Renoverare
· Stockholm
· 18 388 inlägg
Bra rioja från Decantalo.
Köpte då jag ändå beställde årets släpp av Aalto, ej smakat än men troligtvis stark köprekommendation.
Hittade även ett vin från -69 till acceptabelt pris som inhandlades till fruns födelsedag, återkommer med omdöme om några veckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köpte då jag ändå beställde årets släpp av Aalto, ej smakat än men troligtvis stark köprekommendation.
Logga in
Skapa konto
Hittade även ett vin från -69 till acceptabelt pris som inhandlades till fruns födelsedag, återkommer med omdöme om några veckor.
Renoverare
· Stockholm
· 18 388 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 388 inlägg
Beställde 6 flaskor av ovan, billigt!
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/les-piliers-de-maison-blanche-7092801/
4.0 på Vivino. Helt okej vardagsvin.
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/les-piliers-de-maison-blanche-7092801/
4.0 på Vivino. Helt okej vardagsvin.
Jag brukar tycka om Lirac, tycker området är underskattat och att vinerna påminner om granndistriktet Châteauneuf-du-Pape. Tycker det finns många prisvärda lirac mellan 100-200 sek.J Jonobe skrev:
Jag tror jag anat lite glöggtoner i lirac (om mitt minne inte bedrar mig) som jag inte är helsåld på men tycker det är rejält prisvärt. Mer lättillgängligt till ett bra pris än många andra fransoser.A Andreas_jti skrev:
Såg denna på decantalo och var tvungen att beställa...
Enorm doft men initial riktig besvikelse smakmässigt. Efter någon timme med luft och lite chark till tilltugg lyfte den rejält, då bra om än inte prisvärd. Väldigt mycket smak av läder, tobak och chark men riktigt utmanande syra och beska. Kul att prova så gammalt vin.
Enorm doft men initial riktig besvikelse smakmässigt. Efter någon timme med luft och lite chark till tilltugg lyfte den rejält, då bra om än inte prisvärd. Väldigt mycket smak av läder, tobak och chark men riktigt utmanande syra och beska. Kul att prova så gammalt vin.
Logga in
Skapa konto
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 369 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 369 inlägg
Nu är jag absolut ingen vinkännare även om jag tycker om vin; röda druvor som jag uppskattar har jag koll på (Syrah/Shiraz, Malbec, Zinfandel) men konstigt nog, kanske, eftersom jag över lag tycker bättre om vitt vin så har jag inte noterat några favoriter.
Men, vad jag nu är helt säker på efter att ha semestrat på Madeira är att vin från druvor som vuxit på vinstockar på vulkanisk/a bergarter är något speciellt!
Drack detta goda inhemska vin ett par gånger under veckan, och köpte med mig tre flaskor hem.
Finns att köpa här: https://www.vivino.com/SE/sv/colombo-madeira-ilha-da-madeira-branco/w/5585213
På Kap Verde (semester 2016) fanns fantastiskt goda vita viner av druvor som vuxit på vulkanen Fogos sluttningar. Fanns inget att köpa i butik, produktionen så liten att den enbart fanns på hotellen och restaurangerna.
Samma med vinerna på Azorerna (semester 2017) där jag lyckades boka några vandringar som avslutades med vinprovning, och på La Palma var jag på en astronomiföreläsning som avslutades med "vin och chark" där jag drack Vega Norte som också finns på Vivino
https://www.vivino.com/SE/sv/noroeste-de-la-palma-vega-norte-tinto/w/1238579?year=2016
Någon som har erfarenhet av Vivino?
Kanske med lite tur det går att finna nåt från Azorerna också.
Men, vad jag nu är helt säker på efter att ha semestrat på Madeira är att vin från druvor som vuxit på vinstockar på vulkanisk/a bergarter är något speciellt!
Drack detta goda inhemska vin ett par gånger under veckan, och köpte med mig tre flaskor hem.
Finns att köpa här: https://www.vivino.com/SE/sv/colombo-madeira-ilha-da-madeira-branco/w/5585213
Logga in
Skapa konto
På Kap Verde (semester 2016) fanns fantastiskt goda vita viner av druvor som vuxit på vulkanen Fogos sluttningar. Fanns inget att köpa i butik, produktionen så liten att den enbart fanns på hotellen och restaurangerna.
Samma med vinerna på Azorerna (semester 2017) där jag lyckades boka några vandringar som avslutades med vinprovning, och på La Palma var jag på en astronomiföreläsning som avslutades med "vin och chark" där jag drack Vega Norte som också finns på Vivino
https://www.vivino.com/SE/sv/noroeste-de-la-palma-vega-norte-tinto/w/1238579?year=2016
Jag är också såld på vulkanviner, men dricker framförallt rött. Etna-viner släpps regelbundet i systembolagets tillfälliga sortiment. Någon gång ibland dyker vin från Azorerna upp.Maria T skrev:Nu är jag absolut ingen vinkännare även om jag tycker om vin; röda druvor som jag uppskattar har jag koll på (Syrah/Shiraz, Malbec, Zinfandel) men konstigt nog, kanske, eftersom jag över lag tycker bättre om vitt vin så har jag inte noterat några favoriter.
Finns att köpa här: [länk]
[bild]
[länk]
Menar du att beställa från Vivino? Jag har gjort det en gång, fungerade mycket bra.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 369 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 369 inlägg
Precis, jag är nyfiken på om någon beställt från Vivino eftersom jag funderar på att göra det.J Jonobe skrev:
Har frågat på Systembolaget om viner från Azorerna och La Palma (går såklart bra med Tenerife och Gran Canaria också, jag är inte knusslig!) men har bara fått svar att jag får hålla utkik själv...och det glömmer jag oftast. Men Etna-viner kan absolut vara av intresse, tack för tipset.