24 434 läst · 142 svar
24k läst
142 svar
Visa era 3D printing projekt!
Tar ingen tid att lära sig bygga med sketcher och extrudering. Typ 2-5h med en Youtube tutorial och ett acceptabelt CAD-program för grunderna där man i princip löser det mesta med work arounds om det behövs.nino skrev:
Håller med. Räkna också med att den första utskriften sällan blir perfekt, men med lite justeringar brukar andra eller tredje utskriften gå att använda.F fsn skrev:
Det är det man har PLA till, billig oanvändbar skit med enda goda egenskapen att det är lätt att skriva ut och ser bra ut. Man utvecklar i PLA och när designen är klar skriver man i det material man behöver, ABS, ASA, PA tex med eller utan CG/GF. Finns såklart småjunk som funkar i PLA med.D Dublin skrev:
Jaså? Jag tycker att ju mer man läser på och skriver ut desto mer förstår man vilket fantastiskt material PLA är om man inte behöver temperaturbeständighet eller UV-beständighet. det är starkt, lätt, billigt och otroligt lätt att arbeta med och heller inte giftigt som ASA / ABS.F fsn skrev:
Det har sina nackdelar. Värme, UV, kemresistans, sämre än annan plast på växlande laster eller kontinuelig last. Det är inte direkt starkt. Men skriver man ut roliga svampar och fantasyfigurer så ör det bra.N Nykterhetskontroll skrev:
Jag tycker att PLA duger till väldigt mycket för inomhusbruk, men visst vill man ha koll på hållfastheten, särskilt över tid finns det andra material som är bättre. Sen tycker jag det är knepigare att använda andra "bättre" plaster men det beror säkert på min enkla 3d-skrivare.
Men sämst tycker jag TPA är, det var ju kul att prova att skriva ut flexibla prylar men efter ett år var de hårda och spröda och helt oanvändbara...
Men sämst tycker jag TPA är, det var ju kul att prova att skriva ut flexibla prylar men efter ett år var de hårda och spröda och helt oanvändbara...
Tror det beror mycket på vilken TPU man köper, man skall inte snåla med den och skall den användas utomhus så skulle jag, med en förhållandevis kvalificerad killgissning absolut rekommendera svart TPU. Det är ju så att det stora användadet av 3d-printers handlar om att skriva ut fullständigt onödiga prydnadsgrejer (näst efter att skriva ut mer eller mindre nödvändiga tillbehör till skrivaren), och med det så är PLA bra. Sen är många skrivare enkla, utan kontrollerad temperatur, kanske utan värme i byggplattan, saknar huv… och har den huv så saknas kolfilter så man är ju lite begränsad. Mycket utveckling sker just på PLA så man får väl se. Jag printar i första hand prototyper och kör jag en ABS eller en PLA så är det inte uppenbart vilken som är vilken vid en snabb visuell koll på skaplgt små bitar om jag inte skriver en matt PLA.D Dublin skrev:Jag tycker att PLA duger till väldigt mycket för inomhusbruk, men visst vill man ha koll på hållfastheten, särskilt över tid finns det andra material som är bättre. Sen tycker jag det är knepigare att använda andra "bättre" plaster men det beror säkert på min enkla 3d-skrivare.
Produkter som diskuteras i tråden