Vi har fått offert från en elinstallatör om 250:- i timmen plus moms och enligt prislista på materialet..... hur mycket rabatt har firmorna på materialet och brukar det debiteras enligt prislista eller brukar det läggas på eller dras från dessa priser generellt? ???

EDIT: Enligt prislista menas kundpris ur grossistens kataloger.

Ni som har materialpriser från installatör skriv gärna lite fler prisexempel så man har lite att jämföra med.

Elektrikern har mellan 35-80 % rabatt på den listan, så påslag skall du iallafall inte betala. Däremot är ju timpengen riktigt vettig, förmodligen gör det att han inte vill lämna några rabatter på mtrl....

jag har rabatter mellan 0% och 80%. men en del grejor kan vara samma pris för mej hos tex clas ohlsson. då jämför jag tex eljouttag, inte nåt rappelfabrikat. jag anser att det lönar sej i slutändan att köpa kända fabrikat, går oftast att komplettera i framtidenoch har längre livslängd. det finns lågpriselgrossister som säljer brytare o uttag som är billigare, men det har oftast sämre kvalite' samt tar längre tid att montera så i slutändan blir det ingen prisskillnad. skulle jag inte ha nåt påslag på materialet så skulle jag inte heller sälja det eftersom det ibland blir reklamationer med tillhörande kostnader som besök hos kund, telefon,frakt mm.

pellefant skrev:
... skulle jag inte ha nåt påslag på materialet så skulle jag inte heller sälja det eftersom det ibland blir reklamationer med tillhörande kostnader som besök hos kund, telefon,frakt mm.
Givetvis ska du ha viss provision på materialet. Du fungerar ju som detaljist precis som elbutiken på stan. Dessutom gör du ju mer jobb än detaljisten. Du hämtar materialet från grossisten (reskostnad) - det gör inte butiksinnehavaren.

Däremot måste man ju förstå vad prislistorna från grossisterna är till för. Jag har hört rykten om att vissa fula fiskar lägger på ännu mer på prislistan. Finare fiskar ger slutkunden några procents rabatt, vilket ofta uppskattas. Det fungerar mer som en psykologisk grej. Kunden upplever att han/hon gör en bra affär som "lyckas pruta".

jag tar 95,55:-+moms för 65 meter FK1,5. 16VP-rör 2,90:-+moms/meter. apparatdosa dubbelgips 11,55:-+moms. 4-pol jordfelsbrytare 364:-+moms samt att jag lägger på 10% på totala materialkostnaden för montagematerial som skruv, spik, klammer, strippor, najtråd mm mm

Då ligger man hyffsat till.

Dock utförd av ung kille på ... 26 år kanske... Gubben på 60 år tar 374 kr + moms i timpeng...

Så jag säger alltid "Vill ha unge killen!" när jag behöver hjälp med nåt ;)

Men gubben komemr alltid och säger vad unge killen ska göra och sen sticker han efter 5 min och sen kommer han på eftermiddagen och kontrollerar jobbet och "godkänner" den.

Låt elektrikern tjäna pengar. Det gör ju byggfirman när de sätter ihop ett hus för 2 miljoner. Elarbetet är inte en så stor kostnad totalt.

Elektriken e den människa i världen som är ibehov av slantar ....ge dom till honom/henne....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.