El
MrMagic: Japp, det finns. Det enklaste är en branddörsstängningscentral, se tex www.microsec.se. Men det blir nog lika billigt att köpa en Power 608 (inbrottslarmcentral) www.teletecconnect.se, då får du dessutom larmsändare på köpet.
Kaffekokare: Norwesco har en bra spistimer, men den är tyvärr rätt dyr: http://www.norwesco.se/Svenska%20Sidor/Produkter/pdf-filer/Spistimer.pdf
MickeM: Jag anade att det var så, ville inte uttala mig innan jag hittat något att refera till. :)
smogge: Största problemet som du nog kommer att få är att ingen vill slutföra jobbet då 99% av elektrikerna vill göra allt från grunden... + de blir nog billigare att leja bort allt
Johannabacken: olklove: Lampgustaf har några riktigt tunna 20Ware
Mats: duschtimer satte en kollega in för att få ut dottern ur badrummet på morgonen. Minskade förbrukningen på varmvatten, dock blev relationerna också lite avkylda ett tag
Buuzzz: Tänkte såhär så att jag bara behöver en kabel.... :-[ Det ser ut som bilden nedan (hoppas bilden kommer) men jag kanske fäller in strömbrytare i eklisten istället...... [bild]
DAT666: Okej, tack! Ska prova att inte trycka in "plastflärpen". Håller på o monterar kök just nu så får ta det senare :)
MrMagic: En normal växelspänning är sinusformad och stiger mjukt och sjunker mjukt, när du kör med dimmer blir varje våg klippt helt tvärt, det gillar inte trafon som vill att magnetfältet skall vara oförändrat (induktiv last) och då uppkommer brummet (lite grovt beskrivet !)...
Granit999: När jag byggde min sommarstuga så fanns det redan ett mätarskåp uppsatt på stolpen. Jag satte upp ett 16A uttag på stolpen och skickade in en anmälan och de kom och satte dit mätaren, så jag behövde ingen byggel.
Johan Gunverth: [citat] ...plus att varje förbrukare har sin egen lilla säkring i sladden.
Johan Gunverth: VP-rör är ju inte UV-stabila så det är dumt att lägga dem i direkt solljus, men det var väl inte fallet här.
Andjon: Antingen köper du en som är så liten att den går upp genom ett av lamphålen. finns avlånga, tunna transformatorer. Ett annat alternativ är att köpa en transformator avsedd för inbyggnad i kopplingsdosa, dessa är mindre än en snusdosa. Finns bl.a hos Clas Ohlson.
ama: I och för sig, om armaturen är aluminium så krävs höga temperaturer för att det skall smälta/brinna (jo, allt brinner om temperaturen är tillräckligt hög, även metaller), men det folk ofta glömmer bort är att aluminium leder värme. Själva armaturen kan bli så varm att brännbart material i anslutning till armaturen kan börja brinna, om en för stark lampa sitter i. Armaturen kan
sverre: [citat] Fördela=Koppla i min värld! Vad säger att risken för att en tråd lossnar är större i en central än i en kopplingsdosa eller apparatskåp? Får jag se hänvisningen känner jag mig överbevisad och börjar också jobba efter den. Ingen lärare jag har haft i föreskrifterna har någonsin påpekat att det skulle vara förbjudet!
IFK: Tack för svaren! Känns bra att kunna skriva ner kalkylerad kostnad med ett antal tusen! Då kan man ju köpa sig en kamin... :D
Caesar: Steinel har en modell som ska funka,de brukar vara bra kvalitet oxå.
Caesar: Ja,en elektriker behövs nog.De färgerna kan vara vad som helst,med där är säkert ingen jord iallafall.Förr var röd ofta jord,men inte garanterat.
Mats: Lite gulfiber eller dylikt i rören/slangänden invändigt. silvertejp och byggplast täcker vilken rör/slangända som helst. rören döljer du väl enklast bakom centralen eller så i den ändan. I den andra så kan du ju välja att låta den ligga i grunden eller på vinden och bara dra fram dem vid behov
Coolman: Då jag köpte huset hade jag Sydkraft som lev med "Normal pris" och den låg 20 öre/kWh utöver rörligt pris... Uppmärksammade ej det förrän efter 4 mån... Ingen info och sånt men man måste vara aktiv så får man rörligt pris. Är man ej det = normal pris. Knäppt men så är det!
MatildaSofia: Hej Hemmakatten! Vi är säkra på att det inte finns el på närmre håll (nu), och i vårt fall är det nergrävda ledningar. Att de inte kan dra från skåpen tvärs över vägen kan bero på att elen inte räcker till, det finns ju begränsningar även där. Men kolla upp det med säkerhet! Man vet aldrig. Vilket bolag står det på Er offert? Skickar ett direkt mess till dig! ;)
brevik: Hej! Om jag har en innervägg med spånskiva på där borrningen för eluttag ser ut som på bilden nedan, vad kan jag göra för att lampknappar, eluttag, täcklock ska täcka ordentligt? Som det ser ut nu så är det för mycket "luft" så att det blir glipor. Finns det inget man kan spruta in och sen skruva i när det har torkat? :) [bild]
Jesca_j: Det är olika storlek på handskarna på 16 och 32A. (16A är vanligast för "normalt" bruk.)
Mats: Jag hadde gjort detsamma Öppnat vägg/tak vid befintliga centralen så att det går att skarva vp rören till nya centralen och sen dragit om tråden mellan centralen och koplingsdosorna. Kan ju vara tillfälle att fundera på hur jfb sektioner och grupper ska se ut också
Mattias L.: [citat] F*n jag valde fel yrke skulle blivit elektriker istället!