A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns det några röda kvalitetsvin på BIB förutom några enstaka pinot noir? Jag lyckas inte hitta!
apothic red..
Den är riktigt fin.. passar det mesta..
(y)

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns det några röda kvalitetsvin på BIB förutom några enstaka pinot noir? Jag lyckas inte hitta!
Bag n box är som att gå tillbaka till bolaget på 70 och 80 talet då de köpte vin på kubik och hällde ihop och kallade det saker som Parador och Vino tinto

J
Bra rioja från Decantalo.
En flaska Rioja Torre de Oña Reserva 2014 med ett Coravin-system och ett halvfullt glas vin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köpte då jag ändå beställde årets släpp av Aalto, ej smakat än men troligtvis stark köprekommendation.
Hand håller en flaska Aalto Rioja från 2019.
Skapa konto

Hittade även ett vin från -69 till acceptabelt pris som inhandlades till fruns födelsedag, återkommer med omdöme om några veckor.

• Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
Drack denna idag på lunchen på Rolfs kök. Var förvånande trevlig med tanke på åldern. Liten hint av stallighet.

Flaska vin märkt "Les Piliers de Maison Blanche 2017" på ett bord med suddig bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
Andreas_jti och 1 till
  • Laddar…
J
Drack denna idag från tillfälligt sortiment nyligen, ca 160:- tror jag. Bra vin för pengarna. Jag är ingen CdR-kännare eller helfrälst men detta var trevligt fylligt (lirac kanske brukar vara det?).

• Flaska av "Plateau des Chenes" Lirac vin årgång 2019 bredvid en annan flaska.
    Skapa konto
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Drack denna idag från tillfälligt sortiment nyligen, ca 160:- tror jag. Bra vin för pengarna. Jag är ingen CdR-kännare eller helfrälst men detta var trevligt fylligt (lirac kanske brukar vara det?).
Jag brukar tycka om Lirac, tycker området är underskattat och att vinerna påminner om granndistriktet Châteauneuf-du-Pape. Tycker det finns många prisvärda lirac mellan 100-200 sek.

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
J
A Andreas_jti skrev:
Jag brukar tycka om Lirac, tycker området är underskattat och att vinerna påminner om granndistriktet Châteauneuf-du-Pape. Tycker det finns många prisvärda lirac mellan 100-200 sek.
Jag tror jag anat lite glöggtoner i lirac (om mitt minne inte bedrar mig) som jag inte är helsåld på men tycker det är rejält prisvärt. Mer lättillgängligt till ett bra pris än många andra fransoser.

J
Köpte det från grythyttan vintage selection i ett paket. Riktigt trevligt, bitig syra trots sin ålder.
Flaska och glas med gyllene vin, etikett visar "Domaine Sylvain Gaudron Vouvray 2002".
Skapa konto

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
J
Såg denna på decantalo och var tvungen att beställa...
Enorm doft men initial riktig besvikelse smakmässigt. Efter någon timme med luft och lite chark till tilltugg lyfte den rejält, då bra om än inte prisvärd. Väldigt mycket smak av läder, tobak och chark men riktigt utmanande syra och beska. Kul att prova så gammalt vin.
Flaska gamla Colares Reserva Tinto 1969 bredvid ett glas med rött vin på ett bord.
Skapa konto

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
J
Nu börjar jag få monopol på tråden...

En flaska rosévin från Ribera del Duero bredvid ett glas med vin och skål med körsbärstomater.
Skapa konto

Kul rosé från hypad vingård i Ribera del duero. Stiltypiska fattonerna finns där trots att det är rosé. Från systemets beställningssortiment.

• Gilla
AndersMalmgren och 2 till
  • Laddar…
Maria T
Nu är jag absolut ingen vinkännare även om jag tycker om vin; röda druvor som jag uppskattar har jag koll på (Syrah/Shiraz, Malbec, Zinfandel) men konstigt nog, kanske, eftersom jag över lag tycker bättre om vitt vin så har jag inte noterat några favoriter.
Men, vad jag nu är helt säker på efter att ha semestrat på Madeira är att vin från druvor som vuxit på vinstockar på vulkanisk/a bergarter är något speciellt!

Drack detta goda inhemska vin ett par gånger under veckan, och köpte med mig tre flaskor hem.
Finns att köpa här: https://www.vivino.com/SE/sv/colombo-madeira-ilha-da-madeira-branco/w/5585213
Ett glas vitt vin bredvid en flaska Colombo Madeira Branco 2018 på ett mönstrat bord.
Skapa konto

På Kap Verde (semester 2016) fanns fantastiskt goda vita viner av druvor som vuxit på vulkanen Fogos sluttningar. Fanns inget att köpa i butik, produktionen så liten att den enbart fanns på hotellen och restaurangerna.

Samma med vinerna på Azorerna (semester 2017) där jag lyckades boka några vandringar som avslutades med vinprovning, och på La Palma var jag på en astronomiföreläsning som avslutades med "vin och chark" där jag drack Vega Norte som också finns på Vivino
https://www.vivino.com/SE/sv/noroeste-de-la-palma-vega-norte-tinto/w/1238579?year=2016

Någon som har erfarenhet av Vivino?
Kanske med lite tur det går att finna nåt från Azorerna också.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
För min del blev det en Riesling. Fruktigt, mineraler och nästan lite bubblig känsla. Prisvärt vin. Person håller i en flaska Ruppertsberger Imperial Riesling vin med etikett som visar vinets ursprung, Pfalz.
Skapa konto

• Gilla
AndersMalmgren och 2 till
  • Laddar…
J
Maria T Maria T skrev:
Nu är jag absolut ingen vinkännare även om jag tycker om vin; röda druvor som jag uppskattar har jag koll på (Syrah/Shiraz, Malbec, Zinfandel) men konstigt nog, kanske, eftersom jag över lag tycker bättre om vitt vin så har jag inte noterat några favoriter.
Men, vad jag nu är helt säker på efter att ha semestrat på Madeira är att vin från druvor som vuxit på vinstockar på vulkanisk/a bergarter är något speciellt!

Drack detta goda inhemska vin ett par gånger under veckan, och köpte med mig tre flaskor hem.
Finns att köpa här: [länk]
[bild]

På Kap Verde (semester 2016) fanns fantastiskt goda vita viner av druvor som vuxit på vulkanen Fogos sluttningar. Fanns inget att köpa i butik, produktionen så liten att den enbart fanns på hotellen och restaurangerna.

Samma med vinerna på Azorerna (semester 2017) där jag lyckades boka några vandringar som avslutades med vinprovning, och på La Palma var jag på en astronomiföreläsning som avslutades med "vin och chark" där jag drack Vega Norte som också finns på Vivino
[länk]

Någon som har erfarenhet av Vivino?
Kanske med lite tur det går att finna nåt från Azorerna också.
Jag är också såld på vulkanviner, men dricker framförallt rött. Etna-viner släpps regelbundet i systembolagets tillfälliga sortiment. Någon gång ibland dyker vin från Azorerna upp.

Menar du att beställa från Vivino? Jag har gjort det en gång, fungerade mycket bra.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
J Jonobe skrev:
Jag är också såld på vulkanviner, men dricker framförallt rött. Etna-viner släpps regelbundet i systembolagets tillfälliga sortiment. Någon gång ibland dyker vin från Azorerna upp.

Menar du att beställa från Vivino? Jag har gjort det en gång, fungerade mycket bra.
Precis, jag är nyfiken på om någon beställt från Vivino eftersom jag funderar på att göra det.

Har frågat på Systembolaget om viner från Azorerna och La Palma (går såklart bra med Tenerife och Gran Canaria också, jag är inte knusslig!) men har bara fått svar att jag får hålla utkik själv...och det glömmer jag oftast. Men Etna-viner kan absolut vara av intresse, tack för tipset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.