K Krille_90_ skrev:
Borde vara lag på chip. Min tanke var bara enkelhet att för vem som läsa av tatueringar men lär inte funka så då
Jag försöker leta lite appar, men med tanke på att vi har en kattlucka som kan läsa chippet för att släppa in och ut katten så borde det gå att ordna med moderna telefoner... SKK har ju registret öppet för sökning tror jag.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
K
S Sackaros skrev:
Jag försöker leta lite appar, men med tanke på att vi har en kattlucka som kan läsa chippet för att släppa in och ut katten så borde det gå att ordna med moderna telefoner... SKK har ju registret öppet för sökning tror jag.
Okej en app hade ju varit klockrent får både hundar och katter

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Förmodligen ska den hålla längre än ett år men kanske på grund av hudtyp eller något? Polis, katthem och veterinärer är medvetna om chip och scannar.

Karlia
S Sackaros skrev:
Tänkte så också, kan inte vara avancerad teknik.

K
Karlia Karlia skrev:
Förmodligen ska den hålla längre än ett år men kanske på grund av hudtyp eller något? Polis, katthem och veterinärer är medvetna om chip och scannar.
något sånt måste det ju vara som gör att det syns så dåligt.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Har inga egna tatueringar så har inte stenkoll. Men alla tatueringar bleknar ju med åren, små smala siffror på utsatt ställe mer så.

Det är inte helt lätt att inspektera örat på sin egen snälla trygga katt, lär vara svårt på någon annans. En ganska snabb sökning i appstore har inte gett någon träff på något som läser min katts chip. Gissar att det inte funkar. Synd. Så man ska nog inte anta att en katt är övergiven och skjuta den, utan bättre att fånga in och ta till katthem/veterinär.

Nissens
S Sackaros skrev:
Det är inte helt lätt att inspektera örat på sin egen snälla trygga katt, lär vara svårt på någon annans. En ganska snabb sökning i appstore har inte gett någon träff på något som läser min katts chip. Gissar att det inte funkar. Synd. Så man ska nog inte anta att en katt är övergiven och skjuta den, utan bättre att fånga in och ta till katthem/veterinär.
Tänk så enkelt det är att lösa det problemet. Ett rött halsband med bjällra i, räddar både småfåglar från en utdragen, plågsam död och katters liv och minskar stridigheter! Win-win-win-win-win...

Nissens Nissens skrev:
Tänk så enkelt det är att lösa det problemet. Ett rött halsband med bjällra i, räddar både småfåglar från en utdragen, plågsam död och katters liv och minskar stridigheter! Win-win-win-win-win...
Halsbanden löser som sagt ut och sitter inte kvar. Om en katt vet att halsbandet går att ta av så gör den det. Jag fattar fortfarande inte varför vi har öronbedövande fågelkvitter utanför dörren när vi samtidigt har en mördarmaskin som går ut varje dag. Däremot händer det att jag hör skatorna varna och att min katt vill in fort som attan och söker skydd under tak typ utemöbler. Och det är inte bara vår katt på tomten, jag ser dagligen minst tre andra katter springa på min tomt.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
P
S Sackaros skrev:
Jag försöker leta lite appar, men med tanke på att vi har en kattlucka som kan läsa chippet för att släppa in och ut katten så borde det gå att ordna med moderna telefoner...
Många moderna telefoner har RFID-läsare så i princip borde det gå att läsa av ett kattchip om det är av RFID-typ. En okänd varibel är hur lång räckvidd telefonens läsare har och hur mycket dämpning huden ger.

Jag har provat att läsa av RFID-chipen i några av mina kreditkort och om jag minns rätt var jag tvungen att hålla telefonen ganska nära korten.

• Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
K
P pmd skrev:
En chipläsare är inte så dyr. Den som har mycket problem med ovälkomna katter kan skaffa en kattfälla och sen läsa av kattens chip (om den har något).
Sen vet man ju vem som ägaren är och kan skälla ut den. :cool:
Jag är rätt osäker om den som har problem med katter kommer att lägga pengarna och göra sig besväret att göra det. I den bästa av världar borde det funka som du säger. Givetvis förutsätter det att folk ser till att deras katter har chip

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
P pmd skrev:
Många moderna telefoner har RFID-läsare så i princip borde det gå att läsa av ett kattchip om det är av RFID-typ. En okänd varibel är hur lång räckvidd telefonens läsare har och hur mycket dämpning huden ger.
Jag tror det är en standard/protokoll telefonen inte har implementerat. Testa några andra "taggar", långt ifrån alla stöds även om endel iallafall känns igen. Men håller med om att det är olyckligt det inte stöds.

P
K Krille_90_ skrev:
Jag är rätt osäker om den som har problem med katter kommer att lägga pengarna och göra sig besväret att göra det. I den bästa av världar borde det funka som du säger. Givetvis förutsätter det att folk ser till att deras katter har chip
Ett alternativ är att investera i utrustning som gör det omöjligt för katten att komma in på tomten. Det kan bli dyrare.

Chipläsare är förstås inget alternativ som fungerar mot fulavlade katter, som du påpekar.

P
Karlia Karlia skrev:
Min katt drar av sig halsbandet när hon är utom synhåll, bjällra skulle inte spela någon roll.

Min fasters katt var en jäkel på att fånga både möss och fåglar. Han hade bjällra men fångade mängder ändå.
Det går inte att dra några säkra slutsatser av ett fåtal observationer. Det vore mycket intressant att se hur många färre fåglar som tas av katter varje år om alla kattägare ställde upp på experimentet att sätta ett halsband med bjällra på sina katter.

Resultatet av ett sådant experiment är inte givet på förhand.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
nikasp
J JohanLun skrev:
Fanns en lista i en länk. Bla att inte ha katten ute skymning/natt/gryning, kastrering, att den är mätt. Att hålla den inne när fågelungarna lär sig flyga. Själv har jag jobbat med placering av fågelmatning och holkar så katten kan se men inte röra. Då sitter han dessutom nyfiket och kollar istället för att ränna runt. De två fåglar katten fått tag på i sitt liv hade pingla inte hjälpt. Den ena överlevde dessutom.
Hur kan du veta att din katt bara tagit två fåglar i sitt liv? Låter helt osannolikt lite. Möjligen om den är blind.

I lokala FB-gruppen där vi har torp las bifogad fundering ut. Snacka om att vissa tog åt sig Känns helt hjärndött att först släppa ut katten och sen bli förvånad om det är borta ett tag. Skrivs hela jäkla tiden om ”har någon sett misse som varit borta ett dygn?” och kolla era garage och förråd osv., alltid *väldigt* ovanligt att den varit borta en eller två dagar för att sedan mirakulöst dyka upp igen…

Ett blommande träd framför ett rött hus, relaterat till en diskussion om katters påverkan på småfåglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.