95 434 läst · 759 svar
95k läst
759 svar
Vem betalar för katt-vandalism?
Öppnar tråden igen av en annan anledning. Plötsligt är nästan alla katter borta. Endast 2 har varit synliga senaste månaden, båda har flera gånger varit uppe på fågelbordet och ätit solrosfrö. En av de 2 har bestämt sig för att anlita oss som husse och matte, sistnämnde åt även upp det torra gamla brödet vi slängde ut till duvorna. Det gör ju inget, bättre än att ta fåglarna. Men är det normalt? Är de fullständigt utsvultna? Vi vill inte ge dem någon mat för då blir man plötsligt med katt. Väldigt svårt att låta bli, den som tyr sig till oss är väldigt ödmjuk och lugn dock håller den avstånd på en meter.
Jag begriper som sagt inte vad som hänt. Och kattskrämman som jag nästan färdigställt kom inte till användning, men det känns bra.
Jag begriper som sagt inte vad som hänt. Och kattskrämman som jag nästan färdigställt kom inte till användning, men det känns bra.
Jag är till 99% säker på att det är grannens katter. Jag har inte sett grannen heller på en månad.nino skrev:
Vad som hänt med alla de andra katterna har jag inte med att göra men går det 2 eller fler som inte får mat blir jag bedrövad.
Granntanten släppte alltid in våran katt så den fick leka med hons, då åt den för fullt där trots fritillgång på mat hemma. Så att de äter de ni kastar ut är normalt om de gillar det.Marike skrev:
Kontakta ett katthem nu genast om du vill ha hjälp med att identifiera katterna. Innan kattungarna kommer i massor så finns det en chans att de tar dem. Har lämnat in en hankatt för några veckor sedan och det gick bra. De tog den till veterinären för att kolla chip mm. https://www.djurskyddet.se/vad-vi-gor/foreningar-och-djurhem/ Sedan finns det massor av katthem på fejsbook.nino skrev:
Katter som äter bröd och solrosfrön är nog utan hem tyvärr.
Låter illa. Har ägaren flyttat eller ligger på sjukhus? Försök ringa personen och kolla om den inte svarar när du knackar på.Marike skrev:
Hans far har varit där ett par gånger så det är inte helt svart.Plätt Fia skrev:
Får väl hålla koll på fysiken och se så de inte magrar. Han hade en gammal katt som var skinn och ben, den kom till oss, vi gav den lite ätbart, den åt allt, fick senare fin kattmat. Den hade skaffat nytt hem. Jag kontaktade grannen, han sa, oj då, lever den ännu? Till den byggde jag ett vinterbonat katthus, ville inte vänja den vid att komma in. Den blev 1½ år äldre och somnade mätt och belåten in i sitt eget hus. Vi kände empati och fick ett ansvar, vi vill inte göra om det pga komplikationer då vi passade barnens hundar och katt.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oansvarig granne som har en sympatisk granne - du. Tack för att du räddade katten från svält döden. Det var mycket fint gjort. Är du säker på att denna katt är hans så ring djurskyddet och säg att en katt är hemlös och försök få dom att ta den. Fånga den och lämna över den till dom. Grannen har säkert inte chipat katten å då är det ingen som kommer hem till honom och bråkar. Vi gjorde så med en katt som grannen matade utomhus. Den fick aldrig komma in. 13 grader kallt och den var ute. Örat var sönder kliat av skabb och en stor jättetova på ryggen. Vissa folk ska inte ha katt.Marike skrev:
Hans far har varit där ett par gånger så det är inte helt svart.
Får väl hålla koll på fysiken och se så de inte magrar. Han hade en gammal katt som var skinn och ben, den kom till oss, vi gav den lite ätbart, den åt allt, fick senare fin kattmat. Den hade skaffat nytt hem. Jag kontaktade grannen, han sa, oj då, lever den ännu? Till den byggde jag ett vinterbonat katthus, ville inte vänja den vid att komma in. Den blev 1½ år äldre och somnade mätt och belåten in i sitt eget hus. Vi kände empati och fick ett ansvar, vi vill inte göra om det pga komplikationer då vi passade barnens hundar och katt.[bild]
Så fick vi svaret. Grannen har rest söderut och hans far har tagit hand om katterna, 5 stycken sa han. Vi räknade till 9 st, 4 har således lämnats vind för våg. Kanske fler då den äldsta precis fått en ny kull om 4 st, det blir ju 5 katter. Skulle betyda att de tagit 4 ur daga eller har de 9 katter? Vi vet inte, den familjen bara ljuger hela tiden, inte bara om katterna. Vid påpekan att det går två hungriga ettåringar här, sa han att det var inte sonens katter, skitsnack, vi har sett dem växa upp och vet precis var de hör hemma. Vi har sett en tredje katt här några dagar efter det blev så lugnt men inte sen.
Vi kommer att ge dem mat under kontrollerade former men på så vis att vi lägger ut vid tomtgränsen, då har inte vi matat dem utan det råkar bara finnas nåt ätbart där. När grannen sedan kommer hem hoppas vi att katterna återvänder hem och ger honom det onda kattögat.
Fy tusan vilka rälia människor det finns.
Vi kommer att ge dem mat under kontrollerade former men på så vis att vi lägger ut vid tomtgränsen, då har inte vi matat dem utan det råkar bara finnas nåt ätbart där. När grannen sedan kommer hem hoppas vi att katterna återvänder hem och ger honom det onda kattögat.
Verkligen trist, för både katterna och alla kringboende. Som vanligt är det ofta ett mycket litet fåtal människor som förstör för alla andra. Fint att ni ändå månar om katterna, även om det bästa troligen skulle vara att någon körde dem till ett katthem...Marike skrev:
Så fick vi svaret. Grannen har rest söderut och hans far har tagit hand om katterna, 5 stycken sa han. Vi räknade till 9 st, 4 har således lämnats vind för våg. Kanske fler då den äldsta precis fått en ny kull om 4 st, det blir ju 5 katter. Skulle betyda att de tagit 4 ur daga eller har de 9 katter? Vi vet inte, den familjen bara ljuger hela tiden, inte bara om katterna. Vid påpekan att det går två hungriga ettåringar här, sa han att det var inte sonens katter, skitsnack, vi har sett dem växa upp och vet precis var de hör hemma. Vi har sett en tredje katt här några dagar efter det blev så lugnt men inte sen.
Stackars katter! Oansvariga djurägare finns det överallt. Lämna in katterna till djurhem, om ägaren lämnat dom ute utan mat och skydd så får han skylla sig själv om dom inte finns kvar. Jag har själv katt, bara en nu.. men har en granne som "kidnappar" katter och som djurägare är det inte kul.Marike skrev:
Lycka till!
Vad består taket av? Är det endast en duk? Hur kommer de upp på själva paviljongstaket, klättrar de på nedhängande gardiner/sidstycken? Om så är fallet så ta och bind ihop sidorna när ni inte använder paviljongen så har katter inte något att klättra upp för. Om det nu är katter och inte fåglar som haft sönder ditt redan tillräckligt slitna tak som du ändå innan redan hade tänkt byta ut pga ålder, väder och vind.Marike skrev:
Grannens katter är uppe och härjar på vårat tak, 3 ettåringar och deras mamma. Jag har inget emot katterna, de är trevliga att titta på när de far fram. Problemet uppstod när de upptäckte en genväg via vår paviljong. Detta tålde inte skarpa klor och tyngden så nu hänger det i trasor, i ärlighetens namn ska sägas att det nog är lite skört efter 2 år, vi hade tänkt byta ut taket i år ändå men nu tvekar man, klös i ett nytt tak kommer så klart att göra att det läcker även om det skulle hålla, det vill man inte.
Jag har sett katterna, klös rivmärken finns. Måste man sätta kameraövervakning på taket för att bevisa vem som gjort vad?
Jag tror inte det räcker att knacka på hos grannen med orden dina katter har förstört vår paviljong, du måste köpa oss ett nytt paviljongtak, ( vilket är omöjligt då de inte längre finns i handeln ), med andra ord ett krav på flera tusen kr då allt får bytas ut. Att vi har ett extra beror på att vi var förutseende, IKEA är inte längre som på Ingvars tid.
Vad gör man?
[bild] [bild] [bild]