Det är det som är nackdelen med systemet, vill man ha något lite mer specifikt eller ej massproducerat får man vänta tills det dyker upp i tillfälliga sortimentet och hoppas på att man får köpa, eller bevaka beställningssortimentet....Maria T skrev:Precis, jag är nyfiken på om någon beställt från Vivino eftersom jag funderar på att göra det.
Har frågat på Systembolaget om viner från Azorerna och La Palma (går såklart bra med Tenerife och Gran Canaria också, jag är inte knusslig!) men har bara fått svar att jag får hålla utkik själv...och det glömmer jag oftast. Men Etna-viner kan absolut vara av intresse, tack för tipset.
Renoverare
· Stockholm
· 18 388 inlägg
Riesling är mitt standardvin när det kommer till vitt. Slår sällan fel.A Andreas_jti skrev:
En riesling sekt slår också mycket tom champagne kan bli slaget. Synd bara att bolaget har det så sällan
Hade ett presentkort på cervera över så passade på att köpa nya glas under rean för att se om jag märker någon skillnad. Hade tänkt köpa Zalto men det var slut så blev ett par Riedel performance cabernet/merlot (mitten) och shiraz (höger). Gammalt noname-glas till vänster. Visst är det skillnad, men kanske ingen wow-upplevelse med detta vinet. Shiraz-glaset presterade bäst vilket kanske inte var så överraskande då glaset rekommenderades till 3 av 4 druvor i vinet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 481 inlägg
Det som finns i glasen skulle vi kalla för vinslattar. Men det verka vara chic med denna fyllningsgrad. Jag håller mer med medelhavs gubbar som dricker vin till maten ur mindre dricksglas.
Medlem
· Blekinge
· 10 481 inlägg
Bolaget säljer nu en Beaujolais Nouveau under det profana namnet Le Bistrotteur. Ni vet, det årliga spektaklet där årets olika nya viner ska bedömas.
Detta vin är riktigt bra till en tomatsallad med fårost, röd lök och bränd chorizo.
Detta vin är riktigt bra till en tomatsallad med fårost, röd lök och bränd chorizo.
Nu var det för att jämföra glasen, så den mängden räckte. Annars brukar jag inte snåla. Glaset i mitten är 84 cl dessutom så det är nog lite mer än det ser ut.T Thomas_Blekinge skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 388 inlägg
Man får inte hålla i för mycket heller. Då får det för lite syre
Medlem
· Blekinge
· 10 481 inlägg
Visst. Vad gör syre med vinet?
Det stämmer bra, oxidationen utvecklar och tar fram mer komplexa aromer i vinet. Sedan är det också dofter som kommer fram när vinet hälls upp och det ser trevligt ut att dricka vinet när det hälls upp i en karaff. En del av vindrickande tycker jag är just att det krävs lite kunskap och insats för att man ska få dem där riktigt häftiga upplevelsernaMikael_L skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 388 inlägg
Stämmer, sedan en kupa med stor öppning påverkar ju smakupplevelsen också.Mikael_L skrev:
Edit: skulle ändå säga det viktigaste är matchningen till maten
Igår på sosta åt jag en oxfilé med ankleverskum och en italienare som bäst kan beskrivas som en elegant Bordeaux i smaken. Ihop med den maten var det magiskt.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 481 inlägg
Kan någon berätta för mig vad det är i vinet som oxiderar i rumstemperatur och hur det funkar i vinet när ändå bara en liten yta har kontakt med luften?