Staffans2000 Staffan2000 skrev:
I min förrening med ett par hundra medlemmar, blev det ett visst ståhej när några medlemmar försöket kuppa sig in i styrelsen.
Finns det såna som faktiskt vill sitta i styrelsen? Skulle gärna bli bortkuppad.
 
  • Gilla
  • Haha
Chrissofsweden och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
V Ville_Vessla skrev:
Finns det såna som faktiskt vill sitta i styrelsen? Skulle gärna bli bortkuppad.
De kuppande ville åt nyckeln till skattkammaren.
 
Vad finns det i skattkammaren?
 
Nissens
V Ville_Vessla skrev:
Vad finns det i skattkammaren?
Skatten ligger där. :)
 
  • Gilla
Ville_Vessla och 1 till
  • Laddar…
R radioshack skrev:
Utomstående revisor, 35 medlemmar.

En revisor granskar räkenskaperna, är tveksam till att han/hon granskar formalia. Vad har antalet medlemmar med något att göra? Eller är det också bara snokande?
Du har redan fått flera bra svar på vad en revisor kan göra för föreningen och medlemmarna. Bl.a. vet en utbildad revisor vad som är lagligt eller inte, och kan föreslå laga åtgärder. Se inlägg #45 om studentföreningen. Jag sitter själv i styrelsen för en brf med 35 medlemmar.

Kan du få 10%, tre personer utom dig sjäv, att begära ett extra årsmöte? I vår brf kommer oftast bara ca 10 medlemmar inklusive styrelsen till årsmötet, så vad stadgarna säger om datum för kallelsen är nog ointressant för de flesta. Då måste du bedöma om det finns någon annan fråga som är viktigare - och inte bara för dig själv.
 
Redigerat:
Angående revisorns roll sägs följande i lagstiftningen
” Revisorn ska granska föreningens årsredovisning och bokföring samt styrelsens och den verkställande direktörens förvaltning. Granskningen ska vara så ingående och omfattande som god revisionssed kräver. ”

Föreningens förvaltning ska granskas. Det bör åtminstone omfatta att granska att beslut fattas på ett korrekt sätt. I ett tidigare inlägg fanns förtydligande text från organisationen Bostadsrätterna.
 
V Ville_Vessla skrev:
Finns det såna som faktiskt vill sitta i styrelsen?
Vill och vill men ibland kan alternativet att inte göra det kännas ännu sämre. :cry:
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vill och vill men ibland kan alternativet att inte göra det kännas ännu sämre. :cry:
Absolut, jag vill avgå och förmodligen behöver ingen kuppa för att ta min plats, det räcker att visa intresse men det finns väl ett fåtal som ingen vill ha i styrelsen så där får man väl ställa upp om det är alternativet. Å andra sidan finns det 50 andra som kan ta det ansvaret också.
 
V Ville_Vessla skrev:
Absolut, jag vill avgå och förmodligen behöver ingen kuppa för att ta min plats, det räcker att visa intresse men det finns väl ett fåtal som ingen vill ha i styrelsen så där får man väl ställa upp om det är alternativet. Å andra sidan finns det 50 andra som kan ta det ansvaret också.
TS bör ju ha kandidater redo. Ingen mening att ha ett extra årsmöte om det ändå inte finns några som tänker ställa upp.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Antalet inlägg med förolämpningar: 27st.= 57,4 %
Antalet inlägg utan förolämpningar20st. = 42,5 %
Antalet inlägg totalt: 57st.
Staffan
Inte för att vara en petimeter men 27+20=47 ;)

//Revisorn
 
  • Haha
  • Gilla
tio_Pepe och 2 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Inte för att vara en petimeter men 27+20=47 ;)
Som revisor borde du veta att moms tillkommer. :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
M Myckling skrev:
Inte för att vara en petimeter men 27+20=47 ;)

//Revisorn
Lapsus calami:D

47 skall det naturligtvis vara.

Staffan
 
  • Gilla
connywesth och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det var väl det hen skrev... att stadgarna skall följas.
Ja, men för typ sju sidor sen frågade jag vad det står i deras stadgar. Det vill han inte svara på för att jag upplevs ”snoka”. Klart stadgarna ska följas, men bostadsrättslagen deklarerar inte hur det ska gå till vilket jag då tycker gör min fråga relevant i sammanhanget - dvs vad står det i stadgarna. Annars finns det inget att förhålla sig till. Har stämman sen tidigare kommit överens om en vecka så är det vad som gäller.
 
  • Gilla
connywesth och 2 till
  • Laddar…
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Har stämman sen tidigare kommit överens om en vecka så är det vad som gäller.
Pratar du om tiden mellan kallelse och stämma så får den inte vara kortare än två veckor. Enligt lag är tiden fyra till sex veckor men stadgarna kan medge en tidsfrist ner till två veckor, men inte kortare.
 
  • Gilla
connywesth och 1 till
  • Laddar…
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Ja, men för typ sju sidor sen frågade jag vad det står i deras stadgar. Det vill han inte svara på för att jag upplevs ”snoka”. Klart stadgarna ska följas, men bostadsrättslagen deklarerar inte hur det ska gå till vilket jag då tycker gör min fråga relevant i sammanhanget - dvs vad står det i stadgarna. Annars finns det inget att förhålla sig till. Har stämman sen tidigare kommit överens om en vecka så är det vad som gäller.
Stadgarna måste följa lagen, som anger följande, man kan alltså inte ange att en vecka räcker
”Tid för kallelse
Ordinarie föreningsstämma
K6.png17 § En kallelse till en ordinarie föreningsstämma ska utfärdas tidigast sex veckor och senast fyra veckor före föreningsstämman.

S2.pngI stadgarna får det bestämmas att en kallelse får utfärdas senare än enligt första stycket, dock senast två veckor före föreningsstämman.”
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.