18 801 läst · 34 svar
19k läst
34 svar
Elcentral i tvättstuga....?
Japp, kravet på 30mA JFB kommer man inte undan.
Samtidigt hade jag kollat att stolpen var jordad då denna får anses vara en "utsatt del"
Samt naturligtvis:
Uttag får inte placeras på ovansidan av vågrätt eller lutande plan (mark, golv,
yttertak etc.) med uttagsbrunnarna riktade uppåt.
Samtidigt hade jag kollat att stolpen var jordad då denna får anses vara en "utsatt del"
Samt naturligtvis:
Uttag får inte placeras på ovansidan av vågrätt eller lutande plan (mark, golv,
yttertak etc.) med uttagsbrunnarna riktade uppåt.
SSF 750 säger vad som är torra utrymmen.
Klädtvättrum där tvättning i huvudsakligen sker i slutna kärl. Centraler IP20
SSF 751.1/B
Klädtvättrum med tvätt i stängda kärl är fuktigt utrymme
Eftersom spolning kan förekomma bör materiel placeras så att den inte sköljs med vatten. Centraler IP21
SSF 751.1/C
Klädtvättrum med tvätt huvudsakligen i öppna kärl är våta utrymmen. Centraler IP44
I badrum tillåts ej Centraler.
Klädtvättrum där tvättning i huvudsakligen sker i slutna kärl. Centraler IP20
SSF 751.1/B
Klädtvättrum med tvätt i stängda kärl är fuktigt utrymme
Eftersom spolning kan förekomma bör materiel placeras så att den inte sköljs med vatten. Centraler IP21
SSF 751.1/C
Klädtvättrum med tvätt huvudsakligen i öppna kärl är våta utrymmen. Centraler IP44
I badrum tillåts ej Centraler.
Här blir det inte tal om något uppåtpekande alls och jorden är självklar.
Jag köpte en gammal motorvärmarstolpe för det enorma beloppet av 50:- Prima metall och 2x6A avsäkrade uttag inuti. Dock var inredningen väldig nött så jag slet ut den och till våren blir det troligen inte ett dubelt utan 2 singeluttag avsäkrade med 16A var. Dessa blir sen naturligtvis styrda inifrån med timer + brytare.
Jag köpte en gammal motorvärmarstolpe för det enorma beloppet av 50:- Prima metall och 2x6A avsäkrade uttag inuti. Dock var inredningen väldig nött så jag slet ut den och till våren blir det troligen inte ett dubelt utan 2 singeluttag avsäkrade med 16A var. Dessa blir sen naturligtvis styrda inifrån med timer + brytare.
Det finns inget krav på minsta montagehöjd för vägguttag, varken utomhus eller i badrum.
Den som tror motsatsen och dessutom har behov av att bevisa det får gärna visa mig den föreskriften.
Jag har i alla fall de senaste fem åren projekterat uttag på altaner m.m. på mellan 0,6-1,0 m över mark. I badrum tycker jag att 1,0-1,2 m.ö.g. vid spegel blir perfekt.
Nej, 1,7 m.ö.g. hör -90-talet till!
Den som tror motsatsen och dessutom har behov av att bevisa det får gärna visa mig den föreskriften.
Jag har i alla fall de senaste fem åren projekterat uttag på altaner m.m. på mellan 0,6-1,0 m över mark. I badrum tycker jag att 1,0-1,2 m.ö.g. vid spegel blir perfekt.
Nej, 1,7 m.ö.g. hör -90-talet till!
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Ja på vårat nya hus finns det ett uttag på balkongen o det sitter inte högt.