ClasseClas
rampante rampante skrev:
Vad säger panelen om den här som ropades hem på eBay för inte så länge sen!?
[bild]
Berätta mer, årtal, pris? Chateau9 du pape går alltid hem hos oss :D

• Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
J
ClasseClas ClasseClas skrev:
Undrar också över detta, ej tänkt på att det går att beställa vin på ebay. Gissar på att man själv får ta ansvar för skatt :thinking::whistle:

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Gårdagens shopping, samtliga oprövade hittills.
Två flaskor italiensk vin från Fontanafredda och en Piemonte-box på ett träbord, oprövade shoppingfynd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Vad är Chateau9?

ullberg
Châteauneuf-du-Pape

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
9=neuf=ny.
Ja, det har blivit dyrt med bokstäver.

Jag är faktiskt ingen Châteauneuf du Pape-älskare, för samma pengar köper jag hellre en Bordeaux. :)

Drack denna idag på lunchen. Riktigt trevlig, lagom stallig.

Flaska rödvin med etikett som visar en stiliserad tupp på en restaurangduk.
Skapa konto

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Mikael_L
Ikväll blev det stekt torskrygg med rostade rotfrukter och potatis, och champagnesås
Det finns många olika recept på såsen, och jag gör inte alltid på samma vis.
Ibland finhackad morot, inte bara lök, lök tar jag som regel vad som helst, orkar ofta inte köpa charlottenlök bara för att reda av en sås. För det mesta tillsätter jag en liten nypa cayennepeppar eller annan stark chili i slutet av såsen när jag gör fisksås av olika slag. OBS, lite, provsmaka är viktigt, det ska inte på något vis slå igenom med chilihetta, utan när man, som, vet vad som är i, börjar känna av smaken lite, är det rätt mängd. Det ska inte smaka chili, utan bara tillföra ett element till som de oinvigda inte vet vad det är.
Men annars följer jag väl på ett ungefär detta recept.

Men vinet till kvällen middag blev en Cava, Federico PaterninaBanda Azul Brut, 2018.
Den var bra för sina 79 kronor. Lyckades komma genom matens smaker ganska lagom mycket.
Lagom fyllighet, inga ondsinta bismaker som fördärvar.
Den här är ett bättre budgetbubbel än det jag skrev om tidigare i tråden.
https://www.byggahus.se/forum/threads/vintraden.420246/page-14#post-4347837

Jag tror jag tjackar några flaskor till att ha hemma. Blir nog bra vid alla möjliga tillfällen man vill ha lite bubbel som guldkant en annars vanlig dag.

Kanske aningen medel syra, passar nog inte där de allra krispigaste vita vinerna passar, typ skaldjur. Men då jag är skaldjursallergiker så vet jag nog inte vad jag snackar om här.
Men även de allra fetaste fiskrätterna kan nog behöva lite mer syra.
Men till denna torskrygg gick det bra. Och kvällens sås skulle väl inte heta champagnesås, utan cavasås :D

• Gilla
Andreas_jti
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ikväll blev det stekt torskrygg med rostade rotfrukter och potatis, och champagnesås
Det finns många olika recept på såsen, och jag gör inte alltid på samma vis.
Ibland finhackad morot, inte bara lök, lök tar jag som regel vad som helst, orkar ofta inte köpa charlottenlök bara för att reda av en sås. För det mesta tillsätter jag en liten nypa cayennepeppar eller annan stark chili i slutet av såsen när jag gör fisksås av olika slag. OBS, lite, provsmaka är viktigt, det ska inte på något vis slå igenom med chilihetta, utan när man, som, vet vad som är i, börjar känna av smaken lite, är det rätt mängd. Det ska inte smaka chili, utan bara tillföra ett element till som de oinvigda inte vet vad det är.
Men annars följer jag väl på ett ungefär detta recept.

Men vinet till kvällen middag blev en Cava, Federico PaterninaBanda Azul Brut, 2018.
Den var bra för sina 79 kronor. Lyckades komma genom matens smaker ganska lagom mycket.
Lagom fyllighet, inga ondsinta bismaker som fördärvar.
Den här är ett bättre budgetbubbel än det jag skrev om tidigare i tråden.
[länk]

Jag tror jag tjackar några flaskor till att ha hemma. Blir nog bra vid alla möjliga tillfällen man vill ha lite bubbel som guldkant en annars vanlig dag.

Kanske aningen medel syra, passar nog inte där de allra krispigaste vita vinerna passar, typ skaldjur. Men då jag är skaldjursallergiker så vet jag nog inte vad jag snackar om här.
Men även de allra fetaste fiskrätterna kan nog behöva lite mer syra.
Men till denna torskrygg gick det bra. Och kvällens sås skulle väl inte heta champagnesås, utan cavasås :D
pochera torsken så kan du ha mer fet sås(y)

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Flaska och glas med rödvin, etikett visar "Les Combettes Marselan 2018" från Languedoc.
Skapa konto

Idag gick vinresan till Languedoc och ett vin med 100% Marselan. Druvan är en korsning mellan Cabernet Sauvignon och Grenache. I det här vinet gav det mycket röda frukter kombinerat med kryddighet. Kan rekommendera vinet och även druvsorten som är lite av en favorit.

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Testade denna från TS idag. 400 kronor i sjön. Dekanterade två timmar, men ändå vass och tråkig. Varför har bolaget så lite drickfärdigt vin

Vinflaska Château Tronquoy-Lalande 2014 på ett köksbord, beskriven som vass och tråkig trots dekantering.
Skapa konto

• Arg
Jonobe
  • Laddar…
A
castillo se gredos..
med lakrits.. gott och blandat..
Är inte gravid...
Bara vid.. :rofl::rofl:;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.