Status
Inte öppen för fler kommentarer.
thomas33 skrev:
Så du tycker det är helt rätt mot kunderna att ta över 40.000 för en dags arbete med att borra hål i källarväggen?
Priset betäms av tillgång o efterfråga. Det är marknaden som bestämmer priset fast vi tycker att det är dyrt. Frågar du mig, tycker jag att den kunde skäligen varit billigare. Men i slutändan det är marknaden som bestämmer priset.

Matstj skrev:
Priset betäms av tillgång o efterfråga. Det är marknaden som bestämmer priset fast vi tycker att det är dyrt. Frågar du mig, tycker jag att den kunde skäligen varit billigare. Men i slutändan det är marknaden som bestämmer priset.
Så det klingar inga varningsklockor när ett jobb att borra hål för en ifrågasatt produkt överstiger med råge vad en vanlig hantverkare hade tagit för en dags arbete?

tommib skrev:
Bring it!
Helst öppet här. Vi ska ju inte gömma oss bakom betalmursr och liknande.... Kunskapen vill vara fri.
Det råder en potential skillnad över kapillärstigande fukt i en betongvägg. Det vill säga lagrad energi. För att få fukten tillbaks dit den kom från behövs lika mycket energi som verkar i motsats riktning. Genom att beräkna den lagrade energin, kan man ta reda på hurmycket energi behövs för att hålla tillbaka kapillärkraften. Om man antar att konstruktinen funkar som en kondensator då kan man beräkna den lagrade energin genom energi formeln för en kondensator. Det som behövs är materialets kapacitans plus potential skillnad i Volt. Energi förbrukningen kan beräknas därefter.

Om taket läcker kan man välja 2 saker, sätta ut spannar eller laga taket.. Känns som detta skulle vara tillämpligt även i detta. Åtgärda felet eller försök lösa det med "hitta på" metoder.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
Nerre skrev:
För om elektroosmos kan förflytta de mängderna vatten med den lilla mängden energi så skulle det vara ett fantastiskt alternativ till bevattning i många torra länder. Istället för att ha pumpar som tar massor med energi för att pumpa upp vatten ur brunnar så skulle man kunna släppa ner en elektrod i brunnen och sen lägga elektroder på marken och låta elektroosmosen lyfta grundvattnet till ytan.
Här missar jag poängen:confused: Vem påstår att man behöver förflytta stora mängder med vatten för att hålla väggen torr (eller strikt kanske bara några cm på insidan). För man får anta att systemet når en jämvikt, och då finns det två alternativ, antingen kommer vattnet fortfarande in i väggen för att när det når insidan plötslig känner av effekten av elektroosmosen och sen pumpas ut igen. Eller så skapar elektro osmosen ett mottryck som gör att vattnet nästan inte förflyttas alls.
Första alternativet låter osannolikt för varför skulle vattnet när den kommer in inte påverkas av spänningsfältet, för att därefter plötsigt göra det.
Slutsatsen måste då vara att elektroosmos inte fungerar som en stor vattenpump som pumpar flera kubik vatten med bara några futtiga kWh. Och då är Nerres teori om stora vattenpumpar plötslig väldigt långsökt.
Det är lite förvånande att alla vetenskapsmän här missade det ;)

harry73
Mr9 skrev:
Om taket läcker kan man välja 2 saker, sätta ut spannar eller laga taket.. Känns som detta skulle vara tillämpligt även i detta. Åtgärda felet eller försök lösa det med "hitta på" metoder.
Ärligt talat skulle jag inte välja Arid om jag kan dränera om. Eller om arids system kostar en bråkdel (10%?) av dräneringen, skulle jag kunna använda det i väntan på bättre tider. Jag tror ärligt talat inte heller att Matstj skulle göra det, men det får han själv svara på.
Det jag reagerar på och gör att jag ändå skriver här är hur Villaägarna med lite slappa argument som luktar vetenskap försöker dumförklara alla som inte helt håller med om att Arid är den största boven i modern tid och att elektroosmos är den största bluffen sen Ryssland började bygga bilar.

• Gilla
Matstj och 1 till
  • Laddar…
Matstj skrev:
10 W är förmycket, det behövs ännu mindre. Arid är generös med 10 W. Teoretisk behövs ännu mindre.
Du har missuppfattat vad företaget lover. De har en lösning mot uppstigande markfukt som uppstår genom kapillärkrafter. Företaget lovar inte att torka din källare om du har ett vattenflöde genomväggarna motsvarande en stor vattenpump som du besktiver i ditt inlägg !!!
Då ska du laga väggarna innan du använder tekniken
De lovar heller inte att töma vid behov din utomhuspool, genom att köpa en extra dosa med tillhörande elektroder !.
Beräkningen av energi åtgången för ett EOP system är enkelt. Den som är villig att räkna på det kan få formel och vägledning av mig.
Grundläggande kunskap om kapacitans beräkningar behövs.
Du förstår verkligen inte :) Hittar på och svarar på saker jag inte har skrivit, ohederligt.

Fakta i fallet, och det du verkar vägra att förstå, är att den elektroosmotiska principen kräver en konstant vandring av positiva joner i motsatt riktning av det inträngande vattnet. Du vet jonerna i dubbellagret på väggarna i det porösa materialet som jag förklarade för dig för många inlägg sedan? Tex Ca, Na, K, de finns i betongen eller tillkommer som lösta salter i inträngande fukt. Sådana joner måste _konstant_ vandra mot den negativa elektroden för att upprätthålla mottrycket.

Jag förstår precis vad Arid lovar och omöjligt kan hålla. Vilket heller inte är nödvändigt att de gör, affärsidén är ju bara att förmå människor att ge dem sina pengar. En av de äldsta affärsidéerna som finns och som det dagligen kommer nya exempel på.

harry73 skrev:
Här missar jag poängen:confused: Vem påstår att man behöver förflytta stora mängder med vatten för att hålla väggen torr (eller strikt kanske bara några cm på insidan). För man får anta att systemet når en jämvikt, och då finns det två alternativ, antingen kommer vattnet fortfarande in i väggen för att när det når insidan plötslig känner av effekten av elektroosmosen och sen pumpas ut igen. Eller så skapar elektro osmosen ett mottryck som gör att vattnet nästan inte förflyttas alls.
Första alternativet låter osannolikt för varför skulle vattnet när den kommer in inte påverkas av spänningsfältet, för att därefter plötsigt göra det.
Slutsatsen måste då vara att elektroosmos inte fungerar som en stor vattenpump som pumpar flera kubik vatten med bara några futtiga kWh. Och då är Nerres teori om stora vattenpumpar plötslig väldigt långsökt.
Ja, du missar poängen. Men misströsta inte, en av vetenskapsmännen kan förklara för dig:
Elektroosmosen skapar ett mottryck genom att KONSTANT DRIVA POSITIVA JONER MOT DEN NEGATIVA ELEKTRODEN. Det är ett arbete som utförs och det kräver energi trots att vattnet kan stå helt stilla. Därav jämförelsen tidigare med två pumpar som försöker pumpa vatten mot varandra; inget vatten flyttas men pumparna använder energi.

Hittills har vi bara diskuterat problem med hög energiåtgång för fungerande elektroosmos. Men det finns flera problem, ett är tex att det händer saker elektrokemisk när vi sätter ner elektroder i en elektrolyt och slår på strömmen. Elektrolys vid elektroderna, reaktiva molekyler och joner, cementen bryts ner, armeringen korroderas. Finns det kloridjoner så vandrar de mot de positiva elektroderna och bildar där klorgas. Mycket spännande kemi!

Det är troligen därför Arids, m.fl., har så låg effekt och dessutom har en växelströmspuls, byter polaritet hela tiden. Körde de en fungerande elektroosmos kontinuerligt så skulle det bli problem :)

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
harry73
Nu citerade jag Nerre, och han skriver inte om mängderna joner med den lilla mängden energi, men han skriver om vatten och kommer med förslag att använda tekniken för att bevattna torra länder.
Nerre skrev:
För om elektroosmos kan förflytta de mängderna vatten med den lilla mängden energi så skulle det vara ett fantastiskt alternativ till bevattning i många torra länder.
Nu tror Nerre såklart inte att man kan använda elektroosmos på det sättet. Han vill bara dumförklara alla som inte håller med honom. Men då ska man komma med riktiga argument och inte bara låtsas att man vet vad man skriver om.

harry73
nanowire skrev:
Men det finns flera problem, ett är tex att det händer saker elektrokemisk när vi sätter ner elektroder i en elektrolyt och slår på strömmen. Elektrolys vid elektroderna, reaktiva molekyler och joner, cementen bryts ner, armeringen korroderas. Finns det kloridjoner så vandrar de mot de positiva elektroderna och bildar där klorgas. Mycket spännande kemi!
Ja det känner jag igen från den stora amerikanska rapporten Arid hänvisar till. Det är därför de introducerade en kort puls med motsatt polaritet och en väntetid mellan pulserna.
Rapporten beskriver också att tekniken inte funkar i sprickor och den beskriver hur stor mottryck man kan bygga upp.
Ni får gärna föklara vad som är felet i den undersökningen. För den visar tydligt att elektroosmos funkar mot rimlig kostnad.

• Gilla
Matstj
  • Laddar…
harry73 skrev:
Ja det känner jag igen från den stora amerikanska rapporten Arid hänvisar till. Det är därför de introducerade en kort puls med motsatt polaritet och en väntetid mellan pulserna.
Rapporten beskriver också att tekniken inte funkar i sprickor och den beskriver hur stor mottryck man kan bygga upp.
Ni får gärna föklara vad som är felet i den undersökningen. För den visar tydligt att elektroosmos funkar mot rimlig kostnad.
Du kan ju även läsa vad som redan skrivits men i grunden är problemet att det inte finns beskrivet exakt vad som gjorts och att det inte finns någon kontroll.

Och om du inte tycker det senare är viktigt så kanske jag kan intressera dig för en tigerskrämmare? Håller garanterat tigrarna borta, pengarna tillbaka annars.

• Gilla
scim
  • Laddar…
harry73 skrev:
Nerre har fått sitt svar genom att svara på en fråga. Frågan var hurmycket energi behöv för att kapillärkrafter ta upp vattnet i konstruktionen. Lika mycket energi behövs för att motverka krafterna.
Här sker ett vanligt misstag som människorna är vana att begå. Nerre verkar inte vara ett undantag. Förenkling av olika krafter. I detta fall kapillärkrafter tas förgivey att vara likvärdiga som vattenpumpar.

harry73 skrev:
antingen kommer vattnet fortfarande in i väggen för att när det når insidan plötslig känner av effekten av elektroosmosen och sen pumpas ut igen. Eller så skapar elektro osmosen ett mottryck som gör att vattnet nästan inte förflyttas alls.
Hur kan elektroosmosen skapa ett mottryck nedåt (eftersom det är ju kapillärt uppstigande vatten som är problemet) när jordspettet sitter bredvid huset? Alla rapporter som visar att elektroosmos fungerar (på jord och lera) säger att vattnet dras mot katoden. Om Arids system ska kunna skapa ett mottryck måste katoden alltså placeras under huset.

Det innebär alltså att enda rimliga alternativet är att Arids system hela tiden måste "pumpa bort" det vatten som tränger in underifrån.

harry73 skrev:
Nu tror Nerre såklart inte att man kan använda elektroosmos på det sättet. Han vill bara dumförklara alla som inte håller med honom. Men då ska man komma med riktiga argument och inte bara låtsas att man vet vad man skriver om.
Jo, det är självklart att elektroosmos kan användas för att pumpa vatten. Elektroosmos förflyttar ju vattnet som finns mellan elektroderna mot katoden.

Däremot är jag precis lika säker på att det drar mycket mer energi än en pump skulle göra. Det är därför det inte används för detta. Om det fungerade så bra som Arid påstår skulle det vara enkelt att köra ner anoder i borrhålen och lägga ut ett nät på marken som katod och sen pumpa upp vatten med mycket mindre energiåtgång än vad en pump drar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.