Medlem
· Blekinge
· 10 615 inlägg
vill du dricka ättika?
Renoverare
· Stockholm
· 18 598 inlägg
FInns ett enda rödvin från 96 på bolagetnino skrev:
https://www.systembolaget.se/sok/?vintage=1996&categoryLevel1=Vin&categoryLevel2=Rött
FredrikR skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då är den testad.
Bra skit, mer mat än prat-vin, tycker jag.
Här gjorde jag lite vardagssnabbt efter jobbet lite fläskytterfilé och rostbiff i grillpannan, potatisklyftor och en liten andel rostade grönsaker/rotfrukter. Slöade med köpt färdigsås.
Vinet var så kraftfullt att maten nätt och jämnt klarade från att dödas.
Det funkade, men ännu smakrikare mat hade funkat jättebra. Kanske provar med en boeuf bourguignon i höst, kan bli bra det.
Att sitta och sippa på halvflaskan som var kvar var lite krävande, jag tog fram en bit parmesanost att möta det krävande vinet, ett bra drag.
Mycket vin för pengarna, men min åsikt att det ska paras med kraftfull mat (chilistarkt tror jag dock blir tokigt), och hellre en flaska på 3-4 personer till maten och en annan flaska efter maten.
OBS, allt är mina intryck och åsikter, vilket naturligtvis inte alla håller med om.
Jag hade köpt en årgångs-champagne.nino skrev:
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/guy-michel-5229506/
Ett alternativ skulle kunna vara ett portvin. Har du en mindre budget skulle jag valt:
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/pocas-colheita-803802/
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/krohn-7359701/
Portvin tycker jag generellt är underskattat och de fungerar ofta bra att lagra.
Edit: Det är beställningssortimentet, såg att du sökte från ordinarie sortimentet
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 615 inlägg
Nej, inte trolla. Seriös fråga.L lassebrun skrev:
Farsan var inköpare och kring jul kom brevbäraren två gånger om dagen för att leverera present-vinlådor. De låg ofta länge i källaren och när man händelsevis tog upp en flaska som hade legat där i kanske 10-15 år så var det alltid frågan om vinet fortfarande var drickbart eller om det hade "kollapsat" och blivit vinäger (=ättika) av det. Därav frågan.
Frågade åt en vän men ska själv köpa också så tips på champagne för runt 1500-2000 önskasA Andreas_jti skrev:Jag hade köpt en årgångs-champagne.
[länk]
Ett alternativ skulle kunna vara ett portvin. Har du en mindre budget skulle jag valt:
[länk]
[länk]
Portvin tycker jag generellt är underskattat och de fungerar ofta bra att lagra.
Edit: Det är beställningssortimentet, såg att du sökte från ordinarie sortimentet
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 905 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 905 inlägg
Kul att höra, jag köpte ett par flaskor för ett tag sen trots att jag normalt är väldigt skeptisk till viner som har namn/etiketter av detta försök till säljande slag (tror du nämnde samma sak ovan) tyckte jag det lät trevligt och ville prova. Har dock inte blivit av ännu, baserat på ditt inlägg har jag kanske ett bättre chans matcha vettig mat till det.Mikael_L skrev:[bild]
Då är den testad.
Bra skit, mer mat än prat-vin, tycker jag.
Här gjorde jag lite vardagssnabbt efter jobbet lite fläskytterfilé och rostbiff i grillpannan, potatisklyftor och en liten andel rostade grönsaker/rotfrukter. Slöade med köpt färdigsås.
Vinet var så kraftfullt att maten nätt och jämnt klarade från att dödas.
Det funkade, men ännu smakrikare mat hade funkat jättebra. Kanske provar med en boeuf bourguignon i höst, kan bli bra det.
Att sitta och sippa på halvflaskan som var kvar var lite krävande, jag tog fram en bit parmesanost att möta det krävande vinet, ett bra drag.
Mycket vin för pengarna, men min åsikt att det ska paras med kraftfull mat (chilistarkt tror jag dock blir tokigt), och hellre en flaska på 3-4 personer till maten och en annan flaska efter maten.
OBS, allt är mina intryck och åsikter, vilket naturligtvis inte alla håller med om.
/U
Renoverare
· Stockholm
· 18 598 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 598 inlägg
Alla viner går inte lagra så länge. Man måste ha koll på det. FInns vinner som är från 80-talet som fortfarande går dricka. Personligen ingen storfavorit av de där riktigt gamla, kul prova någon gång. Men tycker de ofta är FÖR mjuka i smakenT Thomas_Blekinge skrev:Nej, inte trolla. Seriös fråga.
Farsan var inköpare och kring jul kom brevbäraren två gånger om dagen för att leverera present-vinlådor. De låg ofta länge i källaren och när man händelsevis tog upp en flaska som hade legat där i kanske 10-15 år så var det alltid frågan om vinet fortfarande var drickbart eller om det hade "kollapsat" och blivit vinäger (=ättika) av det. Därav frågan.
MIna päron har en stor vinkällare och dricker för dåligt så de har många årgångsviner från 80 och 90 taoet
Trevlig natur-beaujolais från tillfälligt sortiment. Beaujolais gör sig väldigt bra som naturvin faktiskt, och det släpps en del i tillfälliga sortimentet till bra priser. Tydliga naturvinstoner utan unk eller funk.
Logga in
Skapa konto
Delade på en Pol Remy igår.
Käkade upp nästan 2 hg rökt lax (med 2 flauvors) med bröd, crostini, kronärtskockscreme och lite annat smått för att tömma kylskåpet och skafferiet från små slattar av livsmedel.
Egentligen kör vi det normalt som förrätt, crostini med kronärtskockcreme och rökt lax på. Enkelt, snabbt och gott.
Nu blev det i princip huvudrätt.
Vinet, Pol Remy, nja inte speciellt mycket att hänga i julgranen, men vad ska man vänta sig av en flarra för 69 spänn? Men tips är att inte servera den kylskåpskall, efter en dryg halvtimme framme började den uppvisa något lite mer trevliga smaker, utan att någon knepig smak trädde fram.
Men jag fick väl ungefär för vad jag betalade för, vare sig mer eller mindre ...
Känns dock alltid lite festligt med bubbel, även om det är billigt och inte så speciellt.
Käkade upp nästan 2 hg rökt lax (med 2 flauvors) med bröd, crostini, kronärtskockscreme och lite annat smått för att tömma kylskåpet och skafferiet från små slattar av livsmedel.
Egentligen kör vi det normalt som förrätt, crostini med kronärtskockcreme och rökt lax på. Enkelt, snabbt och gott.
Vinet, Pol Remy, nja inte speciellt mycket att hänga i julgranen, men vad ska man vänta sig av en flarra för 69 spänn? Men tips är att inte servera den kylskåpskall, efter en dryg halvtimme framme började den uppvisa något lite mer trevliga smaker, utan att någon knepig smak trädde fram.
Men jag fick väl ungefär för vad jag betalade för, vare sig mer eller mindre ...
Känns dock alltid lite festligt med bubbel, även om det är billigt och inte så speciellt.
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Stockholm
· 18 598 inlägg
Låter som de försöker anspela på namnet Pol RogerMikael_L skrev:Delade på en Pol Remy igår.
[bild]
Lite som alla B filmer som går ut med liknande namn som blockbuster-rullar
Remy är ju också en del i namnet på Rémy Martin som är en anrik tillverkare av cognac