Nej, du byter strömriktning. fasens spänning rör sig relativt nollan, dvs ena ögonblicket så har +230V (eller vad det nu är), och i nästa halvperiod har -230V, fast alltså mot Nollan. Så genom att nollan är "bunden" till jord så rör sig alltså fasens spänning REALTIVT nollan, nollan har alltid 0V mot jord (om man inte tar hänsyn till spänningsfall pga strömmen som går i den, men det skall vara försumbart).

Observera att om du har ett annat system ex. 3fas system så leder man ström mellan 2 (eller 3) faser som båda håller 230V mot nolla/jord, pga fasförskjutningen mellan dem så blir det 400 V mellan faserna. Dvs apparaten drivs med 400V. I vissa länder fins det 2fas system där apparater drivs med 230 V precis som här, men båda ledarna håller 115 V mot nolla/jord.

Med de senaste exemplen vill jag bara varna, det är BARA vid enfas matning som den ena ledaren är "ofarlig".

Det absolut värsta felet i en villa anläggning är PEN bortfall, alla jordanslutna maskiner i huset kan anta en potential mellan 0 och nästan 400. Även vägguttagen kan således få samma potenmtial mellan fas och "noll"
Detta får till följd att det brinner rejält i saker och ting som inte tycker om högre spänning än 230 volt. Samt att rörsystem diskmaskiner m.m får en tillräckligt hög potential för att ge dig en rejäl stöt. Har stött på 2 sånna här fel i karriären i båda fallen förstördes all elektronisk utrustning i huset.

Inte för att jag vill göra folk sömnlösa men.

Erik: ett hus är inte kul men när du får brottet i anslutningen till trafon då? 5 eller 6 villor var dom på den trafon. Kan lugnt säga att en tvättmaskin fick pippi

Skojigt ;)
Nätbolagena brukar vara ganska frikostiga med ersättning när dom är vållande iaf.

För en massa år sedan var jag ordf. i en berf där vi bytte stammar och la om el till alla lägenheterna. En dag hade elfirman tappat nollan i en stigarledning till en av trappuppgångarna, i princip all elektronik i 30 lägenheter rök. Elfirman: Vi har inte gjort något fel, men skicka räkning på allt vi betalar...

Något år senare träffade jag en elmontör som jobbade på den firman (make till fruns kollega). Han hade inte varit på vårt bygge, men jag berättade lite som en kul grej om vad hans kollega ställt till med. Då säger han: nollan är väl inte så farligt att tappa, klart den skall vara med, men det kan ju inte bli sådär av ett sånt fel... Läge för byte av samtalsämne.

Tyvärr är detta rätt vanligt, att montörer inte fattar vad resultatet kan bli. Det är därför jag propagerar för att alla som ska kallas elektriker skall ha behörighet.

En gång på 1000 typ

selle79 skrev:
Ja det skall vara så, nolla och jord är i grund och botten samma kabel.
Kabelt in till huset är alltid bara 4 ledare
L1 L2 L3 + PEN
Är det verkligen så? I Göteborgs Kommun dras alltid 5-ledare med separat jord, dvs 5-ledare + jordfläta, in i huset.
Vad jag förstår har man stora problem med potentialskillnader i jorden på bland annat Hisingen. Har själv erfarenhet av detta som rörläggare när saker och ting som är i metall och markbundet ärgar bort utan anledning.

Problemet med fyrledarsystemet är de vagabonderande strömmar som uppstår (att strömmen tar andra vägar än PEN-ledaren tillbaka till nollpunkten i trafon). Detta medför dessutom ett högre magnetfält från kablarna. Detta är en av anledningarna till att man börjat dra 5-ledare in till kund. Man då får bätte kontroll på återledningen av strömmen eftersom jord och neutralladare är helt separerade.
Var det någon som fattade. :)

Råkade ut för att alla servrarna i ett serverrum skar ihop hela tiden. Fattade inte alls varför, men det var så att det var ett glapp i nollan... dyrt.. >:(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.