Helt klart en bra idé hek.

Jolly MD klarar både fram- och bakkants dimmer. Men brummar gör den.
Funderar på att testa Fibaros Bypass.
/J
 
Sitter idag med veralite + logger 2020 + väderstation som jag nog skrivit innan. Vet dock inte hur jag ska göra för att få ihop dessa på ett bra sätt då jag inte kan programmera.... en fundering är om man skulle bryta ut tempsensorerna ur logger 2020 och bara köra energi (+utetemp) i den vilket den är kanon för och sedan göra ett 1-wirenät med tempsensorer och ansluta till veraliten. Är det någon som har 1-wire anslutet till z-wave och funkar det bra? hittat en plugin som är gjord mot en ow-server det kanske är någonting att satsa på? skulle dock gärna tänka mig en usb-1wire som jag pluggar direkt i veran men då kommer ju detta in med pluginer igen.....
 
.
Okej, fråga till alla smarta byggare här:

Om jag bygger nytt hus och vill säkra mitt elsystem att vara "programmerbart" för framtiden, vad bör jag tänka på i själva kabeldragningen och elcentral och liknande? Har hört ordet tändtråd här exempelvis. Vad är det? Att man kan tända på distans?

Förstår att de flesta här håller på att eftermonterar dessa grejer i sina hus, och det verkar bli mycket prylar. Och mycket fackspråk. ;)
Men om jag vill att min nybygge aka kunna göra ett par grejer är dessa eftermonterade grejer ända vägen för liknande scenarion:


A) Away-mode: när jag åker hemmifrån släcks de mesta av strömmen av i jack och lampor. Jag kan nada om el, men i mitt huvud typ att man hade all sådan el på ett proppskåp som man drar huvudproppen på, fast lite mindre brutalt.

B) Magisk dimming: skulle vilja att när jag går in i köket så dimmar det fint upp och dimmar ner (inte släcker förens det är natt/ ingen aktivitet på länge) när jag lämnar.

Fattar att en del grejer kan lösas med rörelsesensor och lite tänk, men grundftågan jag har: går det inte att HS koll på alla jack och brutare från en sambandcentral, med lite mer kabel? Jag vet ju exempelvis hur man programmerar en segment-display med massa "lampor" och där kan man styra varje segment utan att man för den skull har en tråd till varje hela vägen.

Alltså lite mer kabel och nått extra proppskåp. Och sen styra från proppskåpet?
 
Visst kan du "dra mer kablar". Det är ju i princip KNX du beskriver. Då sätter man aktuatorer i centralen och/eller undercentraler i huset där strömmen slås på/av.

Fördelen är då att du slipper radiokommunikation.
 
Jag kör 1-wire med z-wave io-moduler från Fibaro. Funkar bra så länge man orkar med 1C upplösning. Annars tror jag att OW är enklast, speciellt om du har många tempgivare. Med den får du även decimal-upplösning.
Har din väderstation trådlösa pryttlar vill du kanske kolla in RFXComm.

För att göra det ytterligare komplicerat, kan du även kika på en Green Eye Monitor. Dessa klarar energiloggningen och 8 1-wire tempgivare. :)
 
Jag har börjat installera lite z-wavepryttlar och en Vera Lite. Det mesta går ju ganksa bra även om jag håller med om att gränssnittet inte är ett under av användarvänlighet. Jag associerade just en 2x1,5 brytare från fibaro i badrummet. Genast dök en herrans massa enheter upp i Veran. 2 av dem har jag döpt och de fungerar som förväntat. övriga vill jag ta bort. De anges som _Appliance Module och jag testar att klicka på papperskorgen. De vägrar dock försvinna. Vad gör jag för fel?
 
Har hänt likannde grejer för mig när jag lagt upp en ny enhet.
Kontrollera vilken enhet som dessa spökenheter tillhör genom att gå in under "Advanced"->"Controlled via".

Ta sedan bort och lägg till denna enhet igen.

(om någon vet ett enklare sätt säg gärna till)
 
Hej, Har lurkat runt denna tråden i månader och börjar närma mig beslut. Har dock 10 Eljo vriddimmrar som jag gärna har kvar. Har inte fattat om jag kan behålla dem om jag kör Fibaros dimmerpuck....Måste jag byta ut till en fjädrande brytare?

undrar Per
 
Visst borde det (i teorin) gå att koppa din gamla dimmer till en fibaro on/off puck. Men du kan ju inte styra dimmerläget då... bara på/av. Det går garanterat inte heller få in pucken bakom din dimmer eftersom den är för stor så den måste placeras i en kopplingsdosa i närheten..

Jag hade nog plockat bort dom och satt en kronbrytare där istället (om du vill nytta din extra ingång på pucken).
 
dadid skrev:
Jag har börjat installera lite z-wavepryttlar och en Vera Lite. Det mesta går ju ganksa bra även om jag håller med om att gränssnittet inte är ett under av användarvänlighet. Jag associerade just en 2x1,5 brytare från fibaro i badrummet. Genast dök en herrans massa enheter upp i Veran. 2 av dem har jag döpt och de fungerar som förväntat. övriga vill jag ta bort. De anges som _Appliance Module och jag testar att klicka på papperskorgen. De vägrar dock försvinna. Vad gör jag för fel?
En är förmodligen morsan till dina reläer; så snart man har mer än en funktion i z-wave blir det en morsa. Denne kan man inte ta bort. Kolla på id, så ser du vilka som hör ihop och vilka som är barnen. Barnen heter något istil med e1 och man kan även se 'ID Parent' som är morsan. Tipset är att du döper morsan så snart du addat, eftersom det snart blir rörigt när man har flera.
Gränssnittet är lite baklänges, håller med. Speciellt scener/triggers osv. Tycker förra versionen var enklare.
Det är även lite onödigt rörigt med ID och Device#, och man tappar lätt bort sig...
 
hek skrev:
Visst borde det (i teorin) gå att koppa din gamla dimmer till en fibaro on/off puck. Men du kan ju inte styra dimmerläget då... bara på/av. Det går garanterat inte heller få in pucken bakom din dimmer eftersom den är för stor så den måste placeras i en kopplingsdosa i närheten..

Jag hade nog plockat bort dom och satt en kronbrytare där istället (om du vill nytta din extra ingång på pucken).
Tack för info. Jag är inte riktigt beredd att byta alla dimmrar ännu. Börjar med instickskontakter istället.
 
Hallå!

Skrev lite ful Luup-kod för att se till att bilen är varm när man ska åka - beroende på utetemperatur så slås modulen på olika tid.
Har redan släppt det här för ett nytt projekt, men det kan säkert nyttjas av någon annan.
Kräver "Wunderground Weather Plugin" - sen har jag en iOS-enhet och använder "Push Notification"-pluginnet för att via Prowl skicka push-notiser till telefonen. Så har man en Prowl API-nyckel kan man avkommentera en rad och lägga in den där.
Hur som helst - lägg in koden i en Schedule (schedulen ska inte slå av / på någon enhet) och se till att den körs typ var femte / var tionde minut.

Nu blev det ju inte så snyggt när jag lade in koden nedan - men kopierar ni och klistrar in i typ Notepad blir det nog bättre ;)

--
-- Starta motorvärmare beräknat efter avresetid och utetemp
-- Lars Fredriksson <lars@digestive.jpl.se>
--


-- Id för Weather-pluginets temperaturdel
local TEMP_ID = 62
-- Id för switch som styr motorvärmare
local SWITCH_ID = 12


-- Eventuell Prowl API-key (lämna bortkommenterad annars)
-- local PROWLAPI = "123456789012345678901234567890"




-- Maximal utetemp för att motorvärmare ska användas
local MAXTEMP = 5


-- Grundtid som motorvärmare alltid ska gå
-- Vid plusgrader minskas tiden, vid minusgrader ökas den,
-- exakt 0 grader går motorvärmare nedanstående tid
local GRUNDTID = 90


-- Avresetid, timmar 00-23
local AVRESETID_HH = 06
-- Avresetid, minuter 00-59
local AVRESETID_MM = 15


local AVRESETID = (AVRESETID_HH * 60) + AVRESETID_MM


-- Avstängning, under hur lång tid ska vi försöka stänga av, måste vara mer än så ofta som
-- schedulen går
local AVTID_SCOPE = 20


local AVTID_START = (AVRESETID_HH * 60) + AVRESTID_MM
local AVTID_STOP = (AVRESETID_HH * 60) + AVRESETID_MM + AVTID_SCOPE


--


varResult = "false"


local t = os.date('*t')
local NUTID = (t.hour * 60) + t.min


-- Utetemperatur
local varTemp = luup.variable_get("urn:upnp-org:serviceId:TemperatureSensor1","CurrentTemperature",TEMP_ID)


-- Kolla om motorvärmare är på
local varSwitch = luup.variable_get("urn:upnp-org:serviceId:SwitchPower1", "Status", SWITCH_ID)


-- kolla om det är inom avstängninsintervall
if (NUTID > AVTID_START and NUTID < AVTID_STOP) then
if (varSwitch == "1") then
-- Stäng av!
luup.call_action("urn:upnp-org:serviceId:SwitchPower1", "SetTarget", {newTargetValue = "0"}, SWITCH_ID)
-- Prowla att den är avstängd
if (PROWLAPI) then
luup.inet.wget("http://www.prowlapp.com/publicapi/add?apikey=" .. PROWLAPI .. "&application=Vera&event=Motorvärmare&description=Motorvärmaruttag+avstängt&priority=-1")
end
end
else
-- Inte inom avstänginsintervall
if (varSwitch == "1") then
-- Gör inget, motorvärmare är aktiv
else
-- Kolla om det är kallt nog
if (tonumber(varTemp) <= MAXTEMP) then
-- Beräkna starttid
local varStarttid = (AVRESETID - GRUNDTID) - (tonumber(varTemp) * (-4))
-- Har starttiden passerats och motorvärmaren är avstängd?
if (varStarttid < NUTID and NUTID < AVTID_START) then
-- Slå på motorvärmare
luup.call_action("urn:upnp-org:serviceId:SwitchPower1", "SetTarget", {newTargetValue = "1"}, SWITCH_ID)


-- Beräkna minuter motorvärmare kommer gå till
varMvtid = GRUNDTID - (tonumber(varTemp) * 4)


-- Prowla ut att motorvärmare är på och temperatur
if (PROWLAPI) then
luup.inet.wget("http://www.prowlapp.com/publicapi/add?apikey=" .. PROWLAPI .. "&application=Vera&event=Motorvärmare+på&description=Utetemp+" .. varTemp .. "+grader,+beräknad+gångtid+" .. varMvtid .. "+minuter&priority=-1")
end


varResult = "true"
end
end
end
end


return varResult
 
Skönt att fulkoda ibland. :)
 
Fick idag dit min första 1-wire tempgivare via ow-server, funkar klockrent direkt i veran :). Kommer köra vidare med min logger 2020 för energiloggningen då den funkar perfekt för det ändamålet, kommer inte heller blanda in väderstationen på veran utan fixa dit lösa tempsensorer (18b20) där jag vill mäta temperaturen.
 
Är det någon som vet om Mertens knappar funkar i Fibaro och framförallt om någon lyckats integrera batteriknapparna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.