5 341 läst · 52 svar
5k läst
52 svar
VP larmar, pressostat hög
Dessa bilder är tagna ganska tätt inpå att den stannade och larmade efter att den kört för att värma varmvatten. Tror inte att det var med tillskott den gången.13th Marine skrev:
Ah, jag som var otydlig, menade alla temperaturer i värmepumpen.
Främst värmebärare in ut samt kompressor och varmvatten.
När är de temperaturer du visar tagna? Medans värmepumpen kör?
Värmebärare ut sitter nämligen efter elpatronen med, så om den är igång så kommer du se ett betydligt högre delta än om bara kompressorn kör.
Ett normalt värmebärardelta ska i min värmepump vara ca 7 grader, antar att din ska ha nått liknande.
Någon minut max, har inte klockat den, men man behöver inte stå och vänta speciellt länge.T tobbetk skrev:
Som en pasus kan du lossa den blanka skruven i ändan på pumpen, sätta in en mejsel och känna om den snurrar, det kommer att skramla lite i handen, så håll inte fast mejseln. Snurrar den inte efter att du stängt av VP och satt på igen, går det att med mejseln få fart på den, är det så, så är det kondensatorn som sitter innanför locket på pumpen som inte är frisk, kostar ca 50 - 100 kr och lätta att byta.
Ok, så snurrar den inte när den får 230V men hoppar igång med lite manuell hjälp så kan man eventuellt byta en billigare del. Vart får man i så fall tag på denna del? 🙄J jonaserik skrev:Som en pasus kan du lossa den blanka skruven i ändan på pumpen, sätta in en mejsel och känna om den snurrar, det kommer att skramla lite i handen, så håll inte fast mejseln. Snurrar den inte efter att du stängt av VP och satt på igen, går det att med mejseln få fart på den, är det så, så är det kondensatorn som sitter innanför locket på pumpen som inte är frisk, kostar ca 50 - 100 kr och lätta att byta.
Testade precis, det är ett jämnt flöde med vatten som kommer ut och stoppar jag in skruvmejseln lite lätt känner jag att den börjar vibrera i handen när jag nuddar den blanka metallen inne i pumpen, så är tämligen säker på att den snurrar.J jonaserik skrev:Som en pasus kan du lossa den blanka skruven i ändan på pumpen, sätta in en mejsel och känna om den snurrar, det kommer att skramla lite i handen, så håll inte fast mejseln. Snurrar den inte efter att du stängt av VP och satt på igen, går det att med mejseln få fart på den, är det så, så är det kondensatorn som sitter innanför locket på pumpen som inte är frisk, kostar ca 50 - 100 kr och lätta att byta.
Klockade till 5 min, börjar på ca 42 grader värmebärare in och ut, efter ca 5 min så är det 43 grader in och 76 grader ut. Eltilkskott hoppar in vid ett delta på ca 18 grader. Så kör ca 2½ min utan tillskott och ca 2½ med tillskott.T tobbetk skrev:
Nu när man tömt hela systemet mer än en gång så börjar man undra varför det inte finns en t-korsning med kran i botten på värmeväxlaren så att man kan koppla på en slang och tömma utan att skapa totalt kaos med vatten i botten på värmepumpen ...
Tömde precis systemet, stängde ventilen under cirkulationspumpen och tömde värmeväxlare och tillskott samt slangar. Bara helt klart och fint vatten, ca en skurhink full. Sedan öppnade jag ventilen till cirkulationspumpen, då kom det ut massa flisor tillsammans med det lilla vatten pumpen hade i sig...J jonaserik skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Video Player is loading.
Current Time 0:00
/
Duration 0:00
Loaded: 0%
0:00
This is a modal window.
Beginning of dialog window. Escape will cancel and close the window.
End of dialog window.
Tycker inte att den ser speciellt sliten ut, vilket förvånar mig en hel del då den var full av skit sett till vattnet som kom ut. Speciellt när filtret för värmepumpen sitter precis innan pumpen. Så då kan skiten bara komma in bakvägen från den slangen som har vittrat sönder. Annars kan jag inte förklara varför det skulle komma ut massa flisor etc...
Vad tycker ni, det enda som skulle kunna vara något enligt mig är det lilla glappet man ser i klippet, men det kanske ska vara så?
Kan den se fräsch ut men ändå ha tappat effekt/flöde pga motor som är sliten?