Ja, delar av problemet beskrivs på tråden (drivdon som dimras på primärsidan ger dålig lägsta ljusnivå och ljuset ökar/minskar) men egentligen ingen lösning...

Är själv lite dålig på hur en 0-10V styrning fungerar men nog borde man väl kunna konfigurera Fibaro dimmern att fixa detta?
 
Har själv inte provat tkb. Men om du ska köra Duwi (sådana har jag några stycken), så kan det vara en fördel med zwave.me firmwaren om du ska göra lite mer avancerade styrningar.

Duwi är precis målfoto att man får in i gamla metalldosor från 30-40 talet, men de är ju enkalare att installera elektriskt. Dock dimmrarna är inte lika flexibla som fibaro!

Duwis switchplattor gillar jag ... sådär. (Everlux kör jag) Dom kan tryckas loss från väggen om man är lite brutal. Däremot blir klickkänslan i knappen bättre än fjäderbestyckade elko/eljo knappar. Tycker jag. :)
 
Redigerat:
Estetiskt är det ju snyggare om man kör samma apparatserie i hela huset... men jag kanske är lite väl snobbig. :surprised:

Eller är det en standard på något sätt så man kan byta knappsats/framsida mellan olika leverantörer?
 
Redigerat:
Man hinner ganska mycket på tre månader som jag hållit på med detta projekt och det börjar bli dags att sammanfatta vad som hänt här hemma.
Målet har delvis varit att man inte riktigt skall märka att huset är "smart". Det skall bara fungera.

Här följer de integrationspunkter som nu är möjliga att avläsa och/eller påverka:

Ljus - Styrning av totalt 40 ljuspunkter och kontakter via 27 fibaro enheter.
Larm - Powermax+ plugin.
Telefoni - Fritz!Box. Egen plugin.
Ljud - Sonos högtalare, Sonos plugin.
Värmesystem - Möjlighet att sänka innetemperatur via fibaro brytare.
Temperatur - Avläsning innetemperatur via universalsensor.
Rörelse - 7 rörelsedetektorer, via larm.
Dörrbrytare - 4 st, via larm.
Dörrklocka - Universalsensor. Sonos för att spela upp dörrsignal.
Styrning - Ca 25 återfjädrande väggbrytare, minimote, powermax keyfobs, automation.
Geografisk position - Llama + AutHomation HD.

De scener jag bl.a. satt upp är:

Släck all belysning - som sker när man larmar på huset (på dagtid) .
Tänd innebelysning kväll - som sker när huset är pålarmat (på kvällstid) eller via larmkeyfob.
Brand - Tänder belysning, påkallar hjälp.
Inkommande samtal - Slår upp vem som ringer och läser upp namnet i högtalarsystemet.
Inbrott - Hjälp påkallas och eventuell tjuv störs.
Larma på huset - tänder hall-lampa under en kort period som indikation att huset är pålarmat.
Dörrklocka - ljud spelas upp i sonoshögtalarna (olika beroende på larmsatatus).
Automatisk temperatursänkning när huset inte används.
Automatisk styrning av utebelysning (solnedgång->23:00).
Scener som startar radiokanaler i Sonoshögtalare från minimote.
Scen som säger (i sonoshögtalarna) att jag är på väg hem från jobbet när jag passerar ett visst område.
Wakeuplight.
Ljus som tänds kvällstid vid rörelse.

Vad är kvar att göra då?

Röststyrning - Måste ha en avdankad androidtelefon eller liknande för att kunna realisera detta.
Poolstyrning - Avläsning temperatur i garage och poolvatten. Styrning cirkulationspump och värmepump. Får bli sommarens projekt.
+ Fler kul scener som förenklar vardagen.

Måste ge en eloge till min familj som varit väldigt tålmodiga under denna inkörningsperiod med diverse strömavbrott vid installationer och tester av olika de slag.
 
  • Gilla
Micke Fyhr och 3 till
  • Laddar…
hek skrev:
Estetiskt är det ju snyggare om man kör samma apparatserie i hela huset... men jag kanske är lite väl snobbig. :surprised:

Eller är det en standard på något sätt så man kan byta knappsats/framsida mellan olika leverantörer?
Jo, det är snyggare att hålla samma stil, fast jag har bara fula standard eljo och elko (plastiga saker), så det kan kvitta om man blandar everlux i soppan. Dom har samma stil. Hade jag lite finare brytare så skulle jag absolut inte besudla med andra serier.
 
Hej,
är det någon som kan komma med en prisvärd rekommendation när det gäller exv. Z-wave för att styra el-element? Har för mig att jag läst att det finns en samlingscentral man kan installera och koppla alla element mot som skickar pulser och sköter temperaturen, skulle spara ca 10%.
Alternativt om billig Z-wave lösning med mottagare vid respektive element? Kanske med fördelen att man kan ha en temperatur på nedervåningen och en annan på övervåningen (där vi sover).
 
Håller med om att det ska vara så nära samma serie som möjligt. Tycker att TKB är rätt snygga....

Äsch, beställer hem ett exemplar av TKB och Z-wave.Me (Duwi). Den som inte duger får sitta i garaget eller i städskrubben :)
 
hek skrev:
Man hinner ganska mycket på tre månader som jag hållit på med detta projekt och det börjar bli dags att sammanfatta vad som hänt här hemma.
Målet har delvis varit att man inte riktigt skall märka att huset är "smart". Det skall bara fungera.

Här följer de integrationspunkter som nu är möjliga att avläsa och/eller påverka:

Ljus - Styrning av totalt 40 ljuspunkter och kontakter via 27 fibaro enheter.
Larm - Powermax+ plugin.
Telefoni - Fritz!Box. Egen plugin.
Ljud - Sonos högtalare, Sonos plugin.
Värmesystem - Möjlighet att sänka innetemperatur via fibaro brytare.
Temperatur - Avläsning innetemperatur via universalsensor.
Rörelse - 7 rörelsedetektorer, via larm.
Dörrbrytare - 4 st, via larm.
Dörrklocka - Universalsensor. Sonos för att spela upp dörrsignal.
Styrning - Ca 25 återfjädrande väggbrytare, minimote, powermax keyfobs, automation.
Geografisk position - Llama + AutHomation HD.

De scener jag bl.a. satt upp är:

Släck all belysning - som sker när man larmar på huset (på dagtid) .
Tänd innebelysning kväll - som sker när huset är pålarmat (på kvällstid) eller via larmkeyfob.
Brand - Tänder belysning, påkallar hjälp.
Inkommande samtal - Slår upp vem som ringer och läser upp namnet i högtalarsystemet.
Inbrott - Hjälp påkallas och eventuell tjuv störs.
Larma på huset - tänder hall-lampa under en kort period som indikation att huset är pålarmat.
Dörrklocka - ljud spelas upp i sonoshögtalarna (olika beroende på larmsatatus).
Automatisk temperatursänkning när huset inte används.
Automatisk styrning av utebelysning (solnedgång->23:00).
Scener som startar radiokanaler i Sonoshögtalare från minimote.
Scen som säger (i sonoshögtalarna) att jag är på väg hem från jobbet när jag passerar ett visst område.
Wakeuplight.
Ljus som tänds kvällstid vid rörelse.

Vad är kvar att göra då?

Röststyrning - Måste ha en avdankad androidtelefon eller liknande för att kunna realisera detta.
Poolstyrning - Avläsning temperatur i garage och poolvatten. Styrning cirkulationspump och värmepump. Får bli sommarens projekt.
+ Fler kul scener som förenklar vardagen.

Måste ge en eloge till min familj som varit väldigt tålmodiga under denna inkörningsperiod med diverse strömavbrott vid installationer och tester av olika de slag.
Ja, du har jobbat på hårt med goda resultat.

Liten undran. Har du inte tänkt att kontrollera garageporten?
Funderar själv på att styra garageporten samtidigt som lampor tänds runt garaget. Alternativt läsa av när porten öppnas / stängs och då tända ljus innanför och utanför garaget ( kanske även en belysning garageuppfarten? )
 
@MangeGBG
Antar att du läst tidigare i tråden?
http://www.byggahus.se/forum/teknik/201788-z-wave-da-haus-hemautomation-6.html#post1626069
Finns nog inget superbilligt sätt att styra element. Det är ju ganska stora laster så eventuellt får man blanda in en kontaktor för att lösa den stora effekten.

@Ketisoft
Har inte mycket styrning i garaget ännu (endast en rörelsedeckare för larmets skull). Vi har alltid så mycket skräp ståendes där så jag har aldrig fått in bilen under de 6 år vi bott här. Men en vacker (!) dag skall det nog gå att knö in bilen (med automatik och z-wavestyrning). <- kommer aldrig hända.
 
Äntligen - Det ligger en del Z-Wave godsaker och väntar på DHL minsann! :rolleyes:
 
slacker skrev:
Äntligen - Det ligger en del Z-Wave godsaker och väntar på DHL minsann! :rolleyes:
Nice. Fick du igång något i helgen?
 
slacker skrev:
Äntligen - Det ligger en del Z-Wave godsaker och väntar på DHL minsann! :rolleyes:
Super!
Var är bäst att köpa prylarna?
 
olaben skrev:
Super!
Var är bäst att köpa prylarna?
Vesternet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.