A Andreas_jti skrev:
Ja svårt att säga om du kommer gilla den om du inte gillar stilen på den. Du kommer säkert bli nöjd, jag kan säga att den var en av den bästa jag har provat i sin genre. Det är en erkänt duktig producent.
Drack argentinaren idag! Den var trevlig, utvecklad smak. Men liiiiite tafatt. Ingen riktig stallighet som jag gillar. Inte riktigt prisvärd för 400 buckas tycker jag. :) Men inte dålig på något vis

En öppnad vinflaska och ett glas med rött vin på ett blommigt bord i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Drack argentinaren idag! Den var trevlig, utvecklad smak. Men liiiiite tafatt. Ingen riktig stallighet som jag gillar. Inte riktigt prisvärd för 400 buckas tycker jag. :) Men inte dålig på något vis

[bild]
Kul att du vågade testa. En liten kul detalj är att stalldoft beror på en svamp och brukar benämnas Brett. Vad jag känner till räknas det ofta som en defekt som beror på orena vinfat eller till exempel om man har problem med fruktflugor. Jag har förstått att många gillar det, men jag är lite kluven.

A Andreas_jti skrev:
Kul att du vågade testa. En liten kul detalj är att stalldoft beror på en svamp och brukar benämnas Brett. Vad jag känner till räknas det ofta som en defekt som beror på orena vinfat eller till exempel om man har problem med fruktflugor. Jag har förstått att många gillar det, men jag är lite kluven.
Köp flaskan ovan från 2014, berätta vad du tycker :)
Nästan alla bra Bordeauxer har det så tvivlar det räknas som defekt :)

Edit: jag personligen skulle inte kalla det för stallighet, men jag kan själv inte sätta namn på det :)

Absolut ska testa den. Tycker generellt om den typen av vin. Något tips som du tycker den passar till?

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
A Andreas_jti skrev:
Absolut ska testa den. Tycker generellt om den typen av vin. Något tips som du tycker den passar till?
Rött kött och Iberico har jag ätit till den. Visst grisen kanske ska ha ett lättare vin. Men jag tycker det var riktigt nice :) winefinder säger såhär

Doften är koncentrerad med djupa, lätt utveckalde toner av mörk frukt, svarta vinbär och körbär, läder och stall. Smaken är koncentrerat fyllig med en fin mineralitet som ger vinet ryggrad och fräschör. Det är härligt moget vin som passar perfekt som följe till mat. Naturvin från Dryckesbutiken.

• Gilla
Andreas_jti
  • Laddar…
Rött kött och Iberico har jag ätit till den. Visst grisen kanske ska ha ett lättare vin. Men jag tycker det var riktigt nice :) winefinder säger såhär
Nästan alla bra Bordeauxer har det så tvivlar det räknas som defekt :)

Edit: jag personligen skulle inte kalla det för stallighet, men jag kan själv inte sätta namn på det :)
Det är inte ovanligt med brett i viner från Bordeaux. Några av de dyraste vinerna har smak/doft från Brett. Många älskar det, det är bara att jag personligen inte helt gillar det, speciellt om det blir för mycket.

Edit: kanske är fel att kalla det defekt, kanske man ska tänka att det är lite som ost som stinker. Vissa älskar det, vissa inte.

Redigerat:
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
A Andreas_jti skrev:
Det är inte ovanligt med brett i viner från Bordeaux. Några av de dyraste vinerna har smak/doft från Brett. Många älskar det, det är bara att jag personligen inte helt gillar det, speciellt om det blir för mycket.

Edit: kanske är fel att kalla det defekt, kanske man ska tänka att det är lite som ost som stinker. Vissa älskar det, vissa inte.
Jag har druckit Pomerol för flera tusen flaskan som har det :) Skulle säga denna flaskan för 295 är lika bra som vissa Pomerol även de över tusen kronor. Dock subjektivt förstås

• Gilla
Thomas.M
  • Laddar…
A Andreas_jti skrev:
Jag knep sista lådan (12 st) så Mao är det färre än 12 kvar

Vinflaska Chateau Falfas Rouge 2014 från en mobilwebbplats, information om pris och begränsat lager markerat.
Skapa konto

• Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
J
En halvflaska Poças Colheita 1996 portvin med ett glas bredvid och en Coravin vinöppnare.
Skapa konto

Systembolagets beställningssortiment.
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/pocas-colheita-803802/

Inget wow men lite roligt med ålder till bra pris, och plus för halvflaska.

Flaska Sydafrikanskt vin, "LA LUNA 2014", på ett bord med reflektion av en person som fotograferar.
Skapa konto

Detta är en trevlig Sydafrikan från tillfälliga sortimentet, finns fortfarande i en del butiker. Rekommenderas, gott och utmanande på egen hand men klarade inte tung mat så väl som jag trodde. Rekommenderas.

• Gilla
Andreas_jti och 1 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
[bild]

[länk]

[bild]
Detta är en trevlig Sydafrikan från tillfälliga sortimentet, finns fortfarande i en del butiker. Rekommenderas, gott och utmanande på egen hand men klarade inte tung mat så väl som jag trodde. Rekommenderas.
För några år sedan fanns det en trevlig Bordeaux från 1998 för 200 kronor. Riktigt trevlig var den. Aldrig funnits ett lika prisvärt vin på bolaget sedan dess :)

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Mikael_L
Aldrig funnits ett lika prisvärt vin på bolaget sedan dess :)
Betyder detta att du har provat alla? :thinking:
:rofl:

Mikael_L Mikael_L skrev:
Betyder detta att du har provat alla? :thinking:
:rofl:
Alla värda att prövas ;) En bra Bordeaux från 98 för 200 kronor växer inte på träd

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
[bild]

[länk]

[bild]
Detta portvin drack jag hos min stammiskrog, lätt bästa port jag druckit. Magiskt ihop med lite ost.

Det slutade med att jag drack flaskan mer eller mindre själv :)

Flaska Taylors Very Old Single Harvest Port 1966 bredvid ett glas med portvin på ett träbord.
Skapa konto

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
ullberg
Tillsammans med en riktigt bra entrecote på ben drack vi vår nästa sista flaska Château Grandis vi hade glömt (/gömt) i ett hörn i källaren - en av de bättre bordeauxer jag köpt för vettiga pengar på systembolaget, låt vara att det var ett par år sedan.

Flaska Château Grandis Bordeaux och Vûlk vin på ett träbord med ett vinglas i förgrunden.
Skapa konto

Entrecote på ben grillas över öppen eld på en grill.
Skapa konto

I bakgrunden skymtas också en av våra favoriter när det gäller prisvärdhet, en Vûlk från Bulgarien, under 100-lappen och imho väl värd pengarna!

• Gilla
AndersMalmgren och 2 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Tillsammans med en riktigt bra entrecote på ben drack vi vår nästa sista flaska Château Grandis vi hade glömt (/gömt) i ett hörn i källaren - en av de bättre bordeauxer jag köpt för vettiga pengar på systembolaget, låt vara att det var ett par år sedan.

[bild]
[bild]

I bakgrunden skymtas också en av våra favoriter när det gäller prisvärdhet, en Vûlk från Bulgarien, under 100-lappen och imho väl värd pengarna!
Haha den där jag menade. Trodde det var en 98 dock, sjukt prisvärt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.