5 245 läst · 52 svar
5k läst
52 svar
VP larmar, pressostat hög
Skruvade loss slangen mellan värmeväxlaren och elpatronen nu när jag ändå höll på. Den såg nu också väldigt igensatt ut. Hoppas att det är den som är problemet. Skiten på bilden kommer från slangen (minus löv och kvistsr/gräs som låg på backen sedan tidigare 😂).
Ska förbi servicestället imorgon och plocka upp en ny och testa.
Denna såg helt ok ut sist jag kollade och spolade igenom systemet, alternativt att jag inte var tillräckligt noga då och missade att den var dålig.
Kan ju vara skrufs som hamnat helt snett och fel nu och blockat helt.
Spolade även igenom värmeväxlaren, den kändes fräsch invändigt iaf.
Ska förbi servicestället imorgon och plocka upp en ny och testa.
Denna såg helt ok ut sist jag kollade och spolade igenom systemet, alternativt att jag inte var tillräckligt noga då och missade att den var dålig.
Kan ju vara skrufs som hamnat helt snett och fel nu och blockat helt.
Spolade även igenom värmeväxlaren, den kändes fräsch invändigt iaf.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilder på pumpen.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Har bytt slangarna nu, skruvat ihop allt igen och fyllt på med vatten. Nu har det börjat läcka ur ena ventilen som sitter på pumpen ...
Har inte gjort något mer än att stänga och öppna den en gång när jag tömde systemet.
Finns det någon quick fix, eller är det bara att riva ner allt igen och köpa en ny ventil?
Det läcker alltså i den lilla skruven man använder för att öppna/stänga.
Har inte gjort något mer än att stänga och öppna den en gång när jag tömde systemet.
Finns det någon quick fix, eller är det bara att riva ner allt igen och köpa en ny ventil?

Logga in
Skapa konto
Det läcker alltså i den lilla skruven man använder för att öppna/stänga.
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 124 inlägg
Jag köpte en ny ventil, mina kärvade rejält när jag bytte cirkulationspump och rengjorde slangen.
Ok, körde igång värmepumpen iaf, lika bra att testa om allt annat är tätt och ifall värmedeltat är bättre.
Summa summarum så är deltat efter 10 min körning ca 7° kontra 20+ som det var innan byte av slangar, jag bytte bägge.
Ventilen slutade läcka när tempen på vattnet ökade, ska kolla imorgon om det har blivit blött igen eller om det fortfarande är torrt. Låter frugan slippa duscha kallt ikväll igen 😉
Gjorde ett eget litet hack och la till ett t-rör samt en kulventil i botten på systemet. Nästa gång jag ska tömma systemet så kan jag koppla på en trädgårdsslang och släppa ut vattnet på lägsta punkten utan att behöva skruva isär något och skapa översvämning är tanken. Vad tror ni , bra eller anus?
Summa summarum så är deltat efter 10 min körning ca 7° kontra 20+ som det var innan byte av slangar, jag bytte bägge.
Ventilen slutade läcka när tempen på vattnet ökade, ska kolla imorgon om det har blivit blött igen eller om det fortfarande är torrt. Låter frugan slippa duscha kallt ikväll igen 😉
Gjorde ett eget litet hack och la till ett t-rör samt en kulventil i botten på systemet. Nästa gång jag ska tömma systemet så kan jag koppla på en trädgårdsslang och släppa ut vattnet på lägsta punkten utan att behöva skruva isär något och skapa översvämning är tanken. Vad tror ni , bra eller anus?

Logga in
Skapa konto
Bra jobbat. Det med att ögat på ventilen läcker är mer ett faktum än inte. Det går att fixa det temperärt. En gummiduk ca 2 - 3 mm tjock, klipps som en bricka 2 st, dessa sätts över ögat, sen lindas 2 varv med duk runt och därefter en stor slangklamma och dra till. Bir tätt till nästa jobb på VP.
Tack, bra tips, får bli en sån lösning ifall det fortsätter att läcka.J jonaserik skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Larmar "Pressostat hög", hur åtgärda? IVT Greenline Compact 5
Värmepumpar -
VP TERRAWATT 3 3/4 - HÖGTRYCKSLARMAR
Värmepumpar -
Frånluftsvärmepump - NIBE Fighter VPF 2000 - högtryckspressostaten löser ut
Arkiverade bloggar -
CTC jordvärme larmar pressostat låg.
Värmepumpar -
Larmar "Pressostat hög" på Thermia 600 Bergvärmepump.
Värmepumpar