca 150m2, summa ca 25´000 Ha Ha den som gjorde det anställer jag NU eller glömde ni momsen..... Men glöm inte...OM nåt händer med nydragen el i ett 50 år gammalt hus som det inte finns några kvitton på vem tror du bet. om det
Carl: Nej, man behöver ingen förhöjningsram (men den underlättar). Eljo 2-vägsuttag E18 302 86-98 med termoplastkåpa har utbrytningar och är godkända för att gå ut med kuloledning.