C
callebergh: Köpte en apparatdosa för dubbelgips(gul), VP-rör och FK på Biltema i förra veckan. I dosan står det ELJO vilket ju bör duga. VP-rören och FK:n är ochså helt OK. /Mattias
8 svar · 3,7k läst
DragonLady
DragonLady: Ja på vårat nya hus finns det ett uttag på balkongen o det sitter inte högt.
34 svar · 18,7k läst
pellefant
pellefant: eller kanske låta en elektriker göra en elbesiktning/ isolationsprova huset innan man köper det- kan spara många tusenlappar :)
7 svar · 3,0k läst
L
LKC10: Har själv stött på liknande saker hos en kund som mer eller mindre totalrenoverar nu. byter el, golv, vägg och tak. Där var ifs centralen fri från det vita frigolit skummet att det sen låg 5 dubbelt på varje säkring var en annan femma :) Men men i praktiskt taget alla deras väggdosor mot yttervägg var propfyllda med frigolit skummet. Så jag tror det använts som någon form av extra
3 svar · 3,7k läst
A
abel48: Clas ohlson säljer några IP44 spotlights 12V, och de kräver endast 3cm uppåt. Sidled kommer jag inte ihåg vad det var, tror dock inte det var så mycket. MVH Anders
3 svar · 2,8k läst
M
Mats: Korrekt uppfattat. Men du skulle väll bila ett spår för den nya stumpen? Där kan du ju hitta nått spännande om du har oflyt.
10 svar · 6,7k läst
X
xztraz: Clasohlson har en trafo som är dimmbar från alla sorters dimmers.
3 svar · 3,8k läst
B
borge: Jag anväder classes till fönsterbelysning och den fungerar jättebra , lite pillig att programmera , men det gör man bara en gång.
5 svar · 4,0k läst
K
kai_robert: Det är säljaren (dvs i det här fallet Biltema) som ska uppge om den är godkänd för utomhusmontering. Det finns ingen speciell märkning på kabeln om detta. / Kai
17 svar · 8,6k läst
C
Caesar: Det finns clips man sätter på den gamla dosan för att få skruvhål.
9 svar · 3,5k läst
C
Caesar: Aldrig sett,du kan fråga Egma 0476-60650 ,de säljer speciallampor (grossist) eller Lampia 040-42 29 00(grossist).
1 svar · 3,4k läst
K
kai_robert: [citat] Det finns flexslang med både 4 och 5 trådar i olika färgkombinationer. / Kai
11 svar · 53,9k läst
P
peter62: nej som jag har skrivit var min tanke att låta en eletriker koppla in allt när jag har dragit det klart..........
1 svar · 5,8k läst
S
sttegema: Mellan fas och nolla och mellan fas och jord har du 240V. Mellan nolla och jord nära noll V(om du inta har något jordfel) Om du mäter som ovan så vet du vilken som är fas, sen återstår två kablar. Normalt (alltid) är jorden Gul/grön eller i äldre hus röd. Om du har någon av dessa färgerna så vet du vilken som är jord. Sedan använder du metoden uteslutning. //Magnus
7 svar · 81,0k läst
C
callebergh: [citat] Kolla även säkringshållaren (den som du sätter säkringen i och skruvar in i centralen) Jag bytte mina och kan numer byta säkringar utan handskar :) Bryt strömmen eller se till att inga stora förbrukare går när du sätter i de nya grejorna så slipper du nya "svetsloppor" på säkringsdelarna.
5 svar · 8,8k läst
G
geschwint: Tja, jämfört med vad vi har nu så är alla element snygga ::). Nej, jag kollade in stenarna och de är snygga men de ger för lite effekt för rummen, ser det ut iallafall. Det blev de vanliga... lite tråkigt kanske... Jag skall iallafall botanisera lite mer för att se vad som finns. Finns det förslag på trevliga elementmärken, ej alltför extrema så emottages dessa med tacksamhet.
16 svar · 9,3k läst
S
SkaneErik: Får man stöar även om värmegolvet är avstängt? Dra ur säkringen som går till golvet och kolla om man fortfarande får stötar. Får man det så kan man lita på att felet inte ligger hos värmegolvet, utan hos någonting annat!
23 svar · 3,8k läst
B
borge: Detta jobb gjorde jag för många år sedan. jag tog bort undercentralen och matade upp några linor till övervåningen. Som du sjölv säger så har du ingen krävande anslutning och det brukar man inte ha på ovanvåningen.
2 svar · 4,3k läst
E
eMange: Ja det funkar bra. tex ELKOs 315GLE finns på clas ohlson.
1 svar · 3,4k läst
G
geschwint: Ni har alla rätt... Man skall inte ta det som sägs i forumet som slaget i sten utan mer som vägledning eller liknande, jag tar det som sägs med en hink salt :D. Man skall inte heller säga något om man inte vet eller åtminstonde säga "rätta mig om jag har fel" om man är osäker (beroende på vilket ämne det gäller givetvis). Sedan tycker jag att man kan förenkla en beskrivning oavsett
20 svar · 18,7k läst
G
geschwint: Nja, nog kan man belasta den till max, bara förutsättningarna är de rätta som max 30 graders omgivningstemperatur och inte en annan dimmer alltför nära... Ingen bra ide att maxlasta två dimmrar som sitter granne med varandra. Det vanliga är att man minskar med 25% per dimmer i max effekt då de sitter granne men den siffran tror jag skiljer sig mellan tillverkare. Vad som gäller står i
6 svar · 4,1k läst
G
geschwint: Classe är nog det officiella gubbdagiset... Men det finns alternativ för oss herrar med intresse för diverse prylar ;D (givetvis också för damer med samma intresse ;)) Bauhaus, Jula, K-Rauta, m.fl.
4 svar · 2,6k läst
S
sfinxen: Ha ha skit i isen,,, den tar bara plats i groggen. sköl ;)
6 svar · 2,5k läst
S
SkaneErik: Råkade ut för att alla servrarna i ett serverrum skar ihop hela tiden. Fattade inte alls varför, men det var så att det var ett glapp i nollan... dyrt.. >:(
24 svar · 8,8k läst
S
SkaneErik: Har en liten NIBE 30L värmare på 3 kw i köket. Går på 2-fas. Funkar bra trots alla andra förbrukare (värmepump m elpatron mm). ingen säkring har gått de senaste åren.
3 svar · 3,9k läst
G
geschwint: Det blir nog ännu trängre ;D... Det blir ett rör per ledning då de inte är för 230V. Tänk, tändlina, fas, nolla och jord... hehe Det blir 4 VP-rör det!!
10 svar · 5,3k läst
R
Rogerio: Välj 12v! jämför inte 50w 230v med 50w 12v. Du får samma (eller mer) ljus med 35w 12v som med 50w 230. Dessutom mkt längre livslängd på 12v.
5 svar · 3,1k läst
J
jaanas: Hej! Kolla också på www.nackabyggnadsvard.se :D
4 svar · 4,7k läst
M
muppen: Ja med dina erfarenheter på annan länk, Berit , så är jag benägen att tycka att vi hoppar på, kanske tipsa villaägarförbundet, de(vi) är ju minst 100000 st abbonenter Just nu går det byggfläktar i mitt hus, men imorgon kommer lösullen på, vilket behövs i denna kyla! :)
2 svar · 2,8k läst
G
Granit999: Om en behörig elektriker med ansvarighetsförsäkring gör ett fel så kommer försäkringsbolaget att betala. Jag har en försäkring som skyddar mig upp till 10 miljoner kr. Elektrikern måste ha almänn behörighet och det är inte så många elektriker som har detta. Jobbar han vid en firma så räcker det att en i firman har denna behörighet.
14 svar · 5,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.