Jordfelsbrytaren löser vid det beskrivna fallet, då ström leds "ut" ur systemet via diskbänken, oavsett om PEN finns eller inte.
 
Strömmen i diskbänken har redan passerat jfb.

Se det så här: Ström i fasen från elverket, passerar jfb in i huset, den leds ut via säkringar till kylskåp och andra apparater, lampor etc i huset. Den leds tillbaka från dessa apparater och lampor via nollledaren inne i huset, den passerar jfb på väg mot PEN ledaren för att ledas ut ur huset och tillbaka mot elverket. I och med att den går tillbaka igenom jfb så är den balanserad, samma ström går i fasen som det går i nollledaren, jfb är nöjd kommer inte att lösa ut. MEN, nu kommer problemet, PEN ledaren är av, strömmen kan inte lämna huset, istället går den via skyddsjord, (som ju är ihopkopplad med nollledaren i PEN ledarens kontaktpunkt i centralen). Den leds via skyddsjord ut i höljena på alla apparater och armaturer som är skyddjordade, dessa har nu blivit strömförande. Och det är ström som jfb "tror har lämnat huset". Jfb har redan "godkänt" strömmen.

Observera att i det fall som tråden handlar om så har det visat sig att man alltså inte har en PEN ledare till huset utan separat nolla och skyddsjord (s.k 5 ledarsystem), då är inte skyddjord och nollledare ihopkopplade i huset, den ihopkopplingspunkten ligger då i elverket (eller transformatorstation). Så effekten med strömförande apparater bör inte ha varit fallet här. Däremot överspänningar med brandrisk (som ju slog ut alla apparater i huset).
 
Hm där har du nog faktist fel hempularen. Jordfelsbrytaren ska lösa för det ovan tänkta fallet. Jfb är en summaströmstransformator. Går det iväg mer ström än vad som kommer tillbax kommer den lösa. I fallet med diskbänken utan pen går strömmen genom jordfelsbrytaren endast genom faserna o inte tillbax genom nolledaren då denna inte har någon kontakt med yttervärlden. Alltså kommer jfb lösa.

 
Det måste vara som Erik säger. Jag var också fundersam på svaret. Som jag förstår det måste jordfelsbrytaren lösa eftersom det blir en felström via spisen till den riktiga jorden i diskbänken.
 
Varför säger man att en diskbänk har "riktig jord" i tider när det används både PEX o PVC.
Såg en annan tråd också där någon sa att mät mot känd jordpunkt, diskbänken.
Är det nåt jag har missat ??
 
Erik_D skrev:
Hm där har du nog faktist fel hempularen. Jordfelsbrytaren ska lösa för det ovan tänkta fallet. Jfb är en summaströmstransformator. Går det iväg mer ström än vad som kommer tillbax kommer den lösa. I fallet med diskbänken utan pen går strömmen genom jordfelsbrytaren endast genom faserna o inte tillbax genom nolledaren då denna inte har någon kontakt med yttervärlden. Alltså kommer jfb lösa.
Är du helt säker? Jag tycker det verkar mer logiskt så som hempularen säger. Strömmen går ju tillbaka till centralen via nolledaren, men sedan går den ut på jorden istället för tillbaka till transformatorstationen eftersom det inte finns någon PEN-ledare. Alltså är strömmen som kommer tillbaka till JFB:n lika stor som den ström som går in.
 
Hm igen, tänkte en gång till ni har rätt! :-[

Fel av mig bra att ni redde ut det här.

 
Tyvärr har ni rätt. Jag ritade upp det på ett papper och det är rätt, strömmen går tillbaka via nolledaren och sen ut i alla jordade föremål.
 
i alla nyinstallationer skall diskbänken jordas med tråd till potentialutjämningsskena, samma med inkommande ledningar o rör, ex vis vatten, el,tele,antenn,avlopp(?plaströr)
 
Kan nån förklara för mig varför det blir överspänningar när PEN ledaren lossnar, när det blir pen ledarbortfall...läste i tidigare inlägg att spänningen kommer växla mellan noll och 400 volt, men jag förstår det inte.
 
OK skall försöka, men trefas är svårt och kräver lite matte och trigonometri för att bli begripligt.

In i huset har du ju 3 faser, spänningen mellan varje fas mot en annan fas är 400V. Dessutom har du en PEN ledare. Spänningen mellan en fas och PEN är 230V. När allt fungerar korrekt.

Om du ritar en triangel med 4 cm mellan varje hörn (=400V) och sedan sätter ut mittpunkten i triangeln så kommer du att se att avståndet mellan hörnen och mittpunkten är ca. 2,3 cm (=230V). Om vi börjar med att acceptera att våra spänningar ser ut så (förklaringen bygger på sinuskurvor).

Från elverket kommer fasspänningarna i ledningen och nollan hålls fast på sin position mitt i (och nu pratar vi alltså inte om geografisk mittpunkt utan spänning). Så länge alla ledarna finns så hålls spänningarna rätt. Om vi drar ut exakt lika mycket ström ur varje fas, så kommer dessa strömmar att gå igenom våra apparater och ut i nollan, men sedan vidare från nollan genom en annan apparat och ut via en fas. Strömmen i nollan mot elverket blir då noll, ledaren behövs inte. Man säger att lasten är balanserad. I det läget går ingen ström i nollan.

I praktiken har man aldrig helt balanserad last utan det blir en ström i nollan (PEN ledaren) tillbaka mot elverket.

Om nu nollan klipps av utanför huset, så måste strömmarna i faserna bli balanserade, det finns inte längre någon väg ut för "obalansströmmen", då kommer spänningen på nollan att driva iväg mot något av hörnen, den sitter inte längre fast i mitten på vår triangel. Om den då som sagt hamnar nära ett av hörnen (den kommer att hamna närmast den fas som har störst last (=störst ström i normalläge). Så ser man att spänningen på den fasen mot noll blir låg. Avståndet har på samma sätt ökat mot de andra faserna och blivit nära 4 (=400V). Det innebär att spänningen i mellan en annan fas och noll blir nära 400V. Spänningen i ett uttag som är kopplat till den fasen blir då nära 400V och utrustningen som är inkopplad kommer att förstöras.

Vet inte om det blir klarare, eller mer förvirrat.
 
nej nu fattar jag haha, kom på mig själv.....strömmen går först genom apparaten till nollskenan och vidare genom en nolla till en annan fas om penledaren gått av!

Tar ett tag innan saker och ting rammlar på plats =)
 
Njaa,

Citatet var taget från "normalfallet" alltså inte efter ett fel.

Med att den går ut via en annan fas menar jag nästan det du säger själv. Om belastningen är välbalanserad så blir det ingen ström i nollan.

Om du tänker dig att i ett ögonblick så har L1 maximal spänning i sin period (toppen på sinuskurvan), den levererar då in maximal sröm mot nollan genom en apparat. samtidigt "drar" L1 och L2 ut ström ur nollan efterssom dom då ligger med motsvarande negativ spänning (jämfört med nollan). Efterssom dom ligger fasförskjutna 60 gerader (en tredjedel av en sinusperiod) så har ingen av dom maximal negativ spänning i just det ögonblicket, utan dom "delar" på den ström som kommer från L1. Sedan följer dom varandra i varje ögonblick utefter sinuskurvan. Finessen är alltså att i varje ögonblick så blir summan av strömmarna i nollan NOLL. Men som sagt detta gäller bara om vi har balanserad last, dvs alla faserna har lika stor belastning inkopplad, i praktiken blir det alltid en mindre eller större ström i nollan efterssom faserna normalt har olika belastning.

Detta gäller alltså vid felfritt tillstånd, om nollan klipps av så måste "obalansströmmen" ta vägen någon annanstans, eller så måste spänningen över respektive belastning ändras så att strömmarna i alla fall blir lika, och det är det som händer, nollan "drar iväg" mot något av de tre hörnen i figuren jag beskrev i förra inlägget.

Vet inte om det blev klarare, men som jag sa tidigare 3 fas är svårt att greppa.
 
jodå nu greppar jag det....håller på o utbildar mig till elektriker och ska precis börja trefaskursen nu snart så då lär jag få allt förklarat grundligt :)
så nolledaren från centralen tar bara hand om "obalansströmmen"!?
tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.