@jerk
Tunt med information när jag googlar. Verkar inte överhuvudtaget vara publicerat någon lista med kompatibla enheter med HC2.

@Jo_w
Vad använder du för ow-server? Fungerar decimalgrader?
 
Lekt lite med loggning av temperatur/strömförbrukning med dataMine den senaste veckan. Tyvärr måste jag säga att Veran har betett sig lite ostabilt börjat startar om 1-2 ggr per dag.

Har avinstallerat dataMine för att se om det beror på den eller om det är någon annan plugin som gör något dumt. Lade samtidigt till en USB-hub och loggning till ett annat USB-minne. Kan ju bero på det också.

Måste också hissa mitt nya Synology-NAS som jag precis fått igång. Helt otroligt vad funktioner dom lyckas trycka in i en liten vit plastburk. Assnyggt GUI till skillnad mot Veran. Den drar 12W och man kan starta upp VPN, webserver med PHP och mysql, mediaserver,Asterisk, PLEX server, bittorrent nedladdning etc.. tveksamt om den lilla klena processorn klarar av allt samtidigt men det är fantastiskt paketerat och enkel att använda.
 
OW Server v2-Enet heter den, funkar fint med 1 decimal också. Kör bara 1 sensor ännu väntar på ett gäng till ifrån Kina ;-) men inga problem så här långt.
 
Ikväll har jag monterat en dimmer ovan en taklampa i matrummet.Inkoppling enligt bifogad skiss.
Styrd via datorn fungerar allt som det skall men när jag försöker styra via den monostabila brytaren blir det galet. När jag släcker dimmar den genast upp ljudstyrkan efter att den slocknat.
Parameter 14 är satt till 0
Parameter 12 är satt till 99


Vad har jag gjort för fel?


Mvh


David
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har inte satt fjädern på fel sida av brytaren?
 
  • Gilla
dadid
  • Laddar…
Precis som hek skriver. Misstänker också fel sida på fjäder. På Eljo (om du har dessa) ser du en liten pil på brytaren som indikerar "riktning". Annars är det bara att mäta sig fram.
/J
 
  • Gilla
dadid
  • Laddar…
Fniss...
DET kommer jag ALDRIG att avslöja...
 
Vad är skillnaden mot att koppla enligt instruktion?
3-way.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I mitt fall är skillnaden att jag inte dragit två tåtar från brytaren ända till lampan. Fasen ersätter således Sx.
 
Tror inte det är någon skillnad. Har du dimmern bakom brytaren är ju det senare schemat enklare att koppla in (du slipper en ubåt).
Vid en av våra "trappkopplingar" tyckte jag att det andra du visade funkade bättre.
 
Jag har förresten ett annat problem.
En annan av mina Fibarodimmrar får jag inte liv i. Den reagerar inte då jag trycker på B. Den är för övrigt inkopplad som den jag just visade. Lampan lyser, men det går inte att manövrerar den varken med B eller brytaren på väggen.
Denna dimmer blev felaktigt inkopplad varvid 10A-säkringen slog av. Är det rimligt att tänka sig att den skadats permanent? Har någon brutit sig in under höljet och kikat hur där ser ut?

Även sedan ovanstående är konstaterat har jag lyckats gifta ihop dimmern med Veran mha knappen B. Jag kan därmed manövrera den från datorn. Den enda haken är alltså att själva brytar-/ dimfunktionen falerar.
 
Redigerat:
Har du nolla framdraget/inkopplat? Hade problem med en dimmer innan jag kopplat in nollan. Har du provat med annan last?
Skumt. Nä jag har inte öppnat någon enhet. Hur kopplades den in fel?
 
Japp nollan var med. Precis som i min skiss.
När det blev fel minns jag inte riktigt hur det såg ut, men N och O var sammankopplade med lampan och eventuellt kan lampans andra ände ha gått direkt till Fasen. Jag minns inte riktigt.
Nu har jag demonterat dimmern så att familjen kan tända och släcka när jag är bortrest ett par dagar.

Jag har testat med två olika laster. En halogenlampa respektive tre parallellkopplade halogentransformatorer. Vidare har jag mätt så att knapptryckningen på väggbrytaren når fram.
Ohmmätning av dimmern ger:
LN 877
LO 0
LSx 0
LS1 1
LS2 1
OSx 0


Frustrerande..
 
Redigerat:
Ok....

Har du provat med en annan dimmer? Funkar det få vi man nog konstatera att den pajat på något sätt.
 
Ja och det ser inte bättre ut..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.