Alla har olika budget, men man har framför allt olika intressen. Vissa köper dyra båtar, vissa har hästar och vissa älskar att resa och dricka goda viner. Tack Anders för att du delar med dig av vintips!E El-Löken66 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 598 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 598 inlägg
Hade en kollega som inte kan dricka rödvin normalt, han får allergiska reaktioner.S segv skrev:Helg och dags att hinka lite nektar så jag kan väl passa på att nämna vad mitt val är. Jag vill ha giftfri mat och dryck både för mig själv och för att inte förstöra naturen så jag håller mig till ekologiskt odlad mat så långt som möjligt. Och de flesta har väl hört att vindruvor tillhör de absolut mest besprutade frukterna så ekologiskt vin är givetvis självklart för mig. Dock är det ju så att franska bönder är ungefär duktigast i världen på att blockera vägar och strejka sig till det de vill ha, så franska vinbönder har fått till det så att i ekologiskt vin är ett typ ett trettiotal gifter tillåtna... Min lever vill bara suga på ett gift åt gången så de övriga trettio är trettio för många. Så då får man gå till nästa nivå. Naturvin. Det är en lite mer oorganiserad värld men i princip så är inga andra gifter än svavel tillåtna och man får inte tillsätta indrustrijäst utan vinet ska spontanjäsa på de jästsvampar som råkar finnas på druvorna.
Intressant är att den stora moderna uppsvingen för naturvin uppkom när några franska vinbönder insåg att de blev mindre bakfulla på sitt vin om de inte tillsatta något gift. Verkligen ingen revolutionerande insikt, men i alla fall så gjorde de alltså naturvin för att kunna hinka mer vin och det är en tanke jag ställer mig hundra procent bakom. Och i vetenskapens namn har jag gjort stora, djupa och långtgående studier i ämnet och kan kategoriskt säga att de här bönderna hade absolut inte fel. Man blir mindre bakis på naturvin.
Om man nu inte prioriterar ekologisk odling och har turen att inte bli bakis på en flaska gift så finns det ett tredje skäl att hinka naturvin. I modern industriproduktion så har man tagit fram ett helt artilleri av olika jästsvampar för att göra det ohyggligt viktiga jobbet att äta druvsocker och bajsa alkohol. Så ett av vinmakarens jobb är att välja exakt vilken industrijäst som ska tillsättas just de druvor man har från årets skörd för att få just den smak och de egenskaper man vill ha. Det ökar helt enkelt sannolikheten för att man får ett säljbart vin. Naturvin spontansjäser istället på de jästsvampar som finns precis överallt i naturen och som då råkar finnas på druvorna just när de plockas. Fullkomligt okontrollerat. Vinet blir olika från år till år. Räligt förra året och fantastiskt i år. Nässlor och läder i näsan i år och utedass och blöt häst nästa. En skrämmande tanke för en anal industriekonom som bara bryr sig om vinstmaximering. En spännande tanke för en skäggig hippiebonde som bryr sig om njutningsmaximering.
Så naturvin ger definitivt mer ögonbrynhöjande upplevelser. Man tar en sipp och tänker 'vad i hela friden?'. En klunk och undrar 'ska det verkligen vara så här?'. Ett glas senare 'ha ha!'. En flaska senare går man och lägger sig och vaknar mindre bakis än vanligt.
Dock ska sägas att industrijästen har en del fördelar också. Personligen vill jag ha hög syra i vita viner men det verkar som om mycket av syran kommer från att man optimerat fram jäster som tar fram just den egenskapen. I de röda vinern tar de naturliga jästerna mer fram udda, spontana och mjukare toner och inte de fullt så koncentrerade smakerna som en industrijäst kan ge. Personligen skulle mina ideala viner vara på giftfri och riktig ekologisk odling men med industrijäst, men konstigt nog verkar inte den kategorin av vin finnas idag.
Så om man nu vill hinka naturvin hur gör man? Går till en krog som serverar det eller tar mössan i handen och går till Bolaget. Tror det var så att förra VDn för sossemonopolet sa att hen 'inte tror på naturvin', en äcklig ekonom helt enkelt, så det var riktigt svårt att köpa naturvin. Nu är det lite enklare, dock är det inget som finns på hyllorna i butikerna. Där ska det vara billigt bulkvin och en tråkig uppsjö av amarone och ripasso för det är det som just nu ger mest vinst till staten. Jag går idag till de svenska importörernas websidor och letar upp vilka viner de tar in och har man tur så finns de i beställningssortimentet, och har alltså ett systembolagsnummer, och då är det bara att leta upp det på systembolagets hemsida och beställa hem det. Har de inget nummer i monopolet så listar man istället vad vinet och importören heter. Priset listar då importören. Är man mer entusiastisk så går det att tvinga sossemonopolet att ta hem vilket vin som helst på planeten men det är krångligare och dyrare, iom frakten, men det går det också.
För och nackdelar med allt. Själv prioriterar jag naturen så jag kör med naturvin. Ni får själv väga för och nackdelar, men jag vill också ha noterat att medan jag skrivit detta inlägg så har jag druckit en hel flaska vitt, franskt naturvin så som ni ser så blir man också intelligentare på naturvin. Och vackrare.
Sen var han till Italien på nån vingård med naturvin och provade lite ändå, han gillar vin så tyckte väl det var värt besvären just där och då. Gick hur bra som helst, inga reaktioner. Så han beställde typ en helpall rödvin på plats som anlände någon vecka efter han själv kom hem.
En 2010 för 79 spänn, vad tror ni om det?
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/altos-doliva-279201/
Jag köpte i alla fall 4.
Nu har jag provat.
Oja, moget utvecklat. Jag är inte helt säker, men jag misstänker att det kanske kan ses som övermoget typ. Det var såpass avrundat att det inte fanns så mycket som stack ut.
Men ärligt talat vet jag nog inte riktigt vad jag talar om, när det kommer till viner som lagrats och utvecklats länge, det kanske är såhär det ska vara.
Om någon som är mer vinkännare än mig skulle vilja tjacka en flarra och prova och sen ge ett omdöme så tycker jag det vore intressant.
Men jag tycker inte att det var något fel på den, jag är inte besviken på att ha kvar 3 flaskor, de går nog åt. Jag tror inte att det är något vin som vinner på några år till i källaren, utan det är bara att häva i sig den närmaste tiden. Fast det fanns helt klart tillräckligt med tanniner, så det måste haft ordentligt av den varan för 11 år sen.
Den finns hemma på flera av systembutikerna, och går att beställa. Jag misstänker att detta är en utförsäljning av något slag, som kommer ta slut om ett tag.
Prova gärna en flaska om du är van att som mig köpa viner på upp till lite drygt 100 spänn som max, denna är en annan upplevelse, inte dålig, men annorlunda.
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/altos-doliva-279201/
Jag köpte i alla fall 4.
Nu har jag provat.
Oja, moget utvecklat. Jag är inte helt säker, men jag misstänker att det kanske kan ses som övermoget typ. Det var såpass avrundat att det inte fanns så mycket som stack ut.
Men ärligt talat vet jag nog inte riktigt vad jag talar om, när det kommer till viner som lagrats och utvecklats länge, det kanske är såhär det ska vara.
Om någon som är mer vinkännare än mig skulle vilja tjacka en flarra och prova och sen ge ett omdöme så tycker jag det vore intressant.
Men jag tycker inte att det var något fel på den, jag är inte besviken på att ha kvar 3 flaskor, de går nog åt. Jag tror inte att det är något vin som vinner på några år till i källaren, utan det är bara att häva i sig den närmaste tiden. Fast det fanns helt klart tillräckligt med tanniner, så det måste haft ordentligt av den varan för 11 år sen.
Den finns hemma på flera av systembutikerna, och går att beställa. Jag misstänker att detta är en utförsäljning av något slag, som kommer ta slut om ett tag.
Prova gärna en flaska om du är van att som mig köpa viner på upp till lite drygt 100 spänn som max, denna är en annan upplevelse, inte dålig, men annorlunda.
Kul! Är ju väldigt ovanligt med viner med lite ålder på systemet och särskilt i den prisklassen. Då mitt vinintresse är relativt nytt har jag inte hunnit prova så mycket åldrade viner av naturliga skäl... Min känsla generellt är att det mesta dämpas med åren. Mildare tanniner, mindre syra - så viner som är milda som unga har mindre att vinna/mer att förlora på att lagras. Jag har inte testat över 20-årsåldern på röda, men där stött på att de börjat få mer toner av mogen frukt - tänk lite äldre portvin. Rätta mig gärna, ni som kan mer.Mikael_L skrev:En 2010 för 79 spänn, vad tror ni om det?
[länk]
[bild]
Jag köpte i alla fall 4.
Nu har jag provat.
Systemet, tillfälligt sortiment för någon månad sedan. Också naturis av misstag faktiskt. Inget funk, men rätt höga syra med lite naturtoner som fick mig att reagera. Trevligt sommarrödvin, halvlätt, lite syltigt. Rätt trevligt överlag, bra intro till naturvin - men kanske inget jag kommer jaga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle vilja påstå att väldigt få viner tjänar på att lagras. Det är sällan värt att köpa äldre årgångar. Det finns relativt många helt ok viner för under 100 sek. Det som man ofta får på köpet i billigare viner är att dem är manipulerade. Man lägger i ekspån istället för att lagra på ekfat man lägger till sötma etc. Det gör att många billigare viner kan smaka bra, men om man har ett intresse vill man ofta åt hantverket bakom. Lite som maskintillverkade saker jämfört med hantverk.J Jonobe skrev:Kul! Är ju väldigt ovanligt med viner med lite ålder på systemet och särskilt i den prisklassen. Då mitt vinintresse är relativt nytt har jag inte hunnit prova så mycket åldrade viner av naturliga skäl... Min känsla generellt är att det mesta dämpas med åren. Mildare tanniner, mindre syra - så viner som är milda som unga har mindre att vinna/mer att förlora på att lagras. Jag har inte testat över 20-årsåldern på röda, men där stött på att de börjat få mer toner av mogen frukt - tänk lite äldre portvin. Rätta mig gärna, ni som kan mer.
Ja, precis. Du beskriver väl i princip större delen av systembolagets sortiment i 100kr-klassen/bag in box.A Andreas_jti skrev:Jag skulle vilja påstå att väldigt få viner tjänar på att lagras. Det är sällan värt att köpa äldre årgångar. Det finns relativt många helt ok viner för under 100 sek. Det som man ofta får på köpet i billigare viner är att dem är manipulerade. Man lägger i ekspån istället för att lagra på ekfat man lägger till sötma etc. Det gör att många billigare viner kan smaka bra, men om man har ett intresse vill man ofta åt hantverket bakom. Lite som maskintillverkade saker jämfört med hantverk.
Jag tycker att det mesta lite äldre i tillfälligt sortiment är värt att köpa, bjuder oftast på något lite annorlunda.
De flesta vinerna är tillverkade för att drickas relativt nära efter att de tappas upp på flaska, det gäller inte bara boxviner. Det är väldigt få som är tillverkade för att lagras på flaska. Ett tips är att besöka systembolag med stort vinsortiment och be dem hjälpa till.J Jonobe skrev:
Visst är det så. Brukar följa vinbloggar och lägger ibland undan flaskor som de rekommenderar att lagra från systemets tillfälliga sortiment då jag föredrar det framför ordinarie. Men det tar ju tid.A Andreas_jti skrev: