Nu är jag lite på djupt vatten, men vad jag vet är det polymeriseringen av polyfenoler som man är ute efter och den viktigaste polyfenolen man brukar prata om är tanniner. Får du in syre under lagring blir vinet defekt av oxidationen.T Thomas_Blekinge skrev:
Fortsatt glas-test. Hypad vingård i Toro, Matsu. Riktigt bra vin som gjorde sig bäst i cab/merlot-glaset utan mat då syran dämpades betydligt och fatsmaken kom fram, men av motsatta skäl fungerade det bättre till maten i shiraz-glaset.
Näst på tur är Pinot noir och chardonnay-glas. Jag är helt klart frälst av druvspecifika glas. Rekommenderas om man är vinintresserad.
Näst på tur är Pinot noir och chardonnay-glas. Jag är helt klart frälst av druvspecifika glas. Rekommenderas om man är vinintresserad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Funkade helt OK till kvällens bouef Bourgogne.
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/cotes-du-rhone-reserve-288401/
Du menar att din näsa känner skillnad på olika glas..J Jonobe skrev:Fortsatt glas-test. Hypad vingård i Toro, Matsu. Riktigt bra vin som gjorde sig bäst i cab/merlot-glaset utan mat då syran dämpades betydligt och fatsmaken kom fram, men av motsatta skäl fungerade det bättre till maten i shiraz-glaset.
[bild]
Duktigt.
Jag var skeptisk till hur stor betydelsen är egentligen, men jag har helt klart övertygats. Luftar man i glaset blir skillnaden såklart ännu större. För vissa viner är skillnaden större än andra.raveper skrev:
Det är nog inte kontroversiellt att påstå att det har betydelse om ett vin dricks i vinglas eller vanligt dricksglas. Druvspecifika glas är ju bara att ta det vidare men skillnaden blir såklart mindre påtaglig.
Mitt luktsinne är inte på topp kan jag erkänna.
Själv dricker ja vin i alla möjliga sorters glas. Något ja kommit fram till under årens lopp är att det inte svider lika mycket om ett Ikea glas går sönder i disken som ett av fin glasen.
Dessa viner dracks under helgen.
Trevligt vin från toro, samt rioja som var åt det ovanligt lätta hållet. Båda med rätt pigg syra, trevlig ålderskaraktär. Båda från vivino för 20-25€. Tanken var ett vin... men det var så varmt i källaren så jag ställde dem båda på behörigt avstånd från brasan i väntan på beslut... trodde jag. Flaskorna blev lite för varma och korkarna började åka ur flaskorna. Så de fick nöddrickas båda två
Båda fungerade väldigt bra i cab-glaset men fick för höga syra i shiraz-glaset. Önska er druvspecifika glas i julklapp!!
Trevligt vin från toro, samt rioja som var åt det ovanligt lätta hållet. Båda med rätt pigg syra, trevlig ålderskaraktär. Båda från vivino för 20-25€. Tanken var ett vin... men det var så varmt i källaren så jag ställde dem båda på behörigt avstånd från brasan i väntan på beslut... trodde jag. Flaskorna blev lite för varma och korkarna började åka ur flaskorna. Så de fick nöddrickas båda två
Båda fungerade väldigt bra i cab-glaset men fick för höga syra i shiraz-glaset. Önska er druvspecifika glas i julklapp!!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Idag leverans av nyårspaket från Grythyttan vintage selection. Fungerar bra att beställa från dem trots den icke-inspirerande hemsidan. Beställning via mail, 50kr i frakt. Kommer trevliga paket via mailerbjudanden då och då.
https://www.gvsbv.com/vialskarvin.html
https://www.gvsbv.com/vialskarvin.html
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Stockholm
· 18 388 inlägg
Jävlar, bra pris. Jag kör alltid en winston Churchill (inte på tolvslaget utan till fördrink) den kostar nog fan mer än hela paketet.J Jonobe skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 388 inlägg
En bättre cava eller cremant på tolvslaget. Synd slösa en bättre skumpa på folk som druckit både det ena och andra vid tolv
Renoverare
· Stockholm
· 18 388 inlägg