7 872 läst · 36 svar
8k läst
36 svar
El(ak) eller bara lack
Jag hoppar in med ett inlägg här:
Med reservation för att inte ha björnkoll på trefasens underbara värld längre, så stämmer Sverres
uträkningar och resonemang med allt jag kommer ihåg.
Poängen med att starta en asynkronmotor i Y-koppling är väl just för att kunna
mjukstarta motorn och för att kunna undvika de ohemuleliga startströmmarna som kan uppstå när motorn varvar upp med betydligt större strömmar än vad det hela är avsett för vid drift (enl dimensionering i det driftområde som sverre skrev)
Med Y-koppling så borde ju även startströmmarna minska med en faktor på 3.
Hade det varit tvärtom så hade jag nog blåst ett par proppar per startförsök av pappas gamla KB375:a(stor gammal asea svets)
Angående kompressorns behövda effekt så är den väl i princip linjär med varvtalet(bortsett från ökad friktion, värmeavledningar och annat bjäfs)
Här blir det dags att kika i dimensioneringsdiagram med eftersläpning och varvtal för att få fram hur stor eftersläpning som
motorn körs med i Y-koppling - och därmed vilken effekt som används.
-Och eftersom idealvarvtalet är det samma pga. oförändrat antal poler så borde ju motorn köras med större eftersläpning => större moment => mer effekt uttagen än 1/3 av motsv. D-Koppling???
-Som sagt tillrättavisa mig gärna för elläran pluggade jag på tyska och allt kanske inte fastnade riktigt richtig..
Med reservation för att inte ha björnkoll på trefasens underbara värld längre, så stämmer Sverres
uträkningar och resonemang med allt jag kommer ihåg.
Poängen med att starta en asynkronmotor i Y-koppling är väl just för att kunna
mjukstarta motorn och för att kunna undvika de ohemuleliga startströmmarna som kan uppstå när motorn varvar upp med betydligt större strömmar än vad det hela är avsett för vid drift (enl dimensionering i det driftområde som sverre skrev)
Med Y-koppling så borde ju även startströmmarna minska med en faktor på 3.
Hade det varit tvärtom så hade jag nog blåst ett par proppar per startförsök av pappas gamla KB375:a(stor gammal asea svets)
Angående kompressorns behövda effekt så är den väl i princip linjär med varvtalet(bortsett från ökad friktion, värmeavledningar och annat bjäfs)
Här blir det dags att kika i dimensioneringsdiagram med eftersläpning och varvtal för att få fram hur stor eftersläpning som
motorn körs med i Y-koppling - och därmed vilken effekt som används.
-Och eftersom idealvarvtalet är det samma pga. oförändrat antal poler så borde ju motorn köras med större eftersläpning => större moment => mer effekt uttagen än 1/3 av motsv. D-Koppling???
-Som sagt tillrättavisa mig gärna för elläran pluggade jag på tyska och allt kanske inte fastnade riktigt richtig..
: Va ni håller på och håller på gott folk! ;D ;D ;D
Har iaf fått hem en tång A-meter med hold knapp ...
Så efter helgen kan jag förhoppningsvis bidra med några siffror på ström Y och om jag orkar blecka om motorn även D kopplad. Misstänker att tången är lite slö för att hinna fånga toppen vid start så jag ska se om jag kan jaga fram ett "skåp" och en lös tång till...
Har ju faktiskt jobbat med sånt för lääääänge sedan :-/
Har iaf fått hem en tång A-meter med hold knapp ...
Så efter helgen kan jag förhoppningsvis bidra med några siffror på ström Y och om jag orkar blecka om motorn även D kopplad. Misstänker att tången är lite slö för att hinna fånga toppen vid start så jag ska se om jag kan jaga fram ett "skåp" och en lös tång till...
Har ju faktiskt jobbat med sånt för lääääänge sedan :-/
NU ! Är bilen besiktad, kan ni tänka er, det var mer rost än jag först trodde :
OCH nu har jag och tången gjort vårt, mätningar enligt nedan....
Så här såg det ut med last på motorn, och som jag trodde gick det inte att fånga startströmen med tången :-/
Y kopplad så var belastningen ca 3,5A per fas skillnaden på en tiondels A utelämnar jag, skyller på taskigt instrument. Bleckade om för D och mätte då upp 6,8 A per fas.
Kunde inte se att det var någon mätbar obalans mellan faserna så jag är alltså tillbaks på spåret med nya och för "snabba" motorskydd....
Min granne, elektrikern erbjöd mig att prova ett dubbelt så dyrt motorskydd med ett "kompispris" på 800:-
Men jag fick också erbjudande om att slakta en gamal styrcentral han har liggande i skrotboden med tidrelän och kontaktorer... (Skulle tro att det kostar en flarra hojtarolja)
Så, teori och beräkningar, stämmer som vanligt vääääldigt bra med verkligheten ;D ;D ;D eller ?
Så är det gott folk, nu ska jag när tid gives och andan faller på bygga mig min start automatik. Någon som mellan tummen och pekfingret kan berätta vad jag skall ställa tidreläet på ? Magkänslan säger igen att bara motorn börjat snurra kan jag klappa över på D-kopplat.
Är den magkänslan bra nog, ellr skulle jag bara drukit en kopp kaffe till frukost istället för två
OCH nu har jag och tången gjort vårt, mätningar enligt nedan....
Så här såg det ut med last på motorn, och som jag trodde gick det inte att fånga startströmen med tången :-/
Y kopplad så var belastningen ca 3,5A per fas skillnaden på en tiondels A utelämnar jag, skyller på taskigt instrument. Bleckade om för D och mätte då upp 6,8 A per fas.
Kunde inte se att det var någon mätbar obalans mellan faserna så jag är alltså tillbaks på spåret med nya och för "snabba" motorskydd....
Min granne, elektrikern erbjöd mig att prova ett dubbelt så dyrt motorskydd med ett "kompispris" på 800:-
Men jag fick också erbjudande om att slakta en gamal styrcentral han har liggande i skrotboden med tidrelän och kontaktorer... (Skulle tro att det kostar en flarra hojtarolja)
Så, teori och beräkningar, stämmer som vanligt vääääldigt bra med verkligheten ;D ;D ;D eller ?
Så är det gott folk, nu ska jag när tid gives och andan faller på bygga mig min start automatik. Någon som mellan tummen och pekfingret kan berätta vad jag skall ställa tidreläet på ? Magkänslan säger igen att bara motorn börjat snurra kan jag klappa över på D-kopplat.
Är den magkänslan bra nog, ellr skulle jag bara drukit en kopp kaffe till frukost istället för två
OK, tycker att 5 sekunder känns som en evighet, men jag provar.Erik_D skrev:
Kommer antagligen att ta ett tag innan jag lyfter den här tråden igen, fick ombesiktning på vår andra bil också ;D ;D ;D Men tyvärr ingen rost den här gången... Förbaskade helgalvade karosser
Skall försöka ta mig tid att bygga mitt styrskåp så snart det går iaf. Och det vore kul att hänga på fluke skåpet och en tång för att kunna följa förloppet vid start med Y-D automatiken.
Ber att få återkomma !
Hmmm, joooo det har jag ju ??? ??? ???pellefant skrev:
Om vi kikar på ordningen från proppskåpet så är det motorskydd, kontaktor och motor... Nu är det alltså ett motorskydd med till och frånslag och inte ett kontaktor skydd... Kom inte å säg att jag missat något väldigt grundläggande (hehehee??)
Produkter som diskuteras i tråden