theboppers skrev:
Nu så - pengarna jag lade ut för att skicka tillbaka är på kontot och enligt Vesternet är nya puckar på väg.
Måste ju ändå säga att Vesternet är riktigt bra!
Och nu har jag fått fyra nya 2x1,5kW puckar, bara hunnit koppla in två men de funkar ju klockrent iallfall!
 
Där får jag backa, denna har ett framspänningsfall på 3.6 V. För att räkna ut vilket motstånd som då behövs vid 12 V och 20 mA kan denna formel användas:

R = (12-3.6) / 0.020 = 420 Ω, välj t.ex 470 Ω eller ännu högre för att spara lysdioden.

Den effekt det ska klara blir (12-3.6) * 0.020 = 0.168 W, så ett litet ¼W-motstånd räcker.
 
...och om man seriekopplar två dioder borde det bli 240 ohm enligt samma logik. Jag får plocka isär det imorgon och försöka mäta vad som gått snett.. det kanske bara lossnat något.

@thebobbers
Skönt att dina nya funkar. våra 6 nya 3kw puckar har funkat felfritt sedan bytet för några veckor sedan också.
 
Ändra bara de 3.5V jag gissade på till 3.6 så hamnar du mycket riktigt på ca 240 ohm med 2 seriekopplade lysdioder.

12 - 2 x 3.6 = 4,8 ; 4.8 / 0.02 = 240

Effekten blir då också ännu mindre.

Antingen har något lossnat, eller så är det fel resistor.

Det ÄR lite märkligt med 250 ohm. Det är inget standardvärde ens i E192 serien. I den vanligaste E12 serien så är 220ohm och 270ohm de som finns runt 250 ohm.
 
När jag skrev 250 ohm så stämmer det nog inte riktigt...jag parallellkopplade två 560 ohmare jag hade liggande... så jag bör ha haft 280 ohm om mina gamla gymnasieelektronikkunskaper stämmer...
Får riva i det imorgon när jag inte väcker någon :D
 
Man tager vad man haver ...
 
Voila!

20121230_183800.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu lyser det fint. Fick ingen vettig förklaring till varför dom gamla dioderna brann.. Troligtvis blev det kortslutning på något sätt när jag monterade tryckknappen.
 
  • Gilla
gojan
  • Laddar…
Kul. Har just förärat mig själv ett startkit från Vesternet i nyårspresent.
Jag vet inte när det anländer men frågorna börjar hopas.

Har någon erfarenhet om huruvida Fibaros insatser går att knö in i gamla svarta väggdosor från 40-talet?
Jag kan inte dess diameter, men de är klart smalare än moderna varianter.
 
dadid skrev:
Kul. Har just förärat mig själv ett startkit från Vesternet i nyårspresent.
Det tycker jag du är värd ;)

Svårt att säga om dom får plats. Beror ju lite på hur knökat det är med i dosan också.
 
dadid skrev:
Kul. Har just förärat mig själv ett startkit från Vesternet i nyårspresent.
Har också varit lite sugen på Vesternets startpaket men jag hade fått för mig att det bara var för engelska marknaden (baserar detta på att de pluggar man får med står UK efter).

Rätta mig gärna om jag har fel

/Gojan
 
gojan skrev:
Har också varit lite sugen på Vesternets startpaket men jag hade fått för mig att det bara var för engelska marknaden (baserar detta på att de pluggar man får med står UK efter).

Rätta mig gärna om jag har fel

/Gojan
Du har fel! ;-)
 
dadid skrev:
Kul. Har just förärat mig själv ett startkit från Vesternet i nyårspresent.
Jag vet inte när det anländer men frågorna börjar hopas.

Har någon erfarenhet om huruvida Fibaros insatser går att knö in i gamla svarta väggdosor från 40-talet?
Jag kan inte dess diameter, men de är klart smalare än moderna varianter.
Om du bara har anslutning till en enstaka lampa i dosan (vanligt) så går det alldeles utmärkt.
 
gojan skrev:
Har också varit lite sugen på Vesternets startpaket men jag hade fått för mig att det bara var för engelska marknaden (baserar detta på att de pluggar man får med står UK efter).

Rätta mig gärna om jag har fel

/Gojan

Jag mailade och bad dem plocka ihop samma paket fast med svenskt utseende, vilket inte verkar ha nått några hinder.
 
Vi har ett nybyggt hus där vi uteslutande valt LED som fast belysning. De drivdon vi valt och som fungerade bäst med LED spottar etc dimras genom Push eller 0-10V styrning, dvs det går inte att styra med vanlig dimmer på primärsidan.

Problemet jag har är att det inte verkar finnas någong Z-Wave lösning för detta (Push eller 0-10V) - eller?

Alternativen som jag funderat kring är
a/ hitta ett sätt att använda Fibaro Dimmer's för 0-10V styrning
b/ använda ex Fibaro Switchar eller Jalusi-reläer för att simulera Push med scenario hantering (tidsstyrda on/off sekvenser)
c/ byta ut alla drivdon i huset till en "sämre" typ som kan dimras på primärsidan (kommer bli kostsamt, ca 20 drivdon)

Någon som haft liknande problem? Förslag på lösning?

//Ola
 
Du har säkert sett den här tråden - vet inte om man blev så mycket klokare, men det kanske går att utgå ifrån den iallfall. Dessutom körde ju TS där 12V LED på sin Jolly men du kankse kör konstanstström och då kanske det funkar bättre?
http://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?f=13&t=115
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.