96 154 läst · 759 svar
96k läst
759 svar
Vem betalar för katt-vandalism?
Vi har tidvis problem med katter som springer och pinkar och skiter varstans. Hur funkar katter, kan man skaffa en egen hankatt och föda upp på ”taggtråd och testosteron” och hoppas på att den håller rent från andra katter? Dom verkar ju absolut inte skita i sin egen trädgård iaf.
Som jag skrev tidigare i tråden (i just den här har jag viss förståelse för om man inte orkar läsa allt) så höll jag ena katten inne två veckor efter en olycka. Efter en vecka verkade hon tappa lusten att leva - hon slutade tvätta sig, drog sig undan, gladdes inte över mat, började kissa inne. Då är valet lätt, hon mår bra när hon är ute, jag får oroa mig.
Tror inte att det är en toppenidé. Katter har rätt att vara ute men sedan ett år tillbaka ska utekatter vara förhindrade att yngla av sig okontrollerat. För utehankatter innebär det kastrering, då försvinner mycket av revirbevakandet.
Byt hund? En bra hund med rätt uppfostring av ägaren bör kunna hålla reviret utan att skada andra människor och djur?P Mattiaz skrev:
Katter är inte friade från ansvar av ägaren, dock inte strikt ansvar. Om man har en hund eller katt i avsikt att skada andra djur så tror jag man är fel ute och ansvarig i båda fall.
Administrator
· Skåne
· 8 045 inlägg
Jag har flyttat off topic inlägg till en egen tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/katter-jakt-aeta-koett-klimatet-allmaen-diskussion.418512/.
/Moderator
/Moderator