Ingiftning och fjäderbrytare fungerar efter omstart.
Har jag uppfattat informationen i Fibarodimmerns instruktioner rätt? Motsvarar reglagenivå 100% endast 70% i ljusstyrka? Jag tycker att pendlarna lyser svagt.
 
Att dom lyser svagt har jag sett. Tror mina maxxar.. Men man kan finjustera min/maxlägena.. inget jag testat dock.
 
Hmm, men om jag förstår instruktionen rätt är defaultvärdet så maxat det kan vara.
Det blir till att montera herrejössöshalogener i så fall.
Jag söker på Micasaverdeforumet, men finner inget om detta. Jag tycker att någon borde ha reagerat om ljusstyrkan bara utgör 70% av den ursprungliga. Workarounds är mer än välkomna!
 
Jo.. vi har galenhalogener 6*50W + 3*50W i hallen. Dom måste man dimma .. tro mig...
 
Tror dig. Men jackor och mössor torkar i alla fall snabbt i hallen.
 
  • Gilla
Arkstedt
  • Laddar…
En variant för att para nya prylar, som jag brukar använda mig av,är att koppla in en nätsladd med stickkontakt till modulerna på bordet, och därefter para in dom i systemet på full effekt. Då slipper man konka runt på veran, och man "vet" att själva elinstallationen blir just bara en el-installation. Man vet då om parningen funkar (vilket inte alltid är solklart med de olika zwave fabrikaten).

Känns smidigare för mig. Konka runt veran har jag gjort en gång, då jag skulle lära om huset i början.
Kräver dock en heal efter att man installerat på rätt ställe.
 
Alltså jag blir inte klok på detta.
Efter jag fick den nya HC2 (gamla gått sönder) så lyckas jag ej lägga till de enheter jag har kört mot min gamla HC2
De består av 3st FGS221 och en TKBHOME TZ68 dessa har funkat utan problem tidigare och inte haft problem att lägga till dem vid installation.
TZ68 modulen lyckas jag associera dock få jag inte den att funka. Står bara död nod - ej konfigurerad
Men de andra FGS221 får jag inte att prata alls med HC2
Trycker 3 gånger snabbt på den lilla knappen men det händer inget alls la ner hela kvällen igår och nu hela morgonen idag utan att lyckas.
Har provat att köra ver 1.045 sen Beta 3.341 men nu har jag backat till 1.040 bara för att se om det hjälper.
Har slut på ideer och känner frustration. Någon som har något tips?
 
@dadid
Kan det vara så att detta värde beror på om man kopplat nollan eller ej? Med nolla borde man väl få 100?
Jag vet iaf att jag kör LE lampor och odimmbara lågvoltsspottar på mina noll-kopplade fibarodimmrar, och har inte märkt av något "tapp". Men jag har kanske bara inte tänkt på det?
 
@maxxar
Har ingen koll på HC2. Men när jag bytte från vera2->vera3 så körde jag bara tillbaka online-backupen. Har HC2 något liknande?
Annars måste du ju ju fabriksreset:a alla noder, eftersom dom redan är parade mot din gamla controller. Men det har du kanske gjort?
 
vespaman skrev:
@maxxar
Har ingen koll på HC2. Men när jag bytte från vera2->vera3 så körde jag bara tillbaka online-backupen. Har HC2 något liknande?
Annars måste du ju ju fabriksreset:a alla noder, eftersom dom redan är parade mot din gamla controller. Men det har du kanske gjort?
Det finns tyvärr ingen online backup utan den ligger på ett separat minne på en USB port
Nej, fabriksreset är inte gjord. Så det är det som måste göras.
Om jag fattat det rätt så måste man bryta strömmen till switchen och sedan hålla ner den lilla knappen i 3 sek?
 
Redigerat:
maxxar skrev:
Det finns tyvärr ingen online backup utan den ligger på ett separat minne på en USB port
Nej, fabriksreset är inte gjord. Så det är det som måste göras.
Om jag fattat det rätt så måste man bryta strömmen till switchen och sedan hålla ner den lilla knappen i 3 sek?
Svarar på mitt eget inlägg.
Det var betydligt enklare att ta bort gamla associeringen. Var bara att ställa, HC2 i ta bort enhet läget och sedan flippa en gång med S1 brytaren. Tolkade inte manualen så...
Men nu är det löst :)
 
Gött. Manualerna har lite mer att önska...
 
Får börja med att tacka för en trevlig och mycket informativ tråd som jag följt med intresse en längre tid. Har nu själv införskaffat mig lite z-waveprylar som jag börjat komma igång med lite smått. Än så länge har jag bara en Everspring pluginenhet igång som styr en lampa i hallen från en Vera Lite men jag har lite inbyggnadsprylar från fibaro som ska installeras inom kort också som bland annat ska styra vår utebelysning. Och i framtiden.. Vem vet hur det ska sluta.... :D

Nu till min fråga: Jag har tänkt installera fibaropuckarna bakom befintliga strömställare men jag tycker det känns väldigt trångt! Bakom en enpolig brytare kan man med nöd och näppe få in pucken, känns det som. Det är ju ändå lite kablar som ska få plats också. Funderar på om mina strömställare är onormalt djupa (eller dosorna onormalt grunda)? De bygger 25mm bakåt och apparatdosan är väl ca 45 mm djup och pucken mäter jag till 16-17mm djup. Det blir inte många millimeter över till kablar. Hur trångt upplever ni andra att det blir i apparatdosorna?

Nu är det så att de brytare jag har inte verkar gå att komplettera med fjädrar (Merten M-Arc http://www.elbutik.se/product.html?product_id=146308&category_id=27). Hade först tänkt ersätta insatserna med vippströmställare (http://www.elbutik.se/product.html/dubbel-vipptryckknappsinsats?category_id=124) istället men nu när jag upptäckte hur mycket en vanliga strömställare bygger inåt så kanske inte det är någon lyckad lösning ändå.
 
  • Gilla
MrSmith
  • Laddar…
Det var trångt ibland här också. I ett par fall flyttade jag pucken till kopplingsdosan som låg i närheten istället (dom är normalt lite större). I vissa dosor fick jag rensa lite för att få plats ordentligt.
 
Vad är den där prylen till för som ska fästas på en din-skena?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.