22 615 läst · 133 svar
23k läst
133 svar
Visa era 3D printing projekt!
Någon som har tips på silikagel? Har sett diverse youtubeklipp där de har kulor som ändrar färg när de är mättade men hittar inget lämpligt i svenska butiker. Finns rätt så många som säljer de klassiska små påsarna men jag söker lösa kulor.
Andra tips för fuktfri förvaring godtages givetvis tacksamt!
Trädgårdsfixare
· Skövde
· 252 inlägg
Finns 500g-burkar med blå eller orange silica gel på AliExpress för runt 100-lappen. Går också bra att torka i ugn eller micro förstås och återanvända.N Nykterhetskontroll skrev:Någon som har tips på silikagel? Har sett diverse youtubeklipp där de har kulor som ändrar färg när de är mättade men hittar inget lämpligt i svenska butiker. Finns rätt så många som säljer de klassiska små påsarna men jag söker lösa kulor.
Biltemas 'Fuktslukare' använder små kulor som säkert består av silikagel.N Nykterhetskontroll skrev:Någon som har tips på silikagel? Har sett diverse youtubeklipp där de har kulor som ändrar färg när de är mättade men hittar inget lämpligt i svenska butiker. Finns rätt så många som säljer de klassiska små påsarna men jag söker lösa kulor.
Finns refill med 3*450g för 70:-
Kallvatten som cirkulerar i en metallslinga av samma modell som finns på baksidan av varenda hemmakylskåp. Sätt denna i en instängd gastät låda så lär den kondensera ut ev fuktighet. Dränering i botten krävs förstås också.N Nykterhetskontroll skrev:
Nä, verksamma ämnet i dessa är kalciumklorid. Om jag inte minns helt fel så klarar inte de av att sänka luftfuktigheten så lågt som man kan med silica gel.P Peter787 skrev:
Jag har tyvärr inget bra tips på var man får tag i silica gel i sverige, eller europa för den delen. Satt i samma sits för många år esdan när jag började min 3d-skrivar resa. Över tiden löste det sig när jag samlade på mig paket från filamentrullar, skor, kläder, elektronik, etc. Som skrivits tidigare kan man driva ur fukten genom att baka i ugnen.
Om du har konto på ahlsell eller elektroskandia så kolla efter ambragel.N Nykterhetskontroll skrev:Någon som har tips på silikagel? Har sett diverse youtubeklipp där de har kulor som ändrar färg när de är mättade men hittar inget lämpligt i svenska butiker. Finns rätt så många som säljer de klassiska små påsarna men jag söker lösa kulor.
Det var en kreativ lösning!spikplanka skrev:
Nä. Tyvärr inte. Lutar åt en beställning på amazon, föredrar att inte handla där... Men utbudet är ju onekligen oslagbart.N Nicke-85 skrev:
[Amazon kiselgel
Ett tips att lagra filamentet är i IKEA lådor med dessa hållare. https://www.thingiverse.com/thing:4520782
Kör med stora påsar Silikagel (den modellen har utgått som jag har) och håller luftfuktigheten på 10% fortfarande efter många år utan att torkat Silikagelen.
Lådan är Artikelnummer 801.029.76 och röret är vanligt avloppsrör
Kör med stora påsar Silikagel (den modellen har utgått som jag har) och håller luftfuktigheten på 10% fortfarande efter många år utan att torkat Silikagelen.
Lådan är Artikelnummer 801.029.76 och röret är vanligt avloppsrör
Jag tror att salt om de är torrt funkar bra.spikplanka skrev:
Men om de är mättat så blir det fukt upptagande lite för sent.
Dock osäker på hur de ligger till.
Sen ska man komma ihåg att saltvatten och dator/3d skrivare är dålig kombo
Tror fuktslukaren bygger på den principen
Produkter som diskuteras i tråden